آخرین اخبار

29. فروردين 1400 - 19:13   |   کد مطلب: 39770
تنش ها ی بی پایان و شکایت های متقابل اعضای شورای شهر و شهردار فعلی تویسرکان از یکدیگر، سبب شده در این سال ها مطالبات مردمی درخصوص بی نظمی و هرج و مرج در ساخت و سازها، المان های ناهمگون و در مجموع مبلمان شهری نازیبا بی پاسخ بماند، بی تردید انتخاب افراد اصلح برای شورایی منسجم، می تواند منجر به گزینش شهرداری متعهد، متخصص، کارآمد و پاسخگو شود تا در نهایت توسعه شهری را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ چندین و چند سال است مطالبات مردم نجیب تویسرکان از مجموعه شهرداری و شورای شهر از سوی سایت مردمی رودآور منتشر می شود تا لااقل آنان اگر به فکر زیباسازی فضای شهری نیستند ترکیب مبلمان شهری را بدتر نکنند.

*مطالبات مردمی که در حوزه فضاسازی شهری بی پاسخ ماند!

مطالبات به حق همشهریان درخصوص مبلمان شهری بارها و بارها به دنبال درخواست های مکرر آنان و اعتمادشان به مجموعه خبری رودآور پیگیری شد، اما گویا گوش شنوایی در بین آنانی که باید نبود و نیست.

بی تردید کم توجهی و به نظر بی توجهی به خواسته های مردمی از سوی شورای فعلی شهر و شهردار می تواند در انتخابات شورا در خرداد ماه سال جاری مؤثر باشد.
*انتخاب افراد اصلح برای شورا، زمینه ساز توسعه یافتگی شهری می شود

 امید آن که این بار انتخاب هایمان به دور از هر گونه قومیت گرایی و آشنابازی، انتخاب افراد اصلحی باشد که به جای کشمکش ها، تنش ها، حاشیه ها و حتی شکایت بازی و جریان داشتن پرونده های متعدد قضایی اعضای شورای شهر و شهردار، به سمت اصلاح امور مردم و توسعه یافتگی شهرمان حرکت کنند.

*وعده های شهردار تویسرکان به مرحله عمل نرسید

ناگفته نماند که احسان پیری شهرداری فعلی تویسرکان بارها قول مساعد برای رفع مشکلات مطرح شده به ویژه در حوزه فضاسازی شهری داده بود و اما آنچه که شد "عدم عمل به وعده ها بود"

داشتن شهری زیبا لااقل با یک شهربازی حق مردم است، این روزها این مردم اگر کرونا نبود همچون سالیان گذشته برای تفریح به پارک ها و مناطق گردشگری شهرهای ملایر و نهاوند می رفتند، مسئله ای که خود مردم هم بارها مهر تأیید بر آن زده اند.

* طرح ریزی های شهرداری، عریان از پیوست های فرهنگی و اجتماعی

خرداد ماه سال گذشته خبری با عنوان "مبلمان شهری تویسرکان با المان های نامناسب و هزینه های نامتعادل بیداد می کند؛ طرح ریزی های شهرداری، عریان از پیوست فرهنگی و اجتماعی" در سایت خبری رودآور منتشر شد و در آن به موارد مختلفی از جمله  عدم تناسب المان های شهری با نام اماکن و میادین و المان های هزینه ساز عاری از ایده های خلاقانه اشاره شد، نمادهایی که نه تنها معرف تاریخ کهن تویسرکان نیست بلکه تیشه به ریشه این شهر با قدمتی 6 هزارساله می زند.

در گزارش فعلی به معظل دیگری در این شهر کوچک می پردازیم، معضلی که مردم بارها از رودآور پیگیری آن را خواسته اند و آن چرایی اجازه ساخت ساختمان هایی با نمادهای نامتعارف و رومی است و در گزارش بعدی به بلندمرتبه سازی در این شهر می پردازیم که در ساخت و ساز آن نیز بوی چندانی از رعایت ضوابط به مشام نمی رسد!

* بی نظمی و هرج و مرج در ساخت و سازهای تویسرکان موج می زند

و اما اگر در تویسرکان  چند گام برداریم شاهد بی نظمی و هرج و مرج در ساخت و سازها هستیم، از فرسودگی تعداد قابل توجهی از این سختمان ها گرفته تا ورودی ها و تورفتگی ها و بیرون زدگی های نامنظم، از زننده بودن نورپردازی ها هم بگوییم جای دوری نمی رود و این ها همه و همه نشانگر اغتشاش در منظر شهرمان است.

بی تردید هر ساخت و ساز و هر ایده ای در روحیه جامعه اثرگذار است، اما اینجا نه نظمی در مدیریت شهری موجود است و نه خلاقیتی تا زیبا و جذب کننده، دیده هر بیننده ای را به خود وا دارد. همان گونه که مردم مطلع هستند چهارباغ  اصفهان به جای مانده از دوران صفویان الگویی تأثیرگذار در ساخت خیابان معروف شانزه لیزه در پاریس و یا برخی دیگر از کشورها شده و خلاقیت معماری ایرانی ـ اسلامی را در آن کشورها به تماشا گذاشته است، چرا خود ما نباید از ترکیبی از معماری ایرانیمان با معماری نوین بهره ای ببریم؟!

* نماهای رومی که رومی ها هم قبولش ندارند!

به گفته «هدایت احسانی» کارشناس معماری کشورمان از موارد ناهمگون و ناهمانگ در فضاسازی شهری نمایان شدن ساختمان هایی با نام و نشان رومی است، جالب است که این ساختمان ها به اشتباه با این عنوان نامگذاری شده اند، چرا که بی توجه به معماری بومی به طور کامل برداشتی ظاهری و حتی بدون هیچ مبنای اصولی از معماری یونان و روم باستان است.

وی اظهار کرد: جالب تر آن که اگر همین نماها را به کارشناسان حوزه معماری رومی و ایتالیایی ها نشان دهیم می گویند "این نماها یک محصول ایرانی است و باید آن نمای ایرانی بنامیم نه نمایی رومی!" در حقیقت این نماهای کنونی نوعی کپی برداری است و هرگز برداشت اصلی از ساختمان های دوره یونان و روم باستان هم نیست.

*ساختمان هایی با نماهای نامتعارف، بی نظمی زیربنایی به فضای شهری می دهد

این کارشناس معماری افزود: البته نمی توان مطلق هم گفت این ساختمان ها زیبا هستند یا زشت، حرف بر سر آن است که چرا اجازه ساخت چنین ساختمان هایی در لابلای دیگر ساختمان هایی که از نظر نما با آن تناسب ندارند و جای اشتباهی قرار گرفته اند از سوی مدیریت شهری داده می شود؟!

احسانی تصریح کرد: در مجموع ساخت چنین ساختمان هایی یک بی نظمی زیربنایی به فضای شهری می دهد، چیزی که در مدیریت شهری کشورهای توسعه یافته به آن دقت بیشتری می شود، اما در کشورهای در حال توسعه توجهی به آن ندارند.

وی عنوان کرد: چنین نماهایی کپی کاری شده و همان گونه که گفتیم برداشتی از اصل آن نیست و دوران سلطنتی در روم باستان را برای بیننده تداعی می کند.

*طلب کاربری مسکونی از یک نماد غیرمسکونی از سوی مدیریت شهری!

این کارشناس معماری ادامه داد: در آن دوران از چنین نماهایی برای مراکز حکومتی و خشن آن زمان استفاده می شد، بدین ترتیب ما امروزه کاربری مسکونی از یک نماد غیرمسکونی را طلب می کنیم.

احسانی افزود: این مسئله اگر در ساخت و سازهای شهری توجهی به آن نشود، کم کم در روحیه مردم نیز اثر منفی گذاشته و با ایجاد تضادهای فرهنگی و اجتماعی نوعی خشونت درونی و تجمل گرایی را در جامعه ترویج می دهد.

*برخی متولیان مدیریت شهری مردم را لایق پاسخگویی نمی دانند!

به گزارش رودآور؛ مدیریت شهری نیازمند افراد با تجربه، کاری، کاردان و فنی است، افرادی که منفعت عموم را در نظر بگیرند و نه قشر مرفه را، افرادی که متعهد به امور و وظایف محوله باشند و به جای فالو کردن پیچ های معاندین نظام و یا کشمکش های درونی و نزاع های لفظی حل مشکلات مردم را در پیش بگیرند.

با چنین دست فرمانی که برخی متولیان امر درباره مدیریت شهری دارند، نباید انتظار تغییر و تحول داشته باشیم، که اگر بود لااقل آنان خود را در برابر افکار عموم در این سال ها پاسخگو می دانستند و آستین های همت و غیرت خود را برای اجابت خواسته های همشهریان بالا می زدند و به رأی جامعه اعتنا می کردند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان