آخرین اخبار

26. ارديبهشت 1400 - 6:15   |   کد مطلب: 39899
بررسی وظایف و اختیارات شوراها برای انتخاب کاندیدایی اصلح، قسمت اول؛
تویسرکانی ها از چه شورایی ضربه خوردند؟/آیا کاندیداهای قانون شکن؛ قانونگذاران صادقی می شوند؟
کاندیدایی که خلاف قانون رفتار کرده و به تصور خام خود در دور زدن قانون زرنگی می کند! یا با تبلیغات زودهنگام و با رفتارهای دیگر، افراطی گرایانه در ژست آدمی شیک و مجلسی همه را به باد انتقاد می گیرد، آن هم تنها برای سرپوشی گذاشتن بر بی برنامگی خود، آیا صداقت در کلام و رفتار دارد و یا بازیچه دست این گروه و آن گروه است او می تواند کاندیدای اصلحی باشد؟

به گزارش خبرنگار رودآور؛ با توجه به انتشار اخبار موثق منتشر شده در خبرگزاری ها و سایت های خبری و حتی در صدا و سیما از تعداد قابل توجهی از حال و روز شوراهای شهر و روستای فعلی شهر و روستا در سراسر کشور، مشخص می شود که همین تعداد آن گونه که باید و شاید به درستی رفتار نکردند و تعدادی از شوراهایی که می بایست مصداق آیه " و امرهم شورا بینهم" باشند، یا اختلاف داشتند و یا زد و بندها و فسادهای مالی بیشمار. این را می توان از خبر دستگیری فلان شهردار و یا فلان اعضای شورای شهر در فلان شهر کشور به خوبی دریافت.

و اما برسیم به شورای شهر تویسرکان؛ بارها و بارها مجموعه خبری رودآور، مطالبات مردم نجیب این شهر از شوراها را عنوان کرد و اما شورای شهر فعلی به طور عمده هیچ گاه خود را در برابر مردم پاسخگو ندانست، از جمله آن که مردم خواستند و هنوز هم می خواهند بدانند که دارایی های اعضای شورای شهر قبل از ورود به شورا و بعد از ورود به شورا در چه سطح بوده و هست، اما تنها یک عضو شورای شهر فعلی به این مطالبه مردمی پاسخ داد.

از چالش ها، درگیری های لفظی، تعطیلی های مکرر شورا و بسته بودن درب شورا به روی مردمی که روزگاری با دلخوش به اعضای  آن رأی دادند و شکایت ها و شکایت بازی های متقابل اعضای شورای شهر تویسرکان نسبت به یکدیگر و یا نسبت به شهردار که حتی برخی از این اختلافات از صدا و سیمای همدان نیز پخش شد و زمینه ساز آزرده خاطر شدن دل مردم این دیار شد، کم کم باید بگذریم و امید به انتخاب شورایی قوی برای توسعه شهر داشته باشیم.

طبق اصل 101 قانون شوراها "برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏ به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‏گیرد که‏ اعضاءی‏ آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‏ کنند. "

پس اینجا نقش مردم برای انتخاب شورایی قوی بسیار مؤثر است. اما به راستی چه کاندیدایی می تواند اصلح باشد؟ آیا همه ما وظایف شوراها را می شناسیم؟ آیا خدایی ناکرده مجدد قرار است فریب وعده های خارج از حیطه وظایف شوراها از سوی برخی کاندیداها را بخوریم؟

آیا به معیارهای صحیح برای انتخاب یک کاندیدا برای حضور در شورای شهر اندیشیده ایم؟

به طور کلی مصوبات شوراهای شهر به نوعی قانونگذاری محلی محسوب می شود؟ آیا امروز کسی که دست به تبلیغات گسترده زود هنگام چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی زده، فردا روزی می تواند قانونگذار خوبی شود؟

برای انتخاب فردی اصلح به صداقت در کلام و رفتار، تدین، سوابق کاری، تحصیلی، نوع کلام و برخورد او با مردم، تخصص و تجربه و مهمتر دست پاکی او نگاهی باید انداخت، بی شک فردی که سابقه بازیچه شدن دست این گروه و آن گروه  را دارد، هرگز نمی تواند کاندیدای اصلحی باشد.

و یا کاندیدایی که در مسئولیت قبلی خود کاری از پیش نبرده و کارایی درستی نداشته هم نمی تواند برای عضو شورای شهر شدن مناسب باشد.

کاندیداهایی که برای جذب یک رأی بیشتر آن هم خلاف قانون، هنوز زمان رسمی تبلیغات فرا نرسیده، به تصور خود زرنگی می کند و قانون را دور زده و دست به تبلیغات زود هنگام می زند، او بی شک کاندیدای قابل اعتمادی نخواهد بود، چرا که مشخص نیست فردا روزی برای نفع خود و خانواده اش مجدد قانون را به گونه ای دیگر دور می زند یا نه!

انتقادهای بسیار بر شورای فعلی شهر تویسرکان وارد است و بسیار بسیار نیز در مجموعه خبری رودآور مطالبات و انتقادات مردمی از این شورا منتشر شد، اما باید دقت داشته باشیم، کاندیدایی که امروز برنامه ای ندارد و تنها با تندروی و افراطی گرایانه همه را به باد انتقاد می گیرد برای آن که سرپوشی بر بی برنامگی خود بگذارد، هم نمی تواند کاندیدای اصلحی باشد.

و یا آن که کاندیداهایی که تا دیروز در شبکه های اجتماعی در بستر فضای مجازی توهین به مردم را به هر نحوی در دستور کار خود قرار داده و این روزها رنگ عوض کرده و حرف از قانون و قانونمداری می زند و به خیال خام خود آن مطالب اهانت آمیز نسبت به همین مردم را پاک کرده، هم نمی تواند از در صداقت با مردم وارد شود و کاندیدای اصلحی باشد.

یکی از وظایف شوراهای اسلامی شهر انتخاب شهردار است، آیا اگر شهرداری مقتدر، متخصص و جهادی بر این سمت در شهرداری تویسرکان بود، اوضاع و احوال مدیریت شهری به این گونه که باید می بود؟ نه مردم این شهر مبلمان شهری مناسبی مشاهده می کنند و نه جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز گرفته شده و نه حتی پارک تفریحی مناسبی دارند و مواردی بسیار از این دست.

طبق قانون، "نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر" از وظایف شوراهاست، آیا کاندیدایی که قرار است انتخاب کنیم به این مطالبه مردمی در خصوص جانمایی صحیح آرامستان جدید تویسرکان هم پاسخ مناسبی می دهد یا قرار است او بازیچه دست پدرخوانده های شهر شود؟

 همچنین در قانون درخصوص وظایف شوراهای شهر آمده که؛ " شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند." ، آیا تویسرکانی ها تاکنون با چنین موردی برخورد داشته اند؟

به گزارش رودآور؛ به زودی و به تدریج وظایف دیگر و اصلی شوراهای شهر و روستا در این مجموعه خبری منتشر می شود.امید آن که در انتخابات 28 خرداد ماه سال جاری پای صندوق های رأی به شورای شهری قوی رأی دهیم تا شاهد آبادانی و توسعه شهری درخور شأن و فرهنگ بالای مردم این دیار باشیم.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان