آخرین اخبار

27. مرداد 1400 - 11:39   |   کد مطلب: 40135
اینجا در کوچه های بیقراری ها، گاهی از پنجره ها، گاهی هم ماسک زده در فضایی باز، بازخوانی معرکه عاشورا را نظاره گر شده اند، بوی گلاب همه جا را گرفته و صدای نوحه خوان هم بالاتر می رود، گویا به مقتل خوانی رسیده، آن جا که حنجر حسین(ع) زیر خنجری رفته و خواهری مضطرب از بالای گودال قتلگاه برادرش را صدا می زند؛ حالا دیگر صدای یا حسین(ع) گویان همه به عرش می رود و قلب ها به عشق سیدالشهداء(ع) به تپش افتاده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ شرایط ویژه و محدودیت های کرونایی، این ویروس منحوس دو سالی می شود که اجازه نمی دهد آن گونه به مانند سابق عزاداری ها و روضه خوانی ها برپا شود.

دیگر از آن همه سینی های چای و شربت و پخش نذریها و دسته های عزاداری و روضه های خانگی که به هم پیوسته سیاهوشان حسین(ع) گرد هم جمع می شدند هم، آن چنان که باید خبری نیست، اینان ولایتمدارانه لبیک به فرمان ولی گفته اند و باید شرایط و محدودیت های کرونایی را هم در نظر بگیرند، عزاداری هایشان خالصانه است با رعایت مؤمنانه.

و اما عاشق که باشی راهش را هم خوب می یابی، راهکارش را هم همچنین و این را عاشقان کوی یار به زیبایی تمام به نمایش گذاشته اند، می شود هم شعائر دینی و مذهبی را اقامه کرد و هم رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در دستور کار قرار داد.

و گروه جهادی نسیبه متشکل از بانوان تویسرکانی به همراه چندین طلبه جوان و مداح این روزها رسم عاشقی را خوب ادا می کنند.

بلندگوها و پرچم ها را درون خودروها قرار می دهند، این روزها کوچه ها نیز بیقرار شده اند و عاشقان حسینی در جستجوی محبت حسین(ع) کوچه به کوچه می روند، محله به محله، روستا به روستا، درب خانه شهدا که می رسند، اگر موکتی، فرشی باشد آن را پهن کرده و پرچم های عزای سالار شهیدان را نصب می کنند و کم کم مداح نوحه اش را سر می دهد با آهی جانسوز و دعای اولش که دعای فرج است؛ آجرک الله یا صاحب الزمان(عج).

تعداد حاضران در این روضه ها با توجه به رعایت شیوه نامه های بهداشتی زیاد نیست شاید 10 تا 15 نفر، اما دل هایشان صفایی دیگر دارد؛ چه تماشایی.

 بانوان چادرهای سیاه خود را بر روی صورت هایشان می کشند تا اشک هایشان را نامحرم نبیند و بر سر و صورت می زنند برای بانویی که در مظلومیت تمام چادرش در معرکه عاشورا سوخت و آن خیمه هایی که حرامیان به آتش کشیدند و دخترکی سه ساله که خارهای بیابان سوزان به پایش رفت، دخترکی با صورتی نیلگون از سیلی شمر و گوش هایی خونین که گوشواره اش دیگر نیست.

گاه می شود همسایه ها پنجره ها را باز می کنند، دست ادب بر روی سینه می گذارند و همنوا با نوحه خوان سلام بر سیدالشهداء(ع) می دهند، سلام بر فرزندش، سلام بر اولادش و سلام بر اصحاب باوفایش.

دخترکی هم ماسک زده، گلاب می آورد، کم کم بوی گلاب همه جا را فرا می گیرد و صدای نوحه خوان هم بالاتر می رود، گویا به مقتل خوانی رسیده، آنجا که حنجر حسین(ع) در قتلگاه زیر خنجری رفته است و خواهری مضطرب از بالای گودال قتلگاه برادرش را صدا می زند... حالا دیگر صدای یا حسین(ع) گویان همه نیز به عرش رفته است و قلب ها به عشق سیدالشهداء(ع) به تپش افتاده اند....

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان