آخرین اخبار

2. مهر 1400 - 13:58   |   کد مطلب: 40188
فعالیت معدن بالادست سد سرابی در تویسرکان نه تنها عمر مفید سد را کاهش داده، بلکه خطر آلودگی آب 60 هزار نفر را تهدید می کند، به همین علت با پیگیری های رودآور دادستان شهرستان وارد میدان شد و از تشکیل پرونده قضایی برای مالکان این معدن خبر داد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ مطابق با ضوابط محیط زیست فعالیت معدن در فاصله ای کمتر از 500 متر با رودخانه ها ممنوع است، چه رسد به اینکه رودخانه تأمین کننده آب شرب شهر تویسرکان باشد.

*تمدید مجوز فعالیت معدنی که آب سد سرابی را آلوده می کند!

اما با این وجود معدن سنگی در بالا دست سد سرابی این شهر به فعالیت خود ادامه می دهد و به گفته «روانبخش نورعلیئی» رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان این معدن مجدد تا سال 1403 مجوز فعالیت خود را تمدید کرده است!

این هم از عجائب تویسرکان است که بسیاری از کارهای غیرکارشناسانه را به اسم کارکارشناسنه انجام می دهند و مردم نجیب را دچار خسارت فراوان می کنند.

سابق بر این در همین حوالی یک واحد تولید پرورش ماهی را به دلیل آن که می گفتند آب سد را آلوده می کند تعطیل کردند که به جا و به حق بود، اما اینکه معدن بالادست سد همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد، جای سؤال دارد و می طلبد تا محیط زیست و مرکز بهداشت شهرستان در حمایت از مردم وارد کارزار شوند.

*فرماندار تویسرکان اعتراضات مردمی را نمی شنود؟!

در این باره الوندی یکی از باغداران حوالی سد سرابی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: اگر هرچه سریعتر جلوی فعالیت این معدن گرفته نشود به مرور زمان کم کم غبار حاصل از فعالیت معدن نه تنها درختان را نابود می کند، بلکه رسوب آن به آب رودخانه و به دنبالش نفوذ در آب سد، سبب آلودگی محیط زیست و آب می شود.

وی اظهار کرد: بارها اعتراض های خود را به گوش مسئولان تویسرکانی از جمله فرماندار تویسرکان رسانده ایم، اما گوش شنوا در دفاع از ما مردم وجود ندارد.

* رسوبات معدن لجن تولید می کنند و لجن باکتری و در نهایت آبی که آلوده می شود

ظاهری از دیگر باغدارانی است که از آب سد بهره می گیرد، او نیز به خبرنگار رودآور، گفت: با کمی پرس و جو می توان تشخیص داد که رسوب در سد سرابی آب شرب را آلوده می کند.

وی افزود: رسوبات این معدن به کف رودخانه و سد نفوذ کرده و سبب ایجاد لجن می شود، لجن هم که خوب می دانید باکتری تولید می کند و احتمال آلوده شدن آب را افزایش می دهد.

*لایبروبی سدها هزینه بر و گاهی ناممکن است

وی ادامه داد: در خبری خواندم که لایبروبی کامل سدها نه تنها کار مشکلی است، بلکه اگر قرار باشد این مهم انجام شود هزینه های بسیار تحمیل می کند و در برخی مواقع لایبروبی غیرممکن است.

ظاهری تأکید کرد: این مطلب بدان معناست که اگر جلوی فعالیت معدن سنگ بالا دست سد سرابی گرفته نشود، بی تردید هم هزینه های بسیار بر ما مردم تحمیل می شود و هم احتمال آلوده شدن آب شرب هم افزایش می یابد.

*مفتح؛ خواستار تعطیلی معدن بالادست سد سرابی شد

در این باره «محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان با اشاره به اینکه باید کارشناسان محیط زیست و مرکز بهداشت درباره متوقف کردن معدن بالادست سد سرابی مستندات خود را هرچه سریعتر به مراجع قانونی اعلام کنند، گفت: فعالیت این معدن سبب ریختن سنگ ریزه به داخل سد و کم کم پر شدن مخزن آن و در نهایت کاهش حجم مفید برای ذخیره آب می شود.

وی با تأکید بر اینکه اولویت باید تأمین آب شرب سالم مردم باشد، اظهار کرد: چه معنا دارد با وجود بودن سد سرابی برخی متولیان امر مجوز و پروانه فعالیت معدنی بالا دست آن را داده اند؟

نماینده مردم تویسرکان افزود: از آنجا که تداوم فعالیت این معدن از بسیاری جهات برای مردم شهر مخرب است، تعطیلی آن خواسته به حق مردم است، مطالبه ای که کارشناسان هم بر آن تأکید دارند.

تشکیل پرونده قضایی برای معدن بالادست سد سرابی

و اما با پیگیری های رودآور؛ «علی بهادری» دادستان شهرستان تویسرکان وارد میدان شد.او در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از تشکیل پرونده قضایی برای معدن بالادست سد سرابی خبر داد.

وی عنوان کرد: حمایت از حقوق عامه و پیگیری مطالبات مردمی درباره نگرانی آنان نسبت به آلوده شدن آب سد سرابی جزء وظایف ماست.

 دادستان شهرستان تویسرکان افزود: اجازه نمی دهیم هیچ فرد حقیقی یا حقوقی در هیچ سطحی این گونه زمینه ساز نگرانی مردم شود و با متخلفان به زودی مطابق با قانون برخورد می شود.

* خطر آلودگی آب جان 60 هزار تویسرکانی را تهدید می کند

به گزارش رودآور؛ این مجموعه خبری به عنوان رسانه ای مردمی در راستای حمایت از حقوق شهروندان هیچ گاه به منفعت طلبان باج نداده و برای معضل فعالیت معدن بالادست سد سرابی هم مجددانه پیگیر مطالبات مردمی است.

باید مشخص شود که چرا و به چه علت سازمان صنعت معدن و تجارت استان همدان، قرارداد فعالیت این معدن را مجدد تمدید کرده است؟! معدنی که ادامه فعالیتش می تواند آب شرب جمعیتی بیش از 50 هزار نفر را تهدید کند.

امید آن که هرچه سریعتر مسئولان متولی به ویژه در حوزه محیط زیست، منابع طبیعی و آب منطقه ای مستندات لازم را به مراجع قانونی از جمله دادستان تویسرکان تحویل دهند تا پرونده فعالیت این معدن یک بار برای همیشه بسته شود.

عملیات اجرای سد سرابی تویسرکان سال 1382 با هدف کنترل سیلاب‌ها و تأمین آب شرب دو شهر تویسرکان وسرکان آغاز شد و در نهایت 11 سال بعد با صرف هزینه ای افزون بر  ۳۴۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید
آیا آلوده شدن آب این شرب 60 هزار تویسرکانی و مشکلات دیگری که فعالیت معدن بالادست آن برای باغداران ایجاد کرده مسئله ای ناچیز است که نادیده گرفته شود؟ چرا ضدمردم ها همچنان دست از سر مردم این شهر بر نمی دارند؟!

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان