آخرین اخبار

6. آذر 1400 - 7:00   |   کد مطلب: 40266
منبت کاران سید شهابی از وضع مالیات های سنگین بر صنایع دستی گلایه مند هستند و از آنجا که توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند، کم کم به فکر مهاجرت افتاده اند، آنان می گویند: چرا برخی مسئولان بر سر راه تولیدکنندگان مانع تراشی می کنند؟! مگر قوانین موجود برای حمایت از روستائیان تبصره و ماده خاص ندارد؟

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در حالی که رهبر معظم انقلاب عنوان سال جاری را «سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نام نهادند، شاهد هستیم سایه مالیات بر سر صنایع دستی تویسرکان در حوزه منبت کاری سنگینی می کند، چنانچه اهالی روستای سیدشهاب که یکی از روستاهای موفق در تولید مبل و منبت است از مالیات های تحمیل شده بر صنایع دستی خود گلایه مند هستند.
* اینجا صنایع دستی را جزیی از صنعت برمی شمارند!
در این باره آقای زنگنه از اهالی روستا در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ می گوید: یکی ماهی می شود که نزدیک به 30 میلیون تومان مالیات برای کارگاه کوچک تولیدی من تعیین کرده اند و بهانه می آورند که منِ تولیدکننده از دستگاه سی.ان.سی (C.N.C) استفاده می کنم و این گونه دیگر عنوان شغلی من شکل صنعتی به خود گرفته است!
وی اظهار کرد: استفاده من و تعداد بسیاری از هم روستایی هایم از دستگاه سی.ان.سی، تنها برای برش اولیه کار است که نهایت 20 تا 30 درصد کارمان با این دستگاه انجام می شود و بیش از 70 درصد اصل منبت کاری را با دست انجام می دهیم، با این حال حتی برای سایرین هم مبالغی بیشتر از 30 میلیون تومان مالیات قرار داده اند.

*برخی مسئولان تیشه به ریشه منبت روستاها می زنند
این منبت کار سیدشهابی افزود: با وجود آن که نباید مالیات کارگاه های تولیدی صنعتی را بر حرفه و شغل ما تعریف کنند، آن هم در روستاها، متأسفانه برخی با بی تدبیری تیشه به ریشه منبت روستا زده اند.
* مهاجرت از روستاهای تویسرکان شتاب می گیرد؟
خانم گنجی از دیگر اهالی روستا هم که به همراه همسر خود مشغول به منبت کاری است، با گلایه مندی از مسئولان تویسرکانی درباره وضع مالیات های سنگین بر منبت کاران روستا، گفت: در بسیاری از شهرهای اطراف چنین مالیات هایی بر صنایع دستی تعلق نمی گیرد.
وی عنوان کرد: اگر قرار باشد ما در روستا با این همه کمبود امکانات رفاهی زندگی کنیم و مالیات های سنگین هم پرداخت کنیم، چرا به شهری مثل ملایر نرویم و آن جا از مزیت های نمایشگاه های مبل و منبت استفاده نکنیم؟
این بانوی منبت کار سیدشهابی تصریح کرد: با این مالیات های سنگینی که برای ما در نظر گرفته اند، بهتر است وسایل خود را جمع کنیم و به قصد مهاجرت روانه این شهر و آن شهر شویم، شاید حاشیه نشینی بهتر از وضعی باشد که این روزها به بهانه قانون و ضوابط بر ما تحمیل کرده اند.
* تیغ تیز مالیات های سنگین بر گردن تولیدکنندگان
آقای بیات از دیگر منبت کاران روستای سیدشهاب نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: مسئولان ما مدام حرف از حمایت از تولیدکننده می زنند، اما وقت عمل که می شود، هر کدام "هیچِ به تمام معنا" هستند.
وی اظهار کرد: اگر صداقتی در گفتار و عمل خود دارند، هم اینک به داد روستایی ها برسند و از کارگاه های تولیدی ما حمایت کنند و اگر هم مرد میدان نیستند به ما بگویند تا تکلیف خود را بدانیم و از این دیار برویم، چرا که با این مالیات های سنگین و درآمد ناچیز توان زندگی در روستا را هم نداریم.
*با کدام قانون بر سر راه تولید کننده مانع تراشی می کنند؟
این منبت کار سیدشهابی تأکید کرد: راه های بسیاری رفتیم و با مسئولان متعددی چه در تویسرکان و چه در استان حرف ها زده ایم، آن ها تنها به ما می گویند که قانون و ضابطه است و باید مالیات را پرداخت کنید!
بیات تصریح کرد: ما به قانون احترام می گذاریم، ولی آیا در این قانون تبصره ای، ماده ای پیدا نمی شود تا از تولیدکنندگانی همچون ما حمایت کنند؟ آیا این قانون مطرح شده قرار است مانعی بر سر راه تولید باشد؟ آیا این قانون جای بازخوانی و اصلاح ندارد تا تولیدکنندگانی همچون من متضرر نشویم؟
به گزارش رودآور؛ مسئولان حرف های زیبایی در حمایت از روستائیان در جلسات و همایش های متعدد خود می زنند، اینکه باید شرایط را برای روستاییان به گونه ای فراهم سازند تا آنان به فکر مهاجرت و حاشیه نشینی نیافتند، اما پای عمل که به میان می آید، خبری از آن حرف ها دیگر نیست.
شاهد مثال این حرف های بی عمل، ماجرای تلخ منبت کاران روستای سیدشهاب است، آنجا که مسئولان در حمایت از تولیدکننده قدمی برنداشته اند تا لااقل اهالی را برای ماندن در روستا ترغیب کنند.
پیگیری های رودآور برای حمایت از تولیدکنندگان و منبت کاران سیدشهابی تا وصول نتیجه ادامه دارد.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان