آخرین اخبار

28. مرداد 1401 - 17:26   |   کد مطلب: 40498
هنروران تویسرکانی مغار به دست، جان می دهند به چوب های بی جان و خالق آثاری چون "منبت گلریز" می شوند که زاییده یک ذهن خلاق است و این گونه شاهد عرض اندام منبت مردمان این خطه در موزه ها و خانه های کشورهای نیجریه، روسیه و استرالیا هستیم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تویسرکان سرزمین تاریخ، فرهنگ و هنر است، سرزمین زیبایی های طبیعی و بکر، سرزمینی کهن با قدمتی بیش از هزاران سال؛ این را می توان از وجود آرامگاه مطهر حقوق نبی(ع) در این شهر یافت و از شاعران پرآوازه ای چون میررضی آرتیمانی.

از هنر دست و هنروری مردمان این حرف های بسیار در طول تاریخ گفته و هنوز هم می گویند؛ چنانچه منبت این شهرستان زبانزد خاص و عام است چه در استان همدان و جای جای ایران اسلامی و چه در سایر کشورها.

*منتب گلریز تنها ساخته دست تویسرکانی هاست

کارگاه های کوچک و بزرگ مبل و منبت در این شهرستان هنرپرور؛ همان کارگاه هایی هستند که در آن استادکاران منبت به خلق آثاری بی نظیر دست می زدند به نام "منبت گلریز".

 سبک منبت گلریز زاییده یک ذهن خلاق و هنرمند است و تاکنون هیچ فردی به هیچ دستگاهی همچون سی.ان.سی (CNC) قادر به ساخت آن نشده، این سبک منحصر به این خطه  از ایران پرگهر است و آن طور که گفته اند منبت کاران ملایری هم این هنر را زیر دستان استادکاران تویسرکانی آموخته اند.

* مغار به دست جان می دهند به چوب های بی جان

سبک و طرح زیبای گلریز که آن را گاهی به اسم سبک فرشی می شناسند، جزء هنر اصیل ایرانی است، بدون الگو و تنها به طور ذهنی به همت دستان هنرمند منبت کار بر روی چوب های بی جان نقش می بندد و آنچنان زیبایی معنوی به خود می گیرد که چشم هر بیننده ای مجذوبش می شود.

حتی در روستای اشترمل هر خانه گویا یک کارگاه تولیدی منبت است و کودکان با دستانی کوچک مشق کنده کاری با مغار و چوب را با علاقه از همان ابتدا می آموزند، با چوب ها بازی می کنند و سرگرمیشان همین منبت کاری است تا بزرگتر شوند و هنرمندانه با دستان خود بر روی چوب ها نقش و نگار بزنند.

* عرض اندام منبت گلریز تویسرکان؛ از موزه نیجریه تا روسیه

و اما این روزها شاهد هستیم که زیبایی هنر منبت گلریز در موزه ای در نیجریه جلوه گری می کند و در این موزه، یک میز ناهارخوری آن هم ساخته دست هنرمندان تویسرکانی با بهره گیری از هنر منبت گلریز خودنمایی می کند.

هنر دست منبت کاران این منطقه خوش آب و هوا، نه تنها به سایر نقاط ایران اسلامی از جمله عراق و تعدادی از کشورهای آسیای میانه صادر می شود، بلکه منبت این شهر را می توان در استرالیا و روسیه هم مشاهده کرد.

*ممتاز بودن منبت تویسرکان بر کسی پوشیده نیست

در این باره «حسین افشار» فرماندار تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ از وجود 4 هزار و 200 کارگاه مبل و منبت در شهرستان خبر داده و می گوید: از این رو شاهد فعالیت و اشتغال بیش از 7 هزار و 700 نفر در زمینه مبل و منبت در بهشت غرب هستیم.

وی با بیان اینکه تویسرکان را به عنوان شهر ملی منبت گلریز می شناسند، افزود: منبت گلریز ساخته دست مردمان این دیار، بی نظیر و ممتاز بوده و جایگاه خود را در کشور به خوبی تثبیت کرده است.

فرماندار تویسرکان با اعلام اینکه بیش از 22 درصد شاغلان شهرستان در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند، افزود: در حدود 8 هزار و 700 نفر در صنایع دستی مشغول به کار هستند که از این تعداد بیش از 7  هزار و 753 به طور خاص در رشته مبل و منبت فعالیت دارند.

*استادگران تویسرکانی، استاتید منبتکاران دگر شهرهایند

«اسحاق ترکاشوند» رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان هم به خبرنگار رودآور، گفت: خاستگاه اصلی منبت گلریز در این شهرستان و در روستای اشترمل است، در سالیان گذشته فردی به نام استاد کورند سبک منبت گلریز را نسل به نسل و به شیوه استاد ـ شاگردی به بسیاری از هنرمندان تویسرکانی آموخت.

وی تصریح کرد: سبک خاص منبت گلریز تنها متعلق به تویسرکانی هاست و تنها با هنر دستان منبت کاران بدون استفاده از هیچ نوع دستگاهی بر روی چوب ها نقش می بندد.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان معتقد است که استادگران منبت این شهرستان، استاتید منبت کاران دگر شهرها هستند.

به گزارش رودآور؛ شهرستان تویسرکان از دیرباز محل مناسبی برای تولید مبل و منبت بوده است به طوری که طرح های " کتیبه ای هخامنشی"، "بیست گل"، "گلفروشی اسلیمی" و "دسته گلی" از جمله طرح های مبل و منبتی هستند که توسط هنرمندان صنایع دستی به طور عمده در روستاهای میانده، جیجانکوه، بابا کمال، سید شهاب، عین آباد، شوق آباد و اشترمل تولید می شود.

 امید آن که مسئولان تویسرکانی از فرصت هنروری مردمان این دیار بهترین بهره را برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال ببرند.

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان