آخرین اخبار

18. شهريور 1396 - 9:08   |   کد مطلب: 30352
امام خمینی(ره) در تعریفی که از امامت به عمل می آورد تمام آنها را در وجود حضرت علی علیه السلام تجسم می نماید و معتقد است که معنی امامت در وجود حضرت علی(ع) بود و آن امام دارای اوصاف امامت بودند و در تمام امت به شهادت تواریخ معتبره و اخبار متواتره از سنی و شیعه غیر از علی بن ابیطالب بعد از پیغمبر کسی چنین اوصاف را نداشت.

 به گزارش خبرنگار رودآور؛ همزمان با عید سعید غدیر بر آن شدیم تا به ابعاد شخصیتی امام نخستین شیعیان، امام علی(ع) اشاره ای داشته باشیم و از این رو به اوصاف امیرالمؤمنین از دیدگاه امام خمینی(ره) پرداخته ایم.

امام خمینی در تعریفی که از امامت به عمل می آورد تمام آنها را در وجود حضرت علی علیه السلام تجسم می نماید و معتقد است که معنی امامت در وجود حضرت علی(ع) بود و آن امام دارای اوصاف امامت بودند و در تمام امت به شهادت تواریخ معتبره و اخبار متواتره از سنی و شیعه غیر از علی بن ابیطالب بعد از پیغمبر کسی چنین اوصاف را نداشت.

امام به یکی از اوصاف منحصر به فرد امام متقین اشاره می کند و تبیین می نماید که آن حضرت در عین حال که تمام اوصاف الهی را در برداشت و مظهر اسم جمع الهی بود با واسطه پیغمبر بزرگوار اسلام تمام اسماء و صفات الهی در ظهور و در بروز در دنیا و در عالم در شخصیت ایشان ظهور پیدا کرده بود. از دیدگاه امام خمینی(ره) شخصیت برجسته حضرت علی علیه السلام دارای جهات متناقض و جهات متضاد بود.»انسانی که در حال این که زاهد و بزرگترین زاهد است جنگجو و بزرگترین جنگجوست در دفاع از اسلام»[95] و این دقیقاً چیزی است که در افراد عادی جمع نمی شود. «آن که زاهد است، به حسب افراد عادی، جنگجو نیست آنکه جنگجوست زاهد نیست. در عین حالی که در معیشت آن طور زهد می کردند و آن طور در خوراک و در آن طور چیزها به حداقل قناعت می کردند، قدرت بازو داشتند، آن قدرت بازو را و این هم جز اموری است که جمعش، جمع متضادین است.»

مقبولیت حضرت علی علیه السلام و محبوبیت آن امام همام در نزد تمام اقشار و گروههای انسانی یکی دیگر از صفات آن شخصیت عظیم تاریخی است که امام راحل به آن اشاره نموده است:

«در عین حالی که دارای علوم متعدده و دارای علوم معنویه و روحانیه و سایر علوم اسلامی است در عین حال می بینیم که در هر رشته ای، مردمی که اهل آن رشته اند او را از خودشان می دانند، پهلوان ها حضرت امیر را از خودشان می دانند، عرفا حضرت امیر را از خودشان می دانند، فقها حضرت امیر را از خودشان می دانند، هر قشری که اهل یک رشته است، حضرت امیر را از خودش می داند. و حضرت امیر از همه است. داری همه اوصاف است و دارای همه کمالات.»

تمسک به ولایت حضرت علی(ع) یعنی چه؟

شیعیان در روز عید غدیر می گویند:

«الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اهل بیته» حمد و سپاس خداوندی را که ما را از متمسکین به ولایت امیرالمومنین و اهل بیتش قرار داد.

امام خمینی(ره) در معنی این دعا نکته بسیار ظریفی را تبیین می کندو به فرهنگ شیعه غنای خاصی می بخشد. ایشان عدم آوردن واژه محبت به جای واژه ولایت را معنی دار عنوان کرده و معتقدند که تمسک به محبت اطلاً معنا ندارد، اینکه واژه ولایت آمده است به این خاطر است که:

«تمسک به مقام ولایت آن بزرگوار به اینکه گرچه ما و بشر نمی تواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت برپا کردنش داشت نمی توانیم ماها و هیچ کس قدرت نداریم که پیاده کنیم لکن اگر آن الگو پیدا شده بود و حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم... یکی از معانی تمسک به ولایت این است که ما ظل آن مقام ولایت باشیم... اگر چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت تمسکش به ولایت امیرالمؤمنین این است که آن عدالتی که امیرالمؤمنین اجرا می کرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند. وقتی که حکومت الگو قرار داد

امیرالمؤمنین سلام الله را در اجرای حکومتش، در اجرای چیزهایی که باید اجرا بکند اگر او را الگو قرار داد، این تمسک کرده است به ولایت امیرالمؤمنین.»

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان