آخرین اخبار

2. آذر 1393 - 18:50   |   کد مطلب: 16823
مدیرکل ثبت احوال استان همدان با اشاره به اینکه ۸۸ نوزاد در هر شبانه‌روز در همدان متولد می‌شود، گفت: نرخ رشد جمعیتی در همدان بالاتر از میانگین کشوری است به طوری که در نیمه نخست امسال ۳.۶ درصد افزایش جمعیت داشتیم.

 به گزارش رودآور  به نقل از تسنیم، عبدالله مقصودی‌فر درباره تحولات جمعیتی استان همدان اظهار کرد: جمعیت استان همدان در جریان سرشماری سال 90، یک میلیون و 758 هزار نفر با نرخ رشد 1.3 درصدی بوده که در سال 93 به یک میلیون و 816 هزار نفر رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه نرخ رشد جمعیت استان همدان در امسال به 2.3 رسیده است، افزود: استان همدان 2.3 جمعیت کشور را در خود جای داده است که مردان 911 هزار نفر و زنان 904 هزار نفر از جمعیت آن را تشکیل داده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان تصریح کرد: براساس نمودار جمعیتی، هرم سنی استان همدان شبیه کشورهای اروپایی و پیشرفته است و در راستا نگرانی‌هایی وجود دارد بنابراین طبق سیاست‌های جمعیتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده افزایش نرخ باروری را در دستور کار داریم.

وی بیان کرد: با توجه به نوع هرم سنی پیش‌بینی می‌شود در سال 1420 نرخ مرگ‌ومیر و نرخ رشد جمعیت استان همدان برابر ‍‌‌شود که بحث امنیت پایدار و اقتصاد و پرورش نیروهای متخصص باید مورد توجه قرار گیرد.

مقصودی‌فر نرخ رشد طبیعی جمعیت در استان را رضایت‌بخش دانست و افزود: در هر شبانه‌روز در استان همدان 88 نوزاد متولد می‌شود که عمدتاً از مادران 25 تا 29 سال است و نیمه نخست امسال در مقابل هر 100 دختر، 105 پسر در همدان متولد ‌شده است بر این اساس جمعیت جنس مرد همدان بیشتر از زن است.

وی گفت: در ثبت وقایع وفات، کم ثبتی نداریم و نرخ رشد جمعیتی استان همدان بالاتر از میانگین کشوری است به طوری که در نیمه نخست امسال 3.6 درصد افزایش جمعیت داشتیم.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان تأکید کرد: در بحث نرخ جمعیتی مشکلی در استان همدان نداریم و تنها افزایش نرخ باروری باید مدنظر قرار گیرد به طوری که هر خانواده باید 2 فرزند داشته باشد.

وی با بیان اینکه نرخ امید به زندگی در ایران 73.3 درصد است، عنوان کرد: نرخ خام ازدواج در کشور 10.3 در هزار است اما این نرخ در استان همدان 12.7 در هزار است و همچنین نرخ خام طلاق در کشور 2 و در استان همدان 2.1 است.

مقصودی‌فر افزود: در بحث طلاق استان همدان رتبه شانزدهم کشور را دارد به طوری که نرخ طلاق در کشور 5 و در همدان 5.8 است.

وی با اشاره به اینکه 9 درصد از ازدواج‌ها در همدان منجر به طلاق می‌شود، بیان کرد: در سال 88 از هر 7 ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شد اما امسال به ازای هر 6.5 ازدواج یک طلاق ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان همچنین از صدور بیش از 6 هزار کارت ملی هوشمند در استان همدان خبر داد و افزود: از آذرماه سال گذشته صدور کارت هوشمند ملی در استان آغاز شده است و همزمان با اجرای طرح 12 هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده‌اند، اما تاکنون برای بیش از 6 هزار و 849  نفر کارت صادر شده و بیش از 3 هزار نفر کارت خود را تحویل گرفته‌اند.

وی ابراز کرد: واجدان شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت NCR.IR نسبت به پیش ثبت‌نام اقدام کرده و بقیه مراحل ثبت نام خود را با راهنمایی موجود در سایت پیگیری کنند اما لازم به ذکر است که در آینده نزدیک و با فراخوان عمومی برای تمامی شهروندان کارت هوشمند ملی صادر می‌شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان