آخرین اخبار

2. آذر 1393 - 22:19   |   کد مطلب: 16827
مديرشبکه بهداشت و درمان تويسرکان از تزریق نخستين واکسن پنتاوالان به دوکودک دوماهه درمحل شبکه بهداشت و درمان تويسرکان خبر داد.

دکتر حسن حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار رودآور ، اظهار کرد: واکسن پنجگانه پنتاوالان از امسال به برنامه واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال، اضافه شده است که گامی در تحقق طرح سلامت مردم است.

وی افزود: در راستای اجرای طرح واکسیناسیون، تزریق واکسن ترکیبی پنتاوالان شامل کزاز، سیاه سرفه، دیفتری، هموفیلوس آنفلوآنزا تیپ B و هپاتیت B در مراکز بهداشت شهری و خانه های بهداشت روستایی تویسرکان از اول آذرماه آغاز شد.
مديرشبکه بهداشت و درمان تويسرکان تصریح کرد: واکسن پنتاوالان به حفاظت کودک در مقابل پنج بیماری تهدید کننده زندگی کودک کمک می کند و به صورت تک و 10 دوزی تزریق می شود.

حسین زاده گفت: در میان اجزای واکسن پنتاوالان، تنها واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپ B ، واکسنی جدید است و سایر واکسن ها (کزاز، سیاه سرفه، دیفتری و هپاتیتB) از قبل جزو برنامه ایمن سازی کشور بوده‌اند.

 وی با بیان اینکه واکسن پنتاوالان در سه نوبت 2، 4 و 6 ماهگی برای کودکان انجام می شود، خاطرنشان کرد: با  اجرایی شدن این برنامه، واکسن پنتاوالان برای شیرخوارانی که به سن دو ماهگی رسیده اند تزریق می شود و کودکان بزرگتر که از قبل برنامه واکسیناسیون آن ها شروع شده است طبق همان برنامه قبلی، انجام می شود و نیاز به تلقیح این واکسن ندارند.

مديرشبکه بهداشت و درمان تويسرکان فوايد تزريق اين واکسن را کاهش دفعات تزريق، کاهش درد عضلاني،  کاهش عوارض ناشي از تزريق، افزايش پوشش ايمن سازي و مصرف سرنگ برشمرد و افزود: هزینه تهیه این واکسن برای سه دوره گفته شده در حدود 50 هزار تومان است.

حسین زاده ابراز کرد: با تزریق پنتاوالان دیگر نیاز به تزریق جداگانه واکسن سه گانه و هپاتیت B نبوده و از طرفی هموفیلوس آنفلوآنزا که از عوامل بیماری مننژیت و پنومونی در کودکان زیر پنج سال است تحت پوشش واکسیناسیون قرار می گیرند.

وی یادآور شد: با شروع واکسیناسیون پنتاوالان، در واقع یک واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپ B به تعداد کل واکسن های برنامه ایمن‌سازی در کشور اضافه شده و در عوض از تعداد واکسن های تزریقی، یک واکسن کم می‌شود که این امر سهولت و راحتی بیشتر را در امر واکسیناسیون کودکان به همراه خواهد داشت .

 مديرشبکه بهداشت و درمان تويسرکان با بیان اینکه پنتاوالان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و استانداردهای مربوطه در آن رعایت شده، بیان کرد: واکسن پنتاوالان  به صورت عضلانی تزریق می شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان