آخرین اخبار

24. آذر 1393 - 13:41   |   کد مطلب: 17037
کارشناس سلامت نوجوانان و مدارس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: حمل کیف های سنگین و رعایت نکردن اصول صحیح در استفاده از این کیف ها مهمترین عامل بروز مشکلات اسلکتی در کودکان است.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، دکتر'ابوالقاسم میرزایی افزود: درد گردن، کمر درد، انحناهای غیر طبیعی ستون فقرات، افزایش غیر طبیعی انحناهای ستون فقرات و حتی در مواردی آسیب به رشته های عصبی از جمله آسیب ها و مشکلات ناشی از عدم رعایت نکات اصولی در استفاده از کوله پشتی ها است.

وی اظهار کرد: حمل کیف های کوله ای اگر توسط یک شانه انجام شود باعث وارد کردن فشار زیادی به طور نامتناسب و غیر همسان به این سمت شده و موجب انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات می شود.

دکتر میرزایی اضافه کرد: این مسله گر چه در بالغین نیز حایز اهمیت است اما در کودکان بخاطر اینکه هنوز این مهره ها در حال رشد هستند بیشتر خودنمایی می کند.

وی معتقد است که استفاده نامناسب از این کوله پشتی ها زمینه ساز اسکولیوز ( انحنای غیر طبیعی به طرفین ) شده و کشیدگی حاصل از حمل کیف باعث آسیب های گذرا یا حتی ماندگاری در ریشه های عصبی شانه و دست ها، و ریشه های عصبی گردن خواهد شد.

وی اضافه کرد: سنگینی بیش از حد کیف در اثر حمل کتاب های درسی و وسایل مدرسه مسئله ای معمول است و بطور شایعی دیده می شود که همراه با حمل نامناسب و غیر اصولی آن اثرات بسیار منفی و ماندگاری بر مفاصل و ریشه های عصبی به وجود می آید.

وی افزود: در شرایط یکسان و در مقایسه باکیف های دستی می توان کوله های پشتی را سالم تر دانست چرا که در صورت استفاده صحیح نیرو را به دو طرف منتقل می کنند و به این دلیل اثرات منفی کمتری برای سلامتی بدن خواهند داشت.

وی تصریح کرد: مسله مهم در انتخاب کوله پشتی مشخصات آن است و نباید بر اساس مد و زیبایی تصمیم گیری کرد و این موضوعی است که معمولا در نظر گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: هر چه انتشار نیروهای وارده توسط کوله پشتی به نواحی مختلف بدن بیشتر شده و نیروی وارده به محل های مختلف پخش شود اثرات نامطلوب و منفی آن کاهش پیدا می کند.

دکتر میرزایی گفت: کوله پشتی خوب باید دو بند شانه ای پهن و نرم داشته باشد که بتوان آنها را به راحتی روی شانه ها قرار داد، همچنین داشتن بند کمری نیز از جمله ضروریات یک کوله پشتی خوب به شمار می رود چرا که از انتقال تمام نیروی وزن به شانه ها جلوگیری می کند و از ایجاد سوانح احتمالی در فرد در زمستان جلوگیری می کند.

وی عنوان کرد: باید به کودک آموزش داد که کوله پشتی را تا حد امکان به پشت خود بچسباند و از معلق نگه داشتن آن خودداری کند.

وی اضافه کرد: اگر کودک برای حمل کوله پشتی اش خود را به جلو خم کند بدون توجه به وزن او این کوله را برایش سنگین بدانید همچنین ایجاد درد گزگز اندام ها به خصوص دست ها و شانه ها یا هر گونه مشکلات دیگری نیز به معنی ضرورت کاهش وزن کیف و کوله پشتی است.

283 هزار دانش آموز در استان همدان تحصیل می کنند که حدود 144 هزار نفر در دوره ابتدایی و 47 هزار نفر از این تعداد در دوره متوسطه اول در حال تحصیل هستند.
 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان