آخرین اخبار

26. آذر 1393 - 11:56   |   کد مطلب: 17062
در حالی طرح ديده باني زمستاني پليس در استان همدان كه از آن به چهار راه مواصلاتي غرب كشور ياد مي شود آغاز شد که به نظر می رسد مرگ روزانه يك نفر در جاده های اين استان خم به ابروی جامعه نمی آورد.

به گزارش رودآور  به نقل از مهر، گاهی در جهان وقایع دلخراشی به وقوع می پیوندد که بشر را برای مدتی متاثر می‌کند، اما به نظر می‌رسد وقوع حوادثی چون مرگ و میر در تصادفات رانندگی در کشورمان کمتر موجب تعجب است.

از سهم یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفری کشته شدگان مردم دنیا در حوادث رانندگی در سال، ایران در بین کشورهای جهان با ۱۸ هزارنفر کشته به طور میانگین در رتبه چهارم قرار دارد، رویدادی که معادل سقوط ۶۰ فروند هواپیما با ۳۰۰ سرنشین در سال است، اما آیا احساسات ما را بر می‌انگیزد؟.

شاید میزان کلی این حوادث در ذهن‌ها تکان دهنده باشد، اما وقوع روزانه یک مرگ به علت حوادث رانندگی در استان همدان کمتر به چشم آمده و اکنون به رویدادی عادی تبدیل شده بطوریکه در استان همدان درسال گذشته ۴۶۷ نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده‌اند که این میزان تا پایان مهر ماه امسال به ۳۷۵ نفر رسیده است.

استان همدان در ماه جاری با یکی از شلوغ‌ترین ماه‌های تردد خودرو برو بود که البته شاهد حوادث تلخی نیز در آن بودیم.

در ۱۵ روز گذشته ۱۰۳ هزار و ۸۲۶ دستگاه اتوبوس از استان همدان به سمت مرز مهران حرکت کرده‌اند که این شدت عبور در هفته جاری حوادث تلخی را به بار آورد و در حالی که شاهد واژگونی اتوبوس حامل زائران افغانی کربلا در گردنه اسدآباد با ۳۰ مجروح و همچنین واژگونی یک مینی بوس که زائران کربلا را به سمت مرزهای غربی می‌برد و ۱۳ مجروح  بر جای گذاشت بودیم در ۱۴ آذر نیز در گردنه اسد آباد بر اثر واژگونی خودروی حامل زائران کربلا سه نفر کشته و ۳۹ نفر مجروح برجای گذاشت.

این در حالی است که در اول آذر شاهد فوت راننده نیسان بر اثر سقوط از پل در قهاوند، در دوم آذر شاهد واژگونی یک دستگاه وانت نیسان در اسد آباد یک نفر کشته و یک نفر مجروح، دچهارم آذر یک کشته و یک مجروح دراثر واژگونی خودرو در کبودرآهنگ و یک نفر فوتی و چهار مجروح به علت تصادف زنجیره ای در همدان، در پنج آذر شاهد دو فوتی و دومجروح در محور ملایر - اراک و آزاد راه همدان - ساوه و در نهایت در ۱۱ آذر شاهد جان باختن دو نفر در تویسرکان  به علت واژگونی وانت پیکان بودیم.

پنج گردنه برف گير استان تحت نظر پليس راه همدان

همه این حوادث هر روز در اطراف ما روی می‌دهد و به پدیده ای عادی تبدیل شده اما پلیس راهنمایی رانندگی هر ساله برای جلو گیری از حوادث در فصل زمستان اقدام به اجرای طرح ویژه در سراسر کشور و استان همدان می‌کند که این طرح امروز در همدان آغاز شد.

رئیس پلیس راه همدان در خصوص اجرای این طرح در استان به مهر گفت: طرح زمستانی در ۲۰ استان کشور از ۱۹ آذر تا ۲۰ اسفند اجرا می‌شود و در همدان در گردنه‌های حسن آباد، آوج و همه کسی تیم ثابت قرار دادیم چرا که این گردنه‌ها از راه‌های مواصلاتی مهم همدان هستند و درگردنه نور آباد به نهاوند و دخان نیز تیم های گشتی در زمستان حضور مداوم خواهند داشت.

سرهنگ مهدی شاکری ادامه داد: هلال احمر همکاری لازم را در این بخش دارد و در ایام طرح زمستانی ۶۱ تیم گردنه‌های استان را پوشش می‌دهند و همراه داشتن زنجیر چرخ از ۱۹ آذر تا ۱۵ فروردین برای رانندگان اجباری است.

رئیس پلیس راه همدان با اشاره به اینکه یخ زدگی معابر و لغزندگی جاده باعث ایجاد گره ترافیکی می‌شود، اذعان داشت: در سال های اخیر راه بندان در زمستان‌ها در همدان شاهد نبودیم.

پليس

وی ادامه داد: علت بیشتر تصادفات در استان در هشت ماهه امسال و ۴۰ درصد فوتی‌ها به دلیل عدم توجه به جلو است و به طور متوسط روزانه یک نفر  ر استان در حوادث رانندگی فوت می‌کند.

شاکری با اشاره به کاهش تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی در سال‌های اخیر در استان و کشور، بیان داشت: امسال در مرداد و شهریور افزایشی را شاهد بودیم ولی اکنون آمار فوتی‌ها در استان به علت حوادث رانندگی چهار درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: عدم توجه به جلو، خستگی، خواب آلودگی و صحبت با تلفن همراه، تخطی از سرعت مطمئنه از مهم‌ترین دلایل وقوع حوادث است و ۵۸ درصد تخلفات به سواری‌ها، ۱۷ درصد وانت‌ها و ۱۷ درصد به موتورسلیکت ها مربوط می‌شود.

شاکری اذعان داشت: تنها یک درصد از تصادفات را وسایل حمل ونقل عمومی شامل می‌شود.

رئیس پلیس راه همدان با اشاره به اینکه در شش ماهه اول سال در محورهای روستایی تصادفات افزایش می یابد، اذعان داشت: انسان و راه هر دو نقش مهمی در تصادفات دارند اما وسیله نیز موثر است و ایمن سازی باید به صورت ملی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در یکی از کشورهای اروپایی هدف گذاری تصادفات به صفر بود ولی به آن نرسیدند چون عامل خطای انسانی را نمی‌توان به صفر رساند و به جای آن روی ایمن سازی تجهیزات خودرویی سرمایه گذاری شد، اظهار داشت: در واژگونی‌ها ۶۵ درصد حادثه دیدگان سرنشینان عقب هستند و آسیب پذیری سرنشینان عقب  بیشتر است چراکه بستن کمربند سرنشینان جلو  نهادینه شده ولی درسرنشینان عقب هنوز روی نداده است.

شاکری اظهار داشت: بسته شدن کمربند برای معابر درون و برون شهری الزامی است و مقررات باید برای ایمنی رعایت شود نه برای قانون.

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان همدان نيز در اين خصوص عنوان کرد: در طرح زمستانی پلیس در جاده‌ها که همزمان با سراسر کشور از ۱۹ آذر آغاز شد با استفاده از ۵۴ تیم و ۸۶ خودرو در استان به پوشش راهها می‌پردازیم و در شرایط ویژه از دیگر امکانات پلیس نیز استفاده می‌کنیم.

تصادف خودرو با کارگر شهرداری

حسین طلایی با بیان اینکه در همه ساعات شبانه روز تیم های ما در حال خدمت رسانی هستند، ادامه داد: تصادفات در شش ماه اول سال به نسبت شش ماهه دوم به علت ترددها بیشتر است و در زمستان با رعایت موارد ایمنی در راه‌ها و کنترل پلیس کمتر تصادفات در استان روی می‌دهد.

وی عنوان کرد: در شهر اسد آباد با بیشترین تعداد کامیون دراستان مواجهیم ولی این دلیلی بر تردد در شهر با خودروهای سنگین نیست.

فرهنگ سازی به صورت مستمر سازنده خواهد بود

وی در خصوص کاهش تصادفات درون شهری بیان داشت: در هشت ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش فوتی‌ها در معابر درون شهر را شاهد هستیم و تاکنون میزان فوتی‌ها در سال جاری به ۶۱ نفر فوتی رسیده است.

وی اذعان داشت: بیش‌ترین علت حوادث به علت عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم است و ۳۶ درصد فوتی‌ها عابران پیاده و ۳۲ درصد موتورسیکلت‌ها هستند.

طلایی اذعان داشت: استفاده از کمربند ایمنی در جلو گیری از حوادث تاثیر گذار است و در ۶۰ درصد واژگونی‌ها و ۴۰ درصد برخوردها مانع فوت راننده می‌شود.

تصادف خودرو با کارگر شهرداری

مدیرکل پزشکی قانونی همدان نیز از کاهش شمار مجروحان سوانح رانندگی در سالجاری خبر داد و گفت: در هفت ماهه سال ۹۲، پنج هزار و ۱۰۵ نفر در سوانح رانندگی همدان مجروح شدند.

علی احسان صالح با اشاره به کشته شدن ۳۷۵ نفر از ابتدای سال جاری تا پایان مهر در حوادث رانندگی در استان بیان داشت: تحلیل داده‌های آماری گویای افزایش ۱۱ درصدی متوفیان سوانح برون شهری، کاهش ۲۱ درصدی در درون شهری و کاهش ۱۱ درصدی متوفیان سوانح رانندگی در مسیرهای فرعی شامل خاکی و روستایی است.

با نگاهی واقع بینانه می‌توان خسارت مادی و معنوی این رویداد را در کشور فاجعه بار خواند چرا که علاوه بر وارد آمدن آسیب‌های روانی به هر یک از اعضای خانواده فردی که در تصادفات جان خود را از دست داده سیستم حمایتی و سلامتی کشور باید هزینه‌های بلندمدتی را در این بین تقبل کند و حتی شاهد هزینه‌های مادی  بالایی که برای تعمیر خودروها در کشور پرداخت می‌شود نیز هستیم.

به طور یقین فرهنگ سازی در بین آحاد مردم در راستای رعایت قوانین مهم‌ترین رکن در کاهش تصادفات رانندگی در استان است و از سوی دیگر افزایش ایمنی راه‌ها و خودروهای ساخته شده نیز نقش تاثیر گذاری در این میان دارند.

استان همدان گرچه در چهار راه مواصلاتی قرار دارد و در سالهای اخیر شاهد توسعه راه‌ها و ایمن سازی آن بوده‌ایم اما در برنامه ریزی بلند مدت مسئولان باید به دنبال کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شخصی در ترددها چه داخل شهر و چه برون شهر با گسترش ناوگان هوایی و ریلی بود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com        سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان