آخرین اخبار

5. بهمن 1393 - 11:38   |   کد مطلب: 17362
مدیر اداره محیط زیست شهرستان تویسرکان از مهاجرت گونه های مختلف جانوری از منطقه حفاظت شده شهرستان همدان به سمت خانگرمز تویسرکان خبر داد.

به گزارش رودآور، «امیر شیراوند» گفت: سرد شدن هوا و پوشیده شدن ارتفاعات الوند از برف، سبب شده تا وحوش برای تأمین خوراک از الوند به خانگرمز مهاجرت کنند که این روند در تابستان معکوس است.

وی با اشاره به اینکه طرح سرشماری وحوش در اوایل فصل تابستان و نیز در فصل زمستان انجام می شود، اظهار کرد: با توجه به سرشماری اخیر در زمستان، افزایش شمار وحوش به ویژه قوچ و میش در منطقه حفاظت شده خانگرمز تویسرکان را شاهد هستیم.

مدیر اداره محیط زیست شهرستان تویسرکان، به روز کردن آمار تعداد گونه های جانوری موجود در مناطق به منظور برنامه ریزی مناسب برای تامین علوفه مورد نیاز و آبشخور را از اهداف سرشماری برشمرد و افزود: در این سرشماری شناسایی 450 راس کل و بز و 180 راس قوچ و میش در خانگرمز تویسرکان توسط چهار تیم صورت گرفت.

شیراوند تصریح کرد: با توجه به طرح سرشماری وحوش می توان در صورت کاهش گونه های جانوری به بررسی علل و عوامل دخیل در این امر پرداخت تا به موقع راهکارهایی مناسب برای جلوگیری از انقراض، شکار بی رویه و یا بروز بیماری ارائه داد.

وی تأمین بودن غذای مورد نیاز و امنیت جانی را از شرایط مطلوب منطقه خانگرمز تویسرکان برای وحوش نام برد و گفت: باید توجه داشت که مهاجرت گونه های جانوری به میزان بارندگی نیز بستگی دارد و در صورتی که بارندگی بیشتر و دشت ها سرسبز تر باشند میزان مهاجرت هم کاهش می یابد.

به گزارش رودآور؛ منطقه حفاظت شده خانگرمز با وسعت 79 هکتار درفاصله 30 کیلومتری غرب شهرستان تویسرکان، 25 کیلومتری شرق شهر اسدآباد و در سمت جنوب غربی همدان و شمال غربی شهر فرسفج قرار دارد که از سال 1363 به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در سال1380 نیز به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

در حدود 26 گونه از رده پستانداران، 61 گونه از رده پرندگان، 14 گونه از رده خزندگان و دو گونه از رده دوزیستان در منطقه حفاظت شده خانگرمز حضور دارند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان