آخرین اخبار

26. بهمن 1393 - 15:01   |   کد مطلب: 17552
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در خصوص نتیجه گزارش بنزین گفت: گزارش بنزین آماده شد و به مسئولان فرستادیم ولی اعلام نتایج آن فعلا مقدور نیست و محرمانه است ولی این مسئله که کیفیت بنزین‌های وارداتی و داخلی بعضا مشکل دارند، قابل کتمان نیست.

به گزارش رودآور به نقل از باشگاه خبرنگاران، وحید مرندی‌ مقدم امروز در نشست خبری با بیان اینکه تمام توقیفی‌ها نیاز به ارجاع به مرجع قضایی ندارند، اظهار داشت: زمانی که تقلب و تعمد در ارائه کالاهای بی‌‌کیفیت به مردم توسط یک واحد تولیدی محرز شود به مرجع قضایی ارجاع داده می‌شود. 

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد افزود: مربای آغ بال در استان آذربایجان شرقی، عایق رطوبتی واحد چراغی در ایلام، سیم برق هادی الکتریک در اصفهان، خرمای بدون هسته با مغز گردوی ایوانت در تهران، صنایع شوینده کالای دیودنز (انواع شامپو) در چهارمحال بختیاری، نوشیدنی پرتقالی بدون گاز(یخمک) هم‌نوش، خیارشور آیدان در استان فارس، رب گوجه سدکیس در شیراز، کباب پز خانگی شهاب گاز در قزوین و سوسیس و کالباس گل تاب در اسلام آباد غرب شناسایی و توقیف شده‌اند که البته محصول گل تاب علاوه بر جعل علامت استاندارد از بافت‌های غیرمجاز نیز استفاده کرده بودند. 

وی افزود: در واقع جعل تولیدی‌ها محل تولید و توزیعشان متفاوت است مثلا کباب پز خانگی شهاب گاز در تهران تولید ولی در قزوین شناسایی شد.  

به گفته مرندی مقدم در سه استان محصول سوسیس و کالباس جعل علامت نداشتند ولی از خمیرمرغ استفاده کرده بودند که شامل فرآورده‌‌های گوشتی مشاهیر قم، پارس گل بیر و شوبا طعام می‌شود. 

وی تصریح کرد: تا پایان سال نظارت بر فرآورده‌های گوشتی به همراه انجمن‌ها و واحدهای تولیدی بیشتر خواهد شد تا تولیدکنندگان غیرمجاز با تولید محصولات تقلبی در بازار مشکلاتی را برای مردم بوجود نیاورند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد تأکید کرد: با توجه به افزایش مصرف در پایان سال نامه‌ای را تحت عنوان تشدید کنترل بازار در اسفند ماه و ایام تعطیل به تمام استان‌های کشور فرستادیم. 

گزارش بنزین به دولت ارسال شد

وی در خصوص نتیجه گزارش بنزین افزود: گزارش بنزین آماده شد و به مسئولان فرستادیم ولی اعلام نتایج آن فعلا مقدور نیست و به نوعی محرمانه است ولی این مسئله که کیفیت بنزین های وارداتی و داخلی بعضا مشکل دارند قابل کتمان نیست.

مرندی مقدم با بیان اینکه بنزین وضعیت بدی ندارد گفت: مطابق مصوبه هیأت دولت وزارت نفت موظف است تا پایان سال در هشت کلانشهر بنزین یورو 4 توزیع کند که تاکنون در شش شهر تهران، تبریز، کرج، مشهد و اصفهان توزیع صورت گرفته و دو شهر دیگر (شیراز و قم) نیز تا پایان سال بنزین یورو 4 را دریافت خواهند کرد. 

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: این مسئله هزینه زیادی را به وزارت نفت تحمیل کرد ولی به هر حال ما هنوز در این موضوع از دنیا عقب هستیم چرا که اروپا از یورو 5 به سمت یورو 6 می‌رود ولی ما هنوز یورو 4 را تنها در هشت کلانشهر داریم. 

مرندی مقدم تصریح کرد: بنزین‌های موجود در جایگاه‌ها مخلوطی از تولیدی و وارداتی است که بعضا اکتان بنزین‌های وارداتی به بیش از 95 درصد می‌رسد که اکتان بنزین در جایگاه‌ها نیز به 95 بسیار نزدیک شده است. 

وی تاکید کرد: هم بنزین‌های تولید داخلی و هم بنزین‌های وارداتی براساس آزمایش‌های انجام شده دچار مشکل شدند، این در حالی است که در گذشته بنزین‌های وارداتی برای پایین آوردن عدد اکتان، با بنزین‌های داخلی مخلوط می‌شدند تا بتوان ویژگی‌ها را به حد مطلوب رساند اما هم اکنون با تولید کیفی بنزین در پالایشگاه‌های همچون شازند، کیفیت مناسب تر شده و عدد اکتان بنزین از 95 به 90 رسیده است.

وی به تفاهم نامه منعقد شده با وزارت نفت جهت کنترل بنزین وارداتی و داخلی اشاره کرد و گفت: متأسفانه تجهیزات آزمایشگاهی لازم در کشور نبود ولی هم اکنون آزمایشگاه بندرعباس تکمیل شده و آزمایشگاه خوزستان نیز در حال تکمیل است و همچنین قرار است آزمایشگاهی در ستاد کرج خریداری شود. 

سیستم کدینگ راهکاری برای شناسایی کالای استاندارد

وی با بیان اینکه شناسایی کالایی که از مبادی غیررسمی آمده دشوار است افزود: زیر علامت استاندارد در کالاهای تولید داخل کدی 10 رقمی درج شده که خریداران می‌توانند این کد را به شماره 10001517 ارسال کنند و از جعلی بودن و یا صحت علامت استاندار د آگا ه شوند. 

وی تأکید کرد: لازم است ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز سیستم کدینگ را روی محصولات وارداتی جهت شناسایی کالاها به کار گیرد.

وانت پیکان از 23 اسفند به موزه می‌رود 

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در خصوص تجدید نظر در استانداردهای خودرو تصریح کرد: تجدید نظر در استانداردهای خودرو به صورت روتین جزء وظایف ذاتی سازمان است... تعدادی از استانداردهای ما جدید است،‌ تعدادی در دست بازنگری است و تعدادی هم تحت عنوان 4160 (همچون واژگونی اتوبوس) به استانداردهای قبلی برای خودروهای مسافری عمومی اضافه شده است. 

وی اظهار داشت: البته برای خودروهای سواری کمیته برنامه ریزی بازنگری استانداردها تشکیل شده و دبیر و اعضای آن انتخاب خواهند شد و عملا پروسه تجدیدنظر در استانداردهای خودرو آغاز شده است. 
 
معاون سازمان ملی استاندارد در خصوص قطعات یدکی تقلبی در بازار گفت: خودرو قطعات یدکی زیادی دارد که فقط آنهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند، مورد پایش در بازار قرار می گیرند که قطعاتی همچون کمک فنر و لنت را در برمی گیرد اما به صورت عمومی، قطعاتی که مرتبط با ایمنی خودرو هستند، مشمول استاندارد اجباری می شوند و در عین حال، مشابه وارداتی این قطعات نیز مشمول استاندارد اجباری می شوند.

وی افزود: در واقع استاندارد 4160 به تازگی تدوین شده و هنوز هیچ کدام از خودروسازان این استاندارد را منظور نکرده‌اند ولی سقف زمان استفاده از این استاندارد تا پایان سال معین شده اما زمان‌بر خواهد بود. در واقع کلیه اتوبو‌س‌ها موظفند استاندارد 4160 را رعایت کنند. 

وی همچنین از توقف شماره گذاری وانت پیکان از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: شماره گذاری وانت پیکان نیز مانند خودروی پیکان از ابتدای سال 1394 متوقف می‌شود و این خودرو نیز به موزه می رود. 

برنج‌هایی که از مبادی رسمی وارد می‌شوند مجوز استاندارد را دارند

مرندی مقدم در مورد کیفیت اجناس وارداتی به کشور نیز گفت: در حوزه غلات و برنج سازمان ملی استاندارد با همکاری وزارت بهداشت که متولی اصلی این موضوع است اقدامات لازم را انجام داده است به نحوی که ما به عنوان همکار وزارت بهداشت اقدامات اساسی را در بررسی کیفیت برنج‌ها از مبادی رسمی انجام خواهیم داد اما به صورت کلی باید بگویم تمام برنج‌هایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود مجوز استاندارد داشته و مشکلی ندارند.

وی گفت: 112 هزار مورد بازرسی طی 10 ماه گذشته از مراکز عرضه اعم از مغازه های محلی تا عمده فروشی ها و فروشگاه‌های زنجیره ای صورت گرفته که منجر به توقیف 4 هزار و 53 مورد کالا شده، ضمن اینکه 1998 مورد نیز به مراجع قضایی ارجاع شده است. 
 
معاون سازمان ملی استاندارد ادامه داد: 17 هزار نمونه کالایی به صورت مستقیم از بازار خریداری شده که از این تعداد 198 مورد جعل علامت استاندارد و استفاده غیرمجاز این علامت صورت گرفته است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان