آخرین اخبار

9. اسفند 1393 - 23:19   |   کد مطلب: 17596
ساعاتی مانده به دیدار رئیس جمهوری مصر و پادشاه عربستان ، گمانه زنی ها حاکیست که عبدالفتاح سیسی تصمیم دارد پیشنهاد تشکیل یک نیروی عربی مشترک را به سعودی ها ارائه کند.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه العالم ، پایگاه خبری رای الیوم  نوشت که گفت و گوهای روز یکشنبه (فردا) میان ملک سلمان بن عبدالعزیز و سیسی در ریاض درباره پیشنهاد تشکیل یک نیروی عربی مشترک برای مبارزه با تروریسم خواهد بود و قاهره اصرار دارد این نیرو حتی در صورت مخالفت اتحادیه عرب تشکیل شود.
منابع دیپلماتیک اعلام کردند که مقام های ارشد مصروعربستان همچنین درباره اوضاع لیبی، سوریه و عراق به تبادل نظر می پردازند.
این منابع می گویند: سیسی در صورتی که موافقت لیبی را جلب کند جزئیات طرح خود برای تشکیل نیروی عربی مشترک را در دیداربا شاه سعودی مطرح خواهد کرد و حتی اگرپیشنهادش با مخالفت اتحادیه عرب مواجه شود این نیرو را با همان تعدادی که موافق باشند تشکیل خواهد داد.
نشریه الحیات چاپ لندن از قول یک مسوول مصری نوشت: پیشنهاد تشکیل قوای مشترک بنا بر توافقنامه دفاع عربی مشترک است که شالوده آن بر پایه نیروهای نظامی مصر با مشارکت نمادین نیروهای سایر کشورهاقراردارد.
مسوول مصری که نام او فاش نشده با اشاره به اینکه براساس طرح و پیشنهادهای اولیه، نیروی مشترک عربی قرار است در مصر مستقر شود، گفت که تشکیلات این نیرو بر اساس نیروهای ویژه و واکنش سریع و فرماندهی آن مانند شورای نظامی عربی به صورت مشترک خواهد بود و تعدادی هم عناصر اطلاعاتی خواهد داشت.
این مسوول خاطرنشان کرد که شورای نظامی طرحی را برای مقابله با خطرات تهیه خواهد کرد تا برای دخالت در مناطق بحران زده آمادگی داشته باشد و مسوولیت های مختلف میان کشورهای عربی که در این نیرو مشارکت دارند تقسیم خواهد شد؛ مشارکت کشورهایی که ارتش و تجیهزات دارند به صورت نظامی و سایر کشورها به صورت حمایت لجستیکی خواهد بود.
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نیز نوشت که ملک سلمان و سیسی در دیدار روز یکشنبه خود روابط میان دو کشور و راه های تحکیم آن در زمینه های مختلف را به علاوه مسائل منطقه ای و بین المللی بررسی خواهند کرد.
منابع آگاه می گویند: یکی از موضوع های گفت و گوی این دو مقام عربی، کنفرانس اقتصادی مصر است که بین 13 تا 15 مارس در شرم الشیخ برگزار خواهد شد.
عفیفی عبدالوهاب سفیر مصر در ریاض ضمن تاکید بر اهمیت سفر رییس جمهوری مصر به عربستان با توجه به شرایط حساس کنونی، همکاری و هماهنگی بیشتر دو کشور را به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی گری خواستار شد.

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان