آخرین اخبار

14. فروردين 1394 - 21:49   |   کد مطلب: 17904
پادل عصاره یی از چند ورزش راکتی مثل اسکواش،تنیس وبدمینتون است.

به گزارش رودآور به نقل از همدان ورزش؛ پادل ورزشی جذاب، شادی آور بسیار پر تحرک است که با تمرکز لازم می توان آن را در همه ی سنین بازی کرد. این رشته عصاره یی از چند ورزش راکتی مثل اسکواش،تنیس وبدمینتون است و جذابیت های خاص خود را دارد. ابداع پادل به سال 1968 میلادی (1347 شمسی )باز می گردد. اما شکل کنونی آن در سال های اخیر پی ریزی شده است. زمانی که «آلفونسو دئو نلوئه»ی اسپانیایی برای دیدن دوستش «انریکو کور کوئه را» به مکزیک سفر کرده بود برای پایه ریز ی این رشته با وی به مشورت پرداخت و در بازگشت به اسپانیا برای نخستین بار زمین بازی پادل را در «مارابلا» بنا کرد.

 

قوانین این رشته و نوع بازی آن به تدریج مدون و به سرعت علاقمندان بسیاری جذب آن شدند.از آرژانتین و اسپانیا به کشورهایی که بیشترین توجه را به ورزش قرن بیست و یکم نشان داده اند، یاد  می کنند  چرا که میلیون ها نفر در این کشورها مشغول بازی پادل هستند و حدود 10 هزار زمین نیز برای این زمین احداث شده است. پادل دارای اتحادیه ی بین المللی است.

جرقه ی ورود پادل به چرخه ی ورزش ایران از سال 1384 زده شد و درسال 1389 نخستین زمین پادلدرمجموعه انقلاب تهران به مرحله بهره برداری رسید.

 فرهاد جامع که علاقه زیادی به راه اندازی این رشته در کشورمان دارد، در این مدت تلاش های فراوانی به خرج داده است. وی در این باره می گوید: مقامات وزارت ورزش و جوانان با نگاهی ویژه این ورزش را مورد تایید قرار داه و فدراسیون  اسکواش نیز حرکت نوینی را برای اشاعه ی این ورزش آغاز کرده است. فرهاد جامع، بنیان گذار این ورزش مسئولیت کمیته ی پادل را در فدراسیون اسکواش بر عهده داشته و با فدراسیونپادل اسپانیا و فدراسیون جهانی پادل در اسپانیا جهت به رسمیت شناختن ایران به عنوان مقر تشکیل کنفدراسیون آسیایی این رشته را پی گیری می کند.

 

 

,پادل, رشته ورزشی پادل, پادل چیست,تاریخچه و معرفی ورزش ها

 

ویژگی های ورزش پادل

پادل را زمینی مستطیل شکل به ابعاد 10×20 بازی می کنند. زمین این رشته ورزشی تلفیقی از اسکواش و تنیس است که با 4 نفر به صورت 2 به 2  این رشته ورزشی اجرا می شود.

راکت پادل از شکل خاصی برخوردار است. راکت هایی که زه ندارند و به جای آن کربن در آن ها به کار رفته است. طول این راکت ها 5/45 سانتی متر در 26 سانتی متر و 38 میلیمتر هم ضخامت دارد. البته سطح مرکزی راکت دارای سوراخ هایی است که هر کدام  بین 9 تا 13 میلی متر است. راکت پادل دارای یک بند بوده که برای حفظ ایمنی به مچ دست ورزشکار گره می خورد. تور ده متری که 88 سانتی متر ارتفاع دارد ، در وسط عرض زمین نصب می شود.توپ پادل گویی لاستیکی شبیه به توپ تنیس و زرد رنگ است.به طور معممول این توپ  بین 56 تا 4/59 گرم وزن دارد.

 

 نحوه ی انجام این بازی بی شباهت به تنیس نیست. زمانی که حداکثر ست ها به عدد فرد برسد، 90 ثانیه استراحت برای ورزشکاران در نظر گرفته می شود. نکته ی جالب این است که در پادل هم مثل اسکواش از دیوار برای ضربه استفاده می شود و خط اوت وجود ندارد. در واقع توپ پس از یک بار برخورد به دیواره توسط بازیکن زده می شود. جنس زمین بازی از چمن مصنوعی یا سیمانی به رنگ های زرد ، آبی و سبز است. مسابقه در پنج یا شش دور با تای برک(شکست وضع تساوی) انجام می گیرد.

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان