آخرین اخبار

2. ارديبهشت 1394 - 1:57   |   کد مطلب: 18055
به مناسبت آغاز هفته سلامت صورت گرفت:
رابطه مستقیم لقمه های خانگی و سلامت دانش آموزان
به مناسبت آغاز هفته سلامت جشنواره غذاهای سنتی و سالم در دبیرستان حاج غفار رسولی تویسرکان با هدف نهادینه ساختن فرهنگ رابطه مستقیم لقمه های خانگی و سلامت دانش آموزان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رودآور،  جشنواره غذا هاي سنتی و محلی با هدف ترویج فرهنگ و سنن غذايي و نمایش خلاقيت در سفره آرايي، با رویکرد تقويت و نزديكي فرهنگ ها دبیرستان دخترانه حاج غفار رسولی تویسرکان برگزار شد.
 
«زهرا کولیوند» مسئول واحد مدارس مرکز بهداشت تویسرکان نیز در گفتگو با خبرنگار رودآور با بیان اینکه تغذیه مناسب یکی از اصولی ترین نیازمندی های انسان است، گفت: تغذیه مناسب و مقوی نقش تعیین کننده در سلامت جسمی و روحی فرد، خانواده و اجتماع دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از شیوه های خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری ها استفاده صحیح از غذاهای با ارزش غذایی بالا است، اظهار کرد: تغذیه سالم و تنوع غذایی به دلیل استفاده از مواد اولیه سالم و متعدد، نیازهای مختلف جسمی انسان را از نظر دارا بودن انواع ویتامین ها مرتفع می کند و اگر شخص جسم سالمی داشته باشد روح و روانش نیز سالم خواهد ماند.

مسئول واحد مدارس مرکز بهداشت تویسرکان ترویج فرهنگ غذایی مناسب و فاقد مواد نگهدارنده و رنگ های شیمیایی، ترويج و احيای غذاهای سالم و محلی، احیای سنت ها و جایگزین شدن غذاهای سنتی و محلی با غذاهای پر چرب و مضر امروزی، بالا بودن ارزش غذایی و غنی بودن انواع غذاهای محلی را از جمله مزایای غذاهای سنتی برشمرد.

کولیوند افزود: در این جشنواره سعی شد تا دانش آموزان با کمک مربیان و والدین خود آستین های خود را برای تهیه غذاهای سنتی و محلی بالا بزنند، چرا که این نوع غذاهای بومی به سبب سازگاری با محیط و سبک زندگی مردم، قیمت ارزان و در دسترس بودن می توانند جایگیزین مناسبی برای غذاهای آماده و فاقد ارزش غذایی شوند.

به گزارش رودآور؛ آش ترخینه‌، آش شله‌، کاچی‌، آش کشک‌، قاویت، فسنجان، آش سماق، آش قیسی‌، آش ترشی‌، آش شله پتله‌، آش دوغ‌، آش رشته سماق، آش چغندر‌، آش شوربا‌، آش اوماج(عماج)، آش بلغور‌، آش خیارچنبر‌، آش برنج‌، آش سبزی‌، آش ترش، آش بادمجان، کشک بادمجان، انواع ترشی، حلوا مغز و سفره آرایی برخی از غذاهای سنتی و محلی شهرستان تویسرکان هستند که امروز برخی از از غذاها توسط دانش آموزان تهیه شد.
انتهای پیام/
 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان