آخرین اخبار

2. ارديبهشت 1394 - 23:05   |   کد مطلب: 18061
عدم هماهنگی میان مسئولان اقتصادی دولت یازدهم باعث شده است تا سردرگمی یارانه بگیران بیشتر شود؛ تعدادی از یارانه بگیران در سکوت خبری در حال حذف از لیست یارانه بگیران هستند.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، طی روزهای گذشته خبری در خصوص حذف یارانه 5 گروه پر درآمد در کشور منتشر شد که این خبر حاشیه های زیادی را به همراه داشت.

در همین راستا، گفته شد که یارانه نقدی گروه‌های پنج‌گانه شامل پزشکان، مالکان خودروهای گران قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و هیات مدیره شرکت‌های خصوصی و افراد مقیم خارج از کشور قطع شده است، با این توضیح که یارانه نقدی برخی افراد مقیم خارج کشور از سال قبل که شناسایی شده بودند، کلید خورده بود.

همچنین برخی شهروندان که یارانه نقدی‌شان حذف شده است و یارانه نقدی فروردین‌ماه امسال را دریافت نکرده‌اند در تماس با همشهری با تایید این خبر اعلام کردند که در سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده که حذف یارانه نقدی به تشخیص دولت و بر اساس مصوبه مجلس صورت گرفته است.

قانون بودجه سال 1394 دولت را موظف می‌سازد یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند و خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود. البته در قانون بودجه امسال تاکید شده که آیین‌نامه اجرایی این تبصره قانون بودجه ظرف مدت 3‌ماه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی،‌ نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. البته دولت بر اساس قانون بودجه سال گذشته مجوز حذف یارانه نقدی پردرآمدها را داشته است و از سال گذشته فرایند شناسایی خانوارهای پردرآمد شروع شده بود.

 

در ادامه این خبرها محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تاکید کرد حذف خانوارهای پردرآمد از مدت ها قبل در راستای تبصره 21 قانون بودجه سال 93 شروع شده، اما ضرورت ندارد که رسانه ای و درباره آن در رسانه‌ها گزارش منتشر شود. او در پاسخ به این سؤال که چه گروه هایی برای حذف از یارانه از سوی دولت شناسایی شده‌اند گفت: نخست کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند و افزایش قیمت‌ها شامل آنها نمی شود و همچنین کسانی که درآمدهای بالا دارند که از سوی وزارت تعاون و رفاه شناسایی می‌شوند.

 

این اظهارات ماه گذشته نوبخت درباره حذف افراد پر درآمد از لیست یارانه بگیران بود؛ هرچند که پس از انتشار خبر امروز مبنی بر حذف یارانه افراد پر درآمد، بلافاصله نوبخت واکنش نشان داده و در گفتگو با شبکه خبر سیما، خبر حذف یارانه ۵ گروه پردرآمد از دریافت یارانه را تکذیب کرد.

 

از طرف دیگر احد رستمی، سرپرست اداره‌کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأیید حذف یارانه یکسری افراد از ابتدای سال 94 از ارائه فرمولی به دولت خبر داد.

وی با اشاره به اینکه کارگروه بررسی حذف یارانه اقشار پردرآمد با محوریت وزارت رفاه، جلسات نهایی خود را برگزار می‌کند، اظهار داشت: نتیجه دقیق این نشست‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

سرپرست اداره‌کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه گروه‌هایی به طور کامل حذف شده‌اند، گفت:‌ تاکنون هیچ گروهی حذف نشده‌اند، اما برخی افراد که میزان دارایی و درآمدشان مشخص بود، از ابتدای سال 94 حذف شدند، اما به طور کلی پیشنهاد حذف تمام اقشار پردرآمد در فرمولی معین خواهد شد.

 

همچنین مسعود کاووسی مدیرروابط عمومی سازمان هدفمندی یارانه ها، این خبر را نه تکذیب و نه تائید کرد اما گفت: براساس قانون بودجه سال ۹۴، مسئول شناسایی و حذف یارانه بگیران پردرآمد وزارت تعاون است و اطلاعات، سئوالات و پاسخ ابهامات را از وزارت تعاون و سخنگوی دولت باید دریافت کنید و سازمان هدفمندی یارانه ها در این زمینه پاسخگو نخواهد بود، زیرا فقط یک سازمان اجرایی است.

 

در کش و قوس تائید و تکذیب خبر مربوط به حذف یارانه گروه‌های مختلف خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تماس با سازمان هدفمندی یارانه‌ها آخرین اطلاعات مربوط به حذف افراد را دریافت کرد.

بسیاری از شهروندان که یارانه آنها از اسفندماه حذف شده است، در تماسی با رسانه ها اعلام کردند، بر خلاف اعلام معاون رئیس جمهور یارانه نقدی دریافتی از ماه گذشته حذف شده و هیچ گونه پاسخگویی انجام نمی‌شود.

این گفت‌وگوی فارس به نمایندگی از مردم به صورت عادی با یکی از مسئولان بخش یارانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها با عنوان این سوال که چرا یارانه قطع شده، انجام شده است.

در این باره متن دقیق مصاحبه با مسئول مربوطه در سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای جلوگیری از استنباط‌های نادرست به صورت سوال و جواب برای مخاطبان تنظیم می‌شود.

 با سلام چرا یارانه بنده در ماه گذشته حذف شده و دلیل آن چیست؟

مسئول بخش یارانه سازمان هدفمندی: آیا شما سرپرست هستید؟

 بله

مسئول بخش یارانه سازمان هدفمندی: آیا در ده سال گذشته سفر به خارج کشور داشته‌اید؟

بله

مسئول بخش یارانه سازمان هدفمندی: چند گروه از افراد در اسفند ماه حذف شدند که یکی از علت‌ها مسافرت به خارج از کشور بوده و یکی دیگر از عواملی که موجب حذف افراد شده دارا بودن خودروهای خارجی است.

 آیا سفرهای زیارتی هم محسوب می‌شود؟

مسئول بخش یارانه سازمان هدفمندی: خیر، شامل سفرهای زیارتی مانند مکه، سوریه و کربلا نمی‌شود.

 به غیر از افرادی که سفر خارجی داشته و یا خودروی خارجی دارند، آیا افراد دیگری هم حذف شده‌اند؟

مسئول بخش یارانه سازمان هدفمندی: پزشکان، صرافان، دانشجویان رشته پزشکی، عضو هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌های دولتی از گروه‌هایی هستند که حذف کردیم؛ هر تعداد از افراد خانواده که خودروی خارجی به نامشان باشد، یارانه سرپرست حذف خواهد شد.

 آقای نوبخت اعلام کردند که یارانه هیچ کس قطع نشده است، یارانه چند نفر را قطع کردید؟

مسئول بخش یارانه سازمان هدفمندی: به نوشته‌های روزنامه‌ها و رسانه‌ها توجه نکنید، چراکه از اسفندماه یارانه افرادی از گروه‌ها که خدمتتان گفتم، حذف شده است و به عبارتی جز اقشار پردرآمد محسوب شدند.

 آیا نمی‌شود یارانه را دوباره برقرار کرد؟

مسئول بخش یارانه سازمان هدفمندی: ما در بخش یارانه سازمان هدفمندی هستیم و در این باره پاسخ می‌دهیم؛ برخی افراد مانند شما اطلاع ندارند که چرا یارانه‌شان قطع شده است، این ۵ گروه افراد طبق بخشنامه از دریافت یارانه محروم شدند.

 آیا بخشنامه رسمی ارسال شده است؟

مسئول بخش یارانه سازمان هدفمندی: بله، بخشنامه شده است.

 آیا به شما اسامی هم داده‌اند؟

مسئول بخش یارانه سازمان هدفمندی: خیر بر اساس بررسی‌هایی که دولت انجام داده از روی کد ملی یارانه افرادی که شامل آن ۵ گروه هستند، حذف شد.

این در حالی بود نوبخت بار دیگر روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر حذف یارانه 5 گروه از یارانه‌بگیران و اینکه خبر حذف یارانه را مسئولین وزارت رفاه اعلام کرده‌اند، گفت: نباید برخی رسانه‌ها به جای منابع رسمی، بر اساس شنیده‌ها خبر منتشر کنند، ظاهرا من هر هفته باید در مورد حذف یارانه‌ها پاسخ بدهم.

وی در این زمینه توضیح داد: سال گذشته در تبصره 21 چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را داشتیم و مشخص شد تعدادی از افراد که نیازمند متقاضی هستند یارانه بگیرند اما شناخت خانوارها نیاز به دقت بیشتری داشت چرا که پایگاه‌های اطلاعاتی ما بسیار دقیق نیستند.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه در سال 94 چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در تبصره 20 تبیین شد، افزود: اجرای این تبصره باید مطابق آیین‌نامه اجرایی باشد که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد و چون مجلس در رسیدگی به لایحه بودجه سال 94 با تأخیر آن را به ما ابلاغ کرد تاکنون هنوز دولت موفق نشده آیین‌نامه اجرایی تبصره 20 را که در آن چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای سال 94 را مشخص کند.

 

با توجه به اخبار ضد و نقیض درباره حذف یارانه افراد پر درآمد در کشور در سال جاری، به نظر می رسد دولت از اعلام خبر حذف یارانه ها واهمه داشته و نگران واکنش‌ها نسبت به این موضوع است.

در حقیقت اخبار ضد و نقیض در این باره در کنار تصمیم قطعی دولت برای حذف یارانه برخی از افراد نشان‌دهنده این است که دولت توانایی شناسایی دقیق ثرتمندان را نداشته و همین موضوع باعث به وجود آمدن حاشیه ها و حرف  و حدیث هایی در این خصوص شده است.

با توجه به انجام وقت و هزینه بسیاری در خصوص ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه، حذف یارانه افراد پر درآمد در کشور امری منطقی و معقول است، آما آنچه که اهمیت دارد شناسایی دقیق این افراد و قاطع بودن دولت در حذف یارانه این افراد است.

باید منتظر ماند و دید که دولت برای خارج کردن مردم از این وضعیت نامعلوم چه راه حلی را ارائه می دهد؟

عدم هماهنگی میان مسئولان اقتصادی کشور و مدیران این بخش باعث ایجاد سردرگمی یارانه بگیران شده است.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان