آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1394 - 14:23   |   کد مطلب: 18071
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:همدانی ها کمتر از میانگین کشوری ویتامین آ مصرف می کنند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، حسین عرفانی افزود:این در حالی است که مصرف کم این نوع ویتامین می تواند موجب بروز عوارض متعددی به خصوص در کودکان شود.

وی با بیان اینکه اختلال در دید از مهمترین عوارض کمبود این نوع ویتامین است عنوان کرد: ویتامین آ بیشتر در منابع حیوانی مانند روغن کبد ماهی، جگر، لبنیات، زرده تخم مرغ و پیش ساز آن در گیاهان زرد از جمله هویج،کدوحلوایی، فلفل قرمز، زرد آلو و نارنگی وجود دارد.

وی گفت:کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها و عوامل سرطان زا، بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی و ابتلا به کم خونی از دیگر عوارض کمبود ویتامین آ است.

وی افزود: ویتامین آ و کاروتن از طریق غذا و گیاهان زرد دریافت و در کبد ذخیره می شود تا در صورت کمبود مورد استفاده بدن قرار بگیرد .

وی عنوان کرد: کودکان شش ماه تا شش سال، زنان باردار و شیرده، نوزادان با وزن کمتر از دو کیلو و 500 گرم، کودکان و نوجوانان مبتلا به اسهال و سرخک بیشتر از سایر گروه ها در معرض خطر کمبود این نوع ویتامین قرار دارند.

وی تصریح کرد:استفاده از منابع غذایی سرشار از ویتامین آ، مکمل های خوراکی ویتامین آ و قطره های ویتامین آ د در شیر خواران می تواند از بروز عوارض ناشی از کمبود این ویتامین بکاهد.

هم اکنون قطره های مولتی ویتامین و ویتامین آ د در مراکز بهداشتی بین کودکان توزیع می شود و سال گذشته مکمل های مورد نیاز برای گروه های هدف به ارزش 13 میلیارد و 404 میلیون و 366 هزار ریال خریداری و در مراکز بهداشتی استان همدان توزیع شده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان