آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1394 - 14:35   |   کد مطلب: 18076
با گذشت سه روز از پایان عملیات طوفان قاطع، حملات جنگنده های سعودی به مناطق مختلف یمن ادامه دارد این حالی است که ارتش و کمیته‌های مردمی نیز با پیشروی در استان مارب واقع در شرق صنعا حلقه محاصره را بر القاعده تنگتر کردند.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، یک منبع امنیتی در استان اب یمن به خبرگزاری یمنی "سبا" گفت: جنگنده های سعودی به دانشکده المجتمع در بیرم حمله کردند که خسارتهای زیادی به آن وارد شد.

وی افزود: در این حمله سقف دو خانه مجاور دانشکده نیز روی سر ساکنانش فروریخت و در نتیجه آن مالک یکی از دو خانه شهید و 14 نفر دیگر زخمی شدند که جراحت برخی خطرناک است. چهار خانه دیگر نیز خسارت دید.

به گفته این منبع، جنگنده های سعودی همچنین مرکز آموزش و کارآموزی منطقه "السحول" در استان اب را هدف قرار دادند که خسارتهای فراوانی برجای گذاشت.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی العالم، هواپیماهای سعودی "منطقه امنیتی"در ناحیه الکداکد در مجاورت بخش های اقفر و المخادر را هدف قرار دادند که به کشته شدن یکی از ساکنان منطقه منجر شد.

درهمین حال، شبکه تلویزیونی المسیره یمن نیز گزارش داد که جنگنده های سعودی امروز جمعه بر فراز استان عدن به پرواز درآمدند.

این شبکه افزود: جنگنده های سعودی در طول ساعات گذشته بیش از 20 بار به عدن و پنج بار به استان ابین حمله کردند.

جنگنده‌های سعودی بندر و فرودگاه عدن را بمباران کردند

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: جنگنده های عربستان سعودی منطقه جبل جدید و اطراف بندر عدن و نیز فرودگاه این شهر را در جنوب یمن بمباران کردند.

جنگنده‌های متجاوز سعودی همچنین دو بار فرودگاه قدیمی استان تعز را بمباران کردند.

شبکه تلویزیونی المنار لبنان نیز درباره تحولات یمن گزارش داد: هواپیمای ارتش سعودی یک مسجد را در بخش القفر در استان اب به طور کامل منهدم کردند.

پخش اعلامیه جنگنده های سعودی در برخی مناطق استان عمران

شبکه تلویزیونی المسیره گزارش داد: جنگنده های متجاوز عربستان سعودی در برخی مناطق استان عمران اعلامیه پخش کردند. سعودی ها در اعلامیه‌های خود مدعی شدند که هدف از عملیات آنها محافظت از افراد غیرنظامی است.

استقرار نیروهای گارد ملی عربستان در مرز یمن

به گزارش تسنیم، شبکه خبری المیادین گزارش داد که یک گروه از نیروهای گارد ملی عربستان در مرز یمن مستقر شده‌اند.

این در حالی است که پس از اعلام آتش بس و پایان جنگ ، جنگنده های سعودی به حملات خود علیه یمن ادامه می دهد.

پیشروی ارتش یمن در مارب و تنگ شدن حلقه محاصره القاعده

درمقابل ، نیروهای ارتش و کمیته های انقلابی به پاکسازی مناطق باقی مانده در دست گروههای تکفیری بویژه در استان عدن ادامه دادند.

ارتش و نیروهای کمیته های انقلابی توانستند کنترل خود بر پادگان تیپ 312 در بخش صرواح در استان مارب در مرکز یمن را بعد از آزادسازی کامل آن از دست عناصر القاعده و به غنیمت گرفتن تجهیزات نظامی عناصر مسلح، افزایش دهند.

ارتش یمن با کمک نیروهای مردمی وابسته به جنبش انصار الله توانست پیشروی زیادی در استان مارب در شمال شرقی شهر صنعا داشته باشد و عناصر مسلح القاعده را به محاصره درآورد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار لبنان، ارتش یمن با حمایت کمیته های مردمی پیشروی زیادی در استان مارب داشت و این نیروهای ارتش و کمیته های مردمی توانستند عناصر مسلح وابسته به شبکه القاعده و گروه تروریستی داعش را در منطقه الدخله از سه محور محاصره کنند.

برخی منابع میدانی در منطقه صرواح از درگیری بین ارتش و عناصر مسلحی خبر دادند که اقدام به سرقت و غارت تجهیزات مقر تیپ 312 کردند. این منابع گفتند: عناصر مسلح در منطقه ای کوچک محاصره شدند.

به گفته این منابع، قبل از سقوط مقر تیپ 312 در منطقه "کوفل"، تانک ها و خودروهای" BMB" به خانه های طرفداران داعش در دشت عبیده برده شدند.

علاوه بر این، کمیته های مردمی و ارتش یمن جاده ارتباطی صراوح – الزور – دنه را بعد از پاکسازی آن از عناصر مسلح ، امن اعلام کردند.

این کمیته ها و ارتش همچنین اعلام کرد که روال طبیعی زندگی به بازار صرواح و بخش صرواح و جبل هیلان بازگشت.

منابع گفتند: کمیته های مردمی و ارتش بعد از پاکسازی مقر فرماندهی تیپ 312 در کوفل به سمت منطقه الزور پیشروی می کنند. با اهالی منطقه توافق شد که الزور از نبردها در امان باشد و یگان های ارتش به سمت شهر مارب در حرکتند.

شمار زیادی از عناصر مسلح القاعده در مارب متمرکز هستند و این استان یک منطقه نفت خیز است که در آن نیروگاههای برق قرار دارد.

مسئولان یمنی همچنین استان صعده در شمال یمن را یک استان ویران شده اعلام کردند.

مسئولان محلی این استان گفتند: متجاوزان همه ساختار زیربنایی شهری از آب و برق گاز گرفته تا خطوط مخابراتی و انبارهای مواد غذایی، فروشگاهها، بازارها و مزارع و ساختمانهای دولتی و تاسیسات شهری در شهر صعده و همه مناطق آن را منهدم کرده اند و علاوه بر آن باعث آوارگی نزدیک به سیصد هزار نفر شده اند.

قطعی آب و برق در مناطق مختلف یمن

به گزارش شبکه المیادین، هماهنگ کننده امور انسانی در یمن نیز در شهر ژنو با اشاره به آوارگی هزاران نفر از مردم یمن گفت: آب، برق و سوخت رسانی قطع شده است و مدارس و تاسیسات بهداشتی به طور کامل منهدم یا آسیب دیده است.

وی افزود: در نتیجه حملات هوایی به یمن، 1080 نفر قربانی و 4350 نفر دیگر زخمی شده اند.

یونیسف: دست کم 115 کودک در جنگ  یمن کشته شده اند 

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) امروز جمعه اعلام کرد از آغاز عملیات نظامی ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی بر ضد ملت یمن، موسوم به عملیات « طوفان قاطعیت » تا کنون، دست کم 115 کودک در یمن کشته شده‌اند.

جنگنده‌های سعودی اجازه فرود به هواپیمایی کمک‌های ایران برای یمن را ندادند

در حالی که اوضاع انسانی در یمن وخیم گزارش می شود ، رژیم سعودی از فرود یک فروند هواپیمای هلال احمر ایران حامل کمک ها و تجهیزات دارویی و پزشکی در فرودگاه صنعا جلوگیری کرد.

 مدیرکل روابط عمومی هلال احمر در این باره گفت: متاسفانه هنگام نشستن هواپیمایی کمک‌های انسان‌دوستانه ایران در خاک یمن، جنگنده‌های عربستان اجازه فرود ندادند و هواپیما به اجبار به تهران بازگشت.

وحید رحمتی مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر اظهار داشت: هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه هلال احمر ایران برای مردم مظلوم یمن به خاک کشور بازگشته و رایزنی‌ها برای ارسال مجدد کمک‌ها ادامه دارد.

رحمتی با اعلام اینکه هواپیمای کمک‌های بشردوستانه ایران برای مردم یمن، از ایران به مقصد یمن ترک کرده بود، عنوان کرد: برای ارسال این کمک‌ها به یمن ناگزیر بودیم تا از آسمان پروازی عربستان عبور کنیم و به این منظور هم وزارت امور خارجه ایران مجوزهای لازم را از عربستان دریافت کرده بود.

وی افزود: متاسفانه هنگام نشستن این پرواز در خاک یمن، جنگنده‌های عربستان اجازه فرود به پرواز حامل کمک‌های انسان دوستانه برای مردم یمن را نداده و پرواز به اجبار، به تهران باز می‌گردد.

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: هم اکنون هواپیمای حامل کمک‌های ایران برای مردم یمن در تهران است و رایزنی‌های ایران برای اخذ مجدد مجوز و ارسال کمک‌ها در نخستین فرصت ادامه دارد.

به گزارش تسنیم، چند روز قبل نیز شهاب‌الدین محمدی عراقی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه هلال احمر در نشست خبری تشریح کمک‌رسانی به یمن با بیان اینکه تا قبل از 6 فروردین و حمله عربستان و کشورهای ائتلاف به یمن 3 محموله کمک‌رسانی به وزن 37 تُن و ارزش 14 میلیارد ریال برای یمنی‌ها ارسال شده بود، عنوان کرده بود که هم‌اکنون 96 تُن محموله از دو طریق دریایی و هوایی آماده ارسال به نیازمندان یمنی است ولی منتظر اجازه سعودی‌ها هستیم. زیرا به دلیل حملات هوایی آنها به یمن آسمان منطقه امن نیست و اجازه تردد را باید آنان صادر کنند.

تشکیل ائتلاف مردمی برای مستند سازی جنایت‌های عربستان در یمن

یک ائتلاف غیرنظامی در یمن در صدد بررسی و مستند سازی تعداد قربانیان و جنایت‌های جنگی عربستان سعودی در یمن در جریان تجاوز اخیر بر آمده است.

به گزارش المنار لبنان ، ائتلاف غیرنظامی برای رصد جنایت‌های تجاوز اخیر عربستان سعودی به یمن، تعداد قربانیان غیر نظامی که در نتیجه حملات موشکی آل سعود بر ضد کشورشان به شهادت رسیدند و همچنین حجم ویرانی‌های وارد شده به تأسیسات حیاتی این کشور را مستند سازی می ‌کند.

این ائتلاف همچنین از تشکیل کمیته‌ای برای تحت پیگرد قرار دادن عاملان جنایت‌های جنگی در خلال این تجاوز خبر داد.

                                                                                                                    ***تحولات سیاسی یمن***

انصار الله: اگر حملات عربستان ادامه یابد «واکنش نظامی» نشان می‌دهیم
در عرصه سیاسی، انصارالله عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: اگر حملات عربستان به یمن ادامه یابد، به آن واکنش نظامی نشان خواهیم داد و پیغام ما برای عربستان این است که در ارزیابی‌های خود بازنگری کند، زیرا واکنش ما قطعی است.

محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: ما خواهان از سرگیری گفت‌وگوها از همان جایی که متوقف شده هستیم و به دستاوردهای گفتگوهای ملی پایبندیم.

وی افزود که سردرگمی آل سعود در اتخاذ مواضع به دلیل اختلافات داخلی و احساس و یاس و ناامیدی آنهاست.

البخیتی افزود: اگر حملات عربستان ادامه یابد، به آن واکنش نظامی نشان خواهیم داد و پیغام ما برای عربستان این است که در حساب و کتابهای خود بازنگری کند، زیرا واکنش ما قطعی است.

این عضو شورای سیاسی انصارالله گفت: ما برای برخورد با عربستان به موشک نیاز نداریم.

در هیچ گفت‌وگویی به میزبانی عربستان شرکت نمی‌کنیم

از سوی دیگر محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله تاکید کرد در صورتی که حملات به یمن متوقف نشود و تحریم آن به طور کامل برطرف نشود، انصار الله در هیچ گفت وگویی با میزبانی عربستان شرکت نخواهد کرد.

وی بر لزوم توقف حملات به یمن قبل از هرگونه گفت وگو تاکید کرد.

عبدالسلام همچنین اعلام کرد که «گفت وگو در مسقط قابل قبول است».

وی با بیان اینکه حمله نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان به یمن تاکنون متوقف نشده است، لزوم پایان کامل تحریم و محاصره یمن را خواستار شد.

الشرق الاوسط: کنفرانس گفت‌وگوی یمن تنها در ریاض برگزار می‌شود
 یک منبع دیپلماتیک بلند پایه در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط عنوان کرده است که کنفرانس گفتگوی یمن تنها در ریاض برگزاری خواهد شد.

 روزنامه الشرق الاوسط در گفتگو با یکی از مقام‌های بلند پایه کشورهای حاشیه خلیج فارس که به هویت آن اشاره نکرد نوشت که تلاش‌هایی برای برگزاری کنفرانس گفتگوی یمنی در ریاض در حال صورت گرفتن است، این منبع اعلام کرده است که گفتگوها تنها در ریاض برگزار خواهد شد و ساختار آن همچون کنفرانس طائف در خصوص مسئله لبنان خواهد بود.

همچنین این منبع ذکر کرده است که گفتگو‌ها برای برگزاری کنفرانس گفتگوی یمن در ریاض با دولت این کشور (منصور هادی عبد ربه) درجریان است و این کنفرانس به کشور دیگری منتقل نخواهد شد.

وی در پایان تاکید کرده است که کشور عمان هیچ پیشنهادی در خصوص پرونده یمن مطرح نکرده است.

این درحالی است که محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله پیشتر اعلام کرده بود در صورتی که حملات به یمن متوقف نشوند و تحریم آن به طور کامل برطرف نشود، انصار الله در هیچ گفت‌وگویی با میزبانی عربستان شرکت نخواهد کرد؛ وی همچنین تاکید کرده بود که گفتگو در مسقط قابل قبول است.

کمیته عالی انقلاب یمن: عربستان به‌دنبال نجات القاعده است

عضو کمیته عالی انقلاب یمن، تجاوز عربستان به یمن را تلاشی برای نجات القاعده دانست و تأکید کرد: عربستان سعودی با بمباران و گلوله باران تاسیسات و انبارهای کمک های انسانی و به قتل رساندن افراد بی گناه، همه قوانین بین المللی جنگ را نقض کرد.

 "طلال عقلان" روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم به بیانیه اخیر سازمان دیده بان حقوق بشر اشاره کرد که در آن آمده است: حمله جنگنده های سعودی به یکی از انبارهای حاوی کمک های بشردوستانه در شمال یمن، نقض آشکار قوانین جنگ است.( لینک خبر)

مولفه‌های‌شکست عربستان در جنگ یمن
 یک تحلیلگر مسایل بین المللی با رد برخی ادعاها مبنی بر پیروزی عربستان در حمله نظامی به یمن گفت که وضع عربستان به نسبت قبل از جنگ بدتر نیز شده است.

 امین محمد حطیط تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه‌ای در مقاله‌ای در روزنامه البناء لبنان نوشت: از همان روز اول تجاوز عربستان سعودی به یمن ما منتظر شکست سنگین عربستان و اهداف تعیین شده آن برای این تجاوز بودیم. چرا که این‌ها اهدافی بود که عربستان قدرت و امکانات تحقق آن‌ها را نداشت. تصمیم عربستان برای تجاوز به یمن تصمیمی حکیمانه و منطبق بر منطق نظامی نبود، بلکه در نتیجه سوء برداشت همراه با توهم و گمانه زنی های اشتباه یا درنتیجه افتادن در دامی ‌بود که برای این کشور تهیه شده بود. تصمیم عربستان سعودی برای این تجاوز در نتیجه یک تصمیم ‌گیری احمقانه و احتمالاً افتادن در دام آمریکا بود.(جزئیات بیشتر تحلیل)

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان