آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1394 - 17:50   |   کد مطلب: 18079
هفته نامه اشپیگل در گزارشی پرده از رسوایی جاسوسی جدیدی برداشت مبنی بر اینکه ظاهرا آژانس امنیت ملی آمریکا سال ها با همکاری اطلاعاتی سازمان اطلاعات امنیت آلمان از بسیاری شرکت‌ها و مقامات اروپایی جاسوسی می‌کرده است.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی نوشت ظاهرا  آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) سال ها از همکاری با سازمان اطلاعات امنیت آلمان (BND) برای جاسوسی از اروپاییان استفاده می کرده است.

بر اساس این گزارش ظاهرا آژانس امنیت ملی آمریکا سال ها با داده های سازمان اطلاعات امنیت آلمان از اهدافی در غرب اروپا و حتی آلمان جاسوسی کرده است. سازمان اطلاعات امنیت آلمان ظاهرا این یافته ها و اطلاعات را مدتهای طولانی برای خود حفظ می کرده است. در نقطه تمرکز رسوایی های جدیدی که اشپیگل افشا کرده است فعالیت های جاسوسی مشترک سازمان اطلاعات امنیت آلمان و آژانس امنیت ملی آمریکا قرار دارد.

ظاهرا این سازمان جاسوسی آمریکایی بیش از ده سال داده هایی دست چین شده از جمله برخی آدرس های IP یا شماره تلفن ها را در اختیار شریک آلمانی خود قرار می داده است. این داده ها در سیستم سازمان اطلاعات امنیت آلمان به منظور جاسوسی از مناطق مختلف دنیا ذخیره شده و مورد استفاده قرار می گرفته است.

بر اساس گزارش هفته نامه اشپیگل، حداقل از سال 2008 کارکنان سازمان اطلاعات امنیت آلمان مکررا متوجه شدند که برخی از این داده ها و اطلاعات دست چین شده و نگهداری آن ها بر خلاف خط و مشی و وظایف مشخص این سازمان اطلاعاتی بوده و همچنین منطبق با مفاد توافقنامه بین آلمان و آمریکا برای مبارزه مشترک با تروریسم در سال 2002 بین این دو منعقد شده بود نیست.

آژانس امنیت ملی آمریکا ظاهرا با استفاده از این داده ها به صورت هدفمند از شرکت اروپایی هوافضا و صنایع دفاعی فضایی EADS و شرکت اروپایی هلیکوپتر سازی یورو کوپتر  و برخی مقامات و سازمان های فرانسوی جاسوسی  می کرده است. سازمان اطلاعات امنیت آلمان ظاهرا هیچ دلیلی برای بررسی لیست داده های دست چینی که آن ها را در سیستم خود حفظ کرده بود نمی دید.

تازه بعد از افشای جاسوسی های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا در تابستان 2013، یک بخش از سازمان اطلاعات امنیت آلمان به صورت هدفمند به این داده های کلیدی آژانس امنیت ملی آمریکا پرداخته و آن ها را مورد برررسی قرار داده و در اکتبر سال 2013 این نتیجه به دست آمد که حدود 2 هزار مورد از این داده های دست چینی که سازمان اطلاعات امنیت آلمان در خود حفظ کرده و در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار می داده است آشکارا به منافع آلمان و کشورهای اروپای غربی آسیب می رسانده است.

همچنین در محافل داخلی این سازمان اطلاعاتی آلمانی از سیاستمداران اروپایی سخن به میان  می آمد که در سایه این همکاری های بین آلمان و آمریکا به صورت غیر قانونی هدف جاسوسی قرار می گرفتند. البته سازمان اطلاعات امنیت آلمان در آن زمان و بعد از مشخص شدن این مسئله هم آن را به سازمان ناظر خود یعنی دفتر صدر اعظم آلمان اطلاع نداد. به جای آن از آژانس امنیت ملی آمریکا خواست که در آینده از این گونه نقض قوانین خودداری کند.

ابعاد گسترده و واقعی این رسوایی تازه حالا و براساس درخواست هایی که اپوزیسیون آلمان از کمیسیون بررسی پارلمانی درباره جاسوسی های آمریکا داشته اند افشا شده است. ظاهرا یک گروه کارشناسی مسئول بار دیگر این اطلاعات دست چین آژانس امنیت ملی آمریکا را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه دست یافته اند که حدود 40 هزار مورد از آن ها برای جاسوسی از کشورهای اروپای غربی و آلمان مورد استفاده قرار گرفته و منافع این کشورها را مورد آسیب جدی قرار داده است.

ظاهرا تازه در مارس گذشته دفتر صدر اعظم آلمان از این مسئله مطلع شده است. ترتیب بررسی های بیشتر در این باره داده شده است.

چهار شنبه شب دفتر صدر اعظم آلمان، اعضای کمیسیون پارلمانی برای تحقیق درباره جاسوسی های آمریکا را درباره این رسوایی جدید آگاه کرد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان