آخرین اخبار

21. ارديبهشت 1394 - 23:03   |   کد مطلب: 18196
سایت خبری تحلیل رودآور درگذشت دکتر صادق آيینه‌وند؛ محقق و استاد برجسته دانشگاه را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم ایشان صمیمانه تسلیت می‌گوید.

به گزارش رودآور، دکتر صادق آيینه‌وند، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و چهره ماندگار تاریخ و استاد تاریخ اسلام دانشگاه، در گذشت.



آئینه‌وند برای سومین‌بار متوالی از ابتدای امسال به دلیل ابتلا به بیماری نارسایی خونی به بیمارستان منتقل شده و در بیمارستان لاله تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار داشت.



شخصیت‌های مختلفی از جمله دکتر محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهندس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، دکتر جعفر توفیقی، حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای و چند نفر از شخصیت‌های کشوری در روزهای گذشته از دکتر آئینه‌وند عیادت کرده و در جریان روند معالجات او قرار گرفته‌ بودند.



دکتر صادق آئینه‌وند دانش‌آموخته دکترای تاریخ اسلام از دانشگاه القدیس یوسف لبنان، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود.



از او حدود 100 مقاله و ۳۳ترجمه و تالیف به یادگار مانده است.آیینه‌وند در ۱۶دی ۱۳۹۲، چند ماه پس از آغاز کار دولت دکتر حسن روحانی، در حکمی به عنوان رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منصوب شده بود.



دکتر آئینه‌وند همچنین به عنوان عضو هیات علمی نمونه کشوری، چهره فرهیخته استان همدان و چهره ماندگار در سال ۱۳۸۵انتخاب شده بود.



پیام تسلیت رئیس جمهوری



رئیس جمهوری در پیامی درگذشت دکتر صادق آیینه وند؛ استاد برجسته تاریخ اسلام را تسلیت گفت .



متن پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:



بسم الله الرحمن الرحیم



انا لله و انا الیه راجعون



رحلت دانشمند سختکوش واندیشمند فروتن، دکتر صادق آیینه‌وند، ضایعه‌ای سنگین برای فرهنگ و جامعه دانشگاهی کشور است. او آثار فراوان و ماندگاری در عالم تفکر، تحقیق و تدریس خلق کرد و امید می‌رفت که فرصت آفرینش‌های جدید علمی را داشته باشد که به ناگاه از میان ما رفت و به حق پیوست.



این استاد برجسته تاریخ اسلام، با گنجینه‌ای از دانش و بصیرتی ژرف، افق‌های تازه‌ای در نشر معارف، فرهنگ اعتدال و خردورزی بازگشود.



این ضایعه را به خانواده محترم ایشان، استادان، محققان، دانشجویان و همکارانش تسلیت می‌گویم و از خداوند بزرگ برای او رحمت و رضوان و برای بازماندگان شکیبایی مسئلت می‌نمایم.



حسن روحانی



رئیس جمهوری اسلامی ایران



پیام تسلیت رئیس مجلس



رئیس مجلس در پیامی،درگذشت صادق آیینه وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را تسلیت گفت و از وی به عنوان استاد فرهیخته، چهره ماندگار و شخصیت برجسته علمی، فرهنگی و دانشگاهی کشور یاد کرد.



به گزارش ایرنا ، دکترعلی لاریجانی در این پیام آورده است: درگذشت نویسنده متعهد، مورخ و استاد برجسته تاریخ اسلام دکتر صادق آئینه وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی موجب تاسف و تالم شد.



در ادامه این پیام تصریح شده است: آن استاد فرهیخته و چهره ماندگار از شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی و دانشگاهی کشور بودند که تالیفات متعدد ایشان در حوزه تاریخ تشیع و تاریخ نگاری اسلام از آثار ممتاز و مورد توجه پژوهشگران و علاقه مندان است.رئیس مجلس ادامه داد: مرحوم دکتر آئینه وند همچنین پیش از انقلاب در کنار دانشجویان مبارز و تشکل های اسلامی با انجام فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی به مخالفت با حکومت ستمشاهی پرداخت.



لاریجانی با تسلیت فقدان دکتر صادق آیینه وند به جامعه دانشگاهی و فرهنگی کشور، دوستان و خانواده بزرگوارشان، برای آن استاد ارجمند رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از خداوند متعال مسالت کرد.



تسلیت وزیر علوم



در پی درگذشت دکتر صادق آئینه‌وند دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فقدان این استاد بزرگوار را به خانواده معظم ایشان، جامعه دانشگاهی کشور و به ویژه استادان دانشگاه تربیت مدرس تسلیت گفت.



تسلیت حدادعادل



رییس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در پبامی درگذشت صادق آیینه وند را تسلیت گفت.



متن پیام دکتر غلامعلی حدادعادل به شرح زیر است:



بسمه تعالی



درگذشت استاد ارجمند جناب آقای دکتر صادق آیینه وند را به بازماندگان، دوستان، همکاران و دانشجویان ایشان تسلیت می‌گوید و برای آن مرحوم طلب علو درجات می کند.



خدمات آن شادروان در سال‌های اخیر به عنوان عضو شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس کارگروه رشته تاریخ این شورا فراموش نخواهد شد و آثار، فکر و قلم ایشان راهگشای اهل تحقیق خواهد بود.



پیام تسلیت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی 



دکتر حمید میرزاده ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ، در پیامی درگذشت استاد صادق آئینه‌وند را تسلیت گفت .



در این پیام آمده است:



انالله و انا الیه راجعون



ضایعه درگذشت چهره ماندگار و استاد بزرگوار دکتر صادق آیینه‌وند رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ضربه جبران ناپذیری است که همه دلبستگان فرهنگ و تاریخ اسلام و ایران را سوگوار کرده است.



اینجانب به نمایندگی از جامعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی این ضایعه بزرگ را به خانواده معظم ایشان و جامعه علمی و فرهنگی ایران به ویژه استادان دانشگاه تربیت مدرس تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان و غفار برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و سلامت آرزومندم .



پیام تسلیت رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی



رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور پیامی درگذشت نخستین رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه پس از انقلاب اسلامی و عضو شورای سیاستگذاری گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تسلیت گفت.



در پیام تسلیت ابوذر ابراهیمی‌ترکمان آمده است:



قالب خاکی به زمین بازداد



روح طبیعی به فلک واسپرد



ماه وجودش ز غباری برست



آب حیاتش به درآمد ز درد



درگذشت استاد دکتر صادق آیینه‏وند رایزن فرهنگی پیشین کشورمان در سوریه و عضو شورای سیاستگذاری گفتگوی ادیان را به همه اهل فرهنگ تسلیت می‏‌گویم. استاد آئینه‌وند سالیان درازی از عمر خود را مصروف دانش اندوزی و تربیت دانش پژوهان کرد و همواره در کنار تعلیم و تربیت، روح خود را با ایمان و تقوای الهی جلا می‏‌بخشید. وارستگی، تقوا، علم و عمل، در اثر ممارست فراوان، به بخشی از شخصیت ثابت آن استاد بی بدیل تبدیل شده بود.



اینجانب ضایعه فقدان استاد آئینه‌وند را به همه علاقه‏‌مندان به فرهنگ اسلامی تسلیت گفته و برای آن مرحوم غفران الهی و رفعت مقام از حضرت باریتعالی مسالت می‌نمایم.



 مراسم يادبودي در روز چهارشنبه مورخ23/2/94 از ساعت 30/15 الي 17 درمحل مصلی امام خمینی(ره) تويسرکان برگزار مي شود.

سایت خبری تحلیل رودآور درگذشت دکتر صادق آيینه‌وند؛ محقق و استاد برجسته دانشگاه را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم ایشان صمیمانه تسلیت می‌گوید.

مراسم تشییع پیکر دکتر آیینه وند برگزار شد

 
مراسم تشییع پیکر دکتر آیینه وند برگزار شد
 

به گزارش رودآور به نقل از شفقنا- پیکر دکتر صادق آیینه وند، استاد برجسته تاریخ اسلام و چهره ماندگار  از مقابل دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تشییع شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا، پیکر زنده یاد دکتر صادق آیینه وند، چهره ماندگار و استاد برجسته تاریخ اسلام و رییس پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح روز یکشنبه با حضور جمعی از دانشجویان، استادان و دوستداران آن مرحوم از محل دانشگاه تربیت مدرس به سمت قطعه نام آوران بهشت زهرا تشییع شد.

در این مراسم چهره ها و شخصیت های مختلف به ویژه چهره های علمی، دانشگاهی و همچنین پژوهشگران دینی و جمع زیادی از دانشجویان حضور داشتند. پس از برگزاری مراسم تشییع، آیت الله دکتر محقق داماد پر پیکر مرحوم آیینه وند نماز خواند.

 

گزارشی از مراسم خاکسپاری دکتر آیینه وند، استاد برجسته تاریخ اسلام

 
گزارشی از مراسم خاکسپاری دکتر آیینه وند، استاد برجسته تاریخ اسلام
 

به گزارش رودآور به نقل از شفقنا - به خاک سپرده شد؛ مردی که در تواضع و فروتنی مثال زدنی بود. دانشمندی مهربان و با اخلاق که در همه شرایط حتی در میان مشغله های بسیارش، از انتقال آنچه آموخته بود، دریغ نمی کرد.

به گزارش شفقنا، پیکر دکتر صادق آیینه وند، استاد برجسته و چهره ماندگار تاریخ اسلام، امروز (یکشنبه 20 اردیبهشت ماه) با حضور گروه کثیری از دوستدارانش راهی بهشت زهرا شد و در قطعه نام آوران به خاک سپرده شد.

در این مراسم چهره ها و شخصیت های مختلف به ویژه چهره های علمی، دانشگاهی و همچنین پژوهشگران دینی و جمع زیادی از دانشجویان حضور داشتند. پس از برگزاری مراسم تشییع، آیت الله دکتر محقق داماد پر پیکر مرحوم آیینه وند نماز خواند.

در مراسم تشییع، چندتن از نزدیکان دکتر آیینه وند، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و خالق 33 کتاب و 96 مقاله، در مورد ویژگی های شخصیتی، علمی و مدیریتی او به بیان نگاه خود پرداختند.

آیت الله محقق داماد: آیینه وند نظریه پرداز اسلام رحمانی بود

آیت الله محقق داماد که نماز بر پیکر مرحوم آیینه وند خواند، در مراسم تشییع وی بیان کرد: امروز چهره های اسلام خشن بسیار و اسلام رحمانی نادر است. دوستان، دانشجویان و اساتید، امروز شما کسی را به خاک می سپارید که یکی از نظریه پردازان اسلام رحمانی بود.

او اظهار کرد: اسلام خشن چهره های زیادی دارد ولی اسلام رحمانی چهره نادری دارد و نمونه آن کسی است که امروز با دستان شما به زیر خاک گذاشته می شود.

سرپرست دانشگاه تربیت مدرس: آیینه وند انتقال دهنده الگویی از سیره نبوی و علوی به تاریخ معاصر بود

دکتر احمدی، رییس دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: سخن گفتن از دکتر آیینه وند، اسوه اخلاق، تقوا و علم در دانشگاه در محضر بزرگان کار سختی است. ما چگونه می توانیم درک کنیم که چه گوهری را از دست دادیم و چه ویژگی های بلند و باشکوهی بر ایشان متبلور بود.

احمدی افزود: حدود دو دهه بود که از محضر ایشان استفاده کردم و دانشجوی اخلاق و سبک زندگی بودم؛ بسیار آموختم و فکر می کنم که در زندگی من یکی از چهره هایی بود که سرنوشت مرا تغییر داد.

او اظهار کرد: دکتر آیینه وند فردی باتقوا، با رحمانیت و آزادگی و شجاع در دفاع از مظلوم و برخورد با ظالم بود. او بسیار در بیان حقیقت صراحت لهجه داشت. بیش از آنکه به خود برسد به رشد دیگران توجه داشت و مصداق ائمه اطهار بود. به روشنگری دین و تحولات اجتماع و جوانان توجه بسیار داشت. دایره تحقیق در علوم انسانی را بسیار وسیع تر از آن می دانست که برای آن خط و نشان بکشند.

احمدی ادامه داد: به زنان توجه داشت و با استناد به سخنان ائمه آنچه نیاز روز بود را بیان می کرد و به ارتقای آن توجه بسیار داشت. رشته مطالعات زنان حاصل زحمات این استاد گرانقدر است.

او گفت: دکتر آیینه وند الگویی از سیره نبوی و علوی را از تاریخ اسلام به تاریخ معاصر منتقل کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس: آیینه وند شجاع در دفاع از مظلوم و حق بود

دکتر امیر ناصری، معاون فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: امروز دانشگاه تربیت مدرس یکی از فرزانگان و فرهیختگان ماندگار خود را از دست داد. من به سهم خودم این ضایعه دردناک را به اساتید، دانشگاهیان وخانواده ایشان تسلیت عرض می کنم.

او اظهار کرد: دکتر آیینه وند دارای ابعاد شخصیتی گوناگون بود. در درجه اول استاد علم تاریخ بود. ذهن نقاد او از زوایا، پیچیدگی ها و پنهانی های تاریخ می گشود و این ویژگی او را استوانه تاریخ اسلام ساخته بود. دانشجویان بسیاری از او علم آموختند.

ناصری ادامه داد: فارغ از ابعاد علمی و فرهنگی، دکتر آیینه وند انسانی وارسته و در نهایت متانت و آرامش بود. طی 20 سال آشنایی ندیدم بد کسی را بخواهد، بلکه دوستدار همه بود. او نمونه بی نظیر و کم نظیری بود.

او تصریح کرد: مشی اعتدالی آیینه وند در سه دهه گذشته چنان بود که در فراز و فرود تحولات اجتماعی او از زاویه آرامش به آنها می نگریست. آنچه امروز جامعه ما بسیار به آن احتیاج دارد. من مطمئنم او از جایگاه رفیعی در پیشگاه حق برخوردار است.

دکتر آیینه برای سومین بار متوالی از ابتدای امسال به دلیل ابتلا به بیماری نارسایی خونی به بیمارستان منتقل شد و در روز پنجشنبه(17 اردیبهشت) دار فانی را وداع گفت.

به گفته اساتید، دکتر آیینه وند در زمینه ترویج نگرشی نو به تاریخ اسلامی موثر بود؛ او در زمینه تاریخ اسلام تحقیقات بسیار ارزشمندی دارد. رسانه ها، دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان به تاریخ اسلام، هر زمان که در مساله ای تاریخی به ابهام و شبهه ای برمی خوردند، پاسخ خود را از دکتر آئینه وند کسب می کردند و ابهام مربوطه رفع می شد. از این پس نبود چنین استادی، سرشار از افسوس و درد خواهد بود.

یادآور می شود مراسم بزرگداشت دکتر آئینه وند روز دوشنبه ساعت 16 الی 17:30 در مسجد جامع شهرک غرب، روز سه شنبه ساعت 10 الی 12 در سالن حکمت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، روز سه شنبه ساعت 14 الی 16 در دانشگاه تربیت مدرس و روز چهارشنبه ساعت 15:30 الی 17 در تویسرکان، مسجد اعظم واقع در خیابان شهدا برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان