آخرین اخبار

23. ارديبهشت 1394 - 14:00   |   کد مطلب: 18208
ميزان بارندگي در شهرستان تويسرکان نسبت به ميانگين بلند مدت از 402 ميليمتر به 378 ميليمتر و کاهش 21 درصدي رسيده است.

به گزارش رودآور، «سیدمهرداد موسوی» فرماندار تویسرکان در شورای حفاظت از آب شهرستان تویسرکان گفت: با توجه  به بحران هاي پيش آمده در اين بخش، برخورداري از منابع آب شيرين،  يکي از مباحث مهم و حياتي در اکثر کشورهاي دنيا است.

وی با بیان اینکه در اين ميان کشور ما جزء کشورهاي بحراني  قرار دارد و به رغم افزايش جمعيت، منابع آب از محدوديت برخوردارند، اظهار کرد: بر اساس پيش بيني هاي کارشناسانه و علمي، علاوه بر 20 سال اخير در سال هاي آينده نيز ايران با پديده کمبود بارش و خشکسالي روبه رو است.

فرماندار تویسرکان افزود:  به همين دليل برنامه ريزي هاي اساسي و بلند مدت نيز بايد در دستور کار قرار گيرد.

موسوی بر لزوم تغيير الگوي کشت در شهرستان تويسرکان تاکيد و عنوان کرد: کشاورزان تويسرکان بايد به سمت کاشت و پرورش محصولات نيازمند به آب کم و بازدهي بالاي محصولات و ارزش افزوده باشند.

وی همچنین از اجراي اقدامات خوب و موثر در شهرستان در زمينه جلوگيري از برداشت هاي غير مجاز آب خبر داد و گفت: تعداد قابل توجهي از چاه هاي غير مجاز در سطح شهرستان با همکاري خوب مراجع قضايي مسدود شده اند.

فرماندار تویسرکان ابراز کرد: در عين حال با توجه به حجم کم آب برداشتي چاه ها در شهرستان تويسرکان، مبنا در مسدود کردن چاه ها را بايد ميزان متر مکعب آبي که از برداشت آن جلوگيري مي شود را قرار داد.

موسوی افزود:  اکنون وضعيت عمومي آب در برخي مناطق شهرستان تويسرکان مانند فرسفج، ابدالان و دشت فرسفج از حال بحراني نيز گذشته است.

وي با اشاره به معضل استفاده از آب پسماند در کشت و پرورش محصولات کشاورزي در روستاي قلعه قاضي تويسرکان، ادامه داد: اين پديده يکي از عوامل ايجاد و شيوع سرطان است که بايد با در پيش گرفتن اقدامات جايگزين از ادامه آن جلوگيري شود.

فرماندار تویسرکان تأکید کر:  پيمانکار فعال در بخش لوله گذاري انتقال آب از سد سرابي نبايد در مراحل اجرايي خود با انحراف از معيار موجب آسيب رساني به منابع طبيعي شود.

« منصورستوده» معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي استان همدان نيز در اين نشست، گفت: وزير نيرو و وزير کشور بر برگزاري جلسات حفاظت از آب در مناطق مختلف کشور تاکيد کرده اند.

وی با اشاره به وضعيت بارش هاي عمومي در شهرستان تويسرکان، اظهار کرد: ميزان بارندگي در شهرستان تويسرکان نسبت به ميانگين بلند مدت از 402 ميليمتر به 378 ميليمتر و کاهش 21 درصدي رسيده است.

ستوده عنوان کرد: اکنون دو هزار و 138 حلقه چاه مجاز در بخش هاي کشاورزي، صنعت، بهداشت و آشاميدني تويسرکان فعال هستند که يک هزار و 163 حلقه چاه معادل 53 درصد برقي و 974 حلقه چاه معادل 46 درصد ديزلي هستند.

وي  استفاده از کنتورهاي هوشمند را يکي از رويکردهاي موثر در کنترل ميزان مصرف آب در حوزه حفاظت از منابع آب برشمرد.

انتهای پیام/مهرنیا:الوندی

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان