آخرین اخبار

28. ارديبهشت 1394 - 16:02   |   کد مطلب: 18256
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مسئولین فعلی در دولت قبلی انتقاد می کردند که چرا این قدر واردات به کشور می شود؛ درحالی که اکنون واردات بیشتر شده است. اینها ناپختگی نحبگان کشور ما است و سبب شده است که جهان سومی رفتار و عمل کنند و این شایسته کشور و ملت ما نیست.

به گزارش رودآور به نقل از دانا، موسی الرضا ثروتی کارشناس مسائل اقتصادی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در خصوص واردات بی رویه کالا توسط دولت و عدم حمایت از تولیدات داخلی اظهار داشت: ما چند نوع واردات داریم؛ یک سری جزء نیازهای کشور است؛ یک سری جزء مواد اولیه ای است که ما به آنها نیاز داریم و در داخل وجود ندارد و یک سری کالاها هم هست که ما وارد می کنیم درحالی که همان کالا را در داخل نیز داریم. واردات کالاهایی که ما به آنها نیاز داریم و توان تولیدش در داخل وجود ندارد خوب است، ولی واردات کالایی که ما خودمان در داخل داریم به شدت آسیب زننده است.

 

دولت نه تنها از تولید داخلی حمایت نمی کند بلکه گاهی اوقات صدمه هم می زند

 

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولین امر می گویند چون تجارت آزاد است، ما نمی توانیم جلوی واردات را بگیریم و مدعی هستند که قیمت های تعرفه ای را از واردکنندگان می گیرند؛ درحالی که قیمت تعرفه ای هم گرفته نمی شود و به اعتقاد من اصلا نباید این گونه کالاها واردات شود.

 

وی با ذکر چند مثال صحبت های خود را ادامه داد: ما درحال حاضر خودمان کارخانه تولید لوله داریم. قبلا این کارخانه در اتریش بود و تمام خرید وزارت نفت از این کارخانه بود؛ ولی الان که همان کارخانه آمده در ایران نصب شده است و دارد کار می کند، اینها دیگر از آن کارخانه خرید نمی کنند و می روند از خارج وارد می کنند. در نمونه دیگر ما تنها کارخانه خاورمیانه در خراسان شمالی و در جاجرم را داریم که پودر آلومینا تولید می کند؛ اینها پودر آلومینا را تا کنون از این کارخانه می خریدند ولی اکنون که 100 میلیارد تومان به این کارخانه بدهی دارند به جای اینکه پول این کارخانه را بدهند، می روند از خارج این مواد را وارد می کنند و نه تنها حمایت نمی کنند از تولید داخلی بلکه صدمه هم به آن می زنند.

 

عضو کمیسون برنامه و بودجه مجلس دلایل این واردات بی رویه را این گونه بیان کرد: برخی از آنها دنبال پورسانت و سوءاستفاده هستند و برخی دیگر نیز می گویند که چون کالاها در خارج ارزان تر است، واردات به صرفه تر است، درحالی که این نگاه باعث شده است که تولید آسیب ببیند.

 

عدم هماهنگی وزارتخانه های مرتبط با اقتصاد، برای کشور مصیبت شده است

 

وی درمورد رویکرد دولت و وزارتخانه های مرتبط با اقتصاد ابراز داشت: متأسفانه انسجام و هماهنگی بین تیم اقتصادی این دولت وجود ندارد. یعنی بین وزارتخانه های اقتصاد، صنعت و معدن، کشاورزی، بانک مرکزی و ... هماهنگی و انسجام وجود ندارد و دولت نتوانسته است این هماهنگی و انسجام را بین اینها بوجود بیاورد و این مصیبتی شده است برای کشور.

 

وی اضافه کرد: همین ها در دولت قبلی انتقاد می کردند که چرا دولت واردات انجام می دهد؛ درحالی که واردات در زمان اینها بیشتر شده است. اینها ناپختگی نحبگان کشور ما است که به عنوان وزیر و .... کار می کنند. این ناپختگی مسئولین سبب شده است که جهان سومی رفتار و عمل کنند و این شایسته کشور و ملت ما نیست.

 

از پتانسیل های کشور نهایتا 20 تا 30 درصد استفاده می شود

 

ثروتی درخصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی و اراده دولت در اجرایی کردن آن اذعان داشت: اراده جدی وجود ندارد و فقط در حد شعار است. ما در کشور پتانسیل و ظرفیت های زیادی داریم که این پتانسیل ها استفاده نمی شود. ما بسیاری معادن و صنایع و ... داریم که بلااستفاده مانده اند و نهایتا با 20، 30 درصد موجودی کار می کنیم. اینها نیز ناشی از همین عدم انسجام و هماهنگی در داخل دولت است. یک برنامه ریزی و بررسی جامع در کشور و دولت وجود ندارد که ببیند چه ظرفیت هایی در داخل وجود دارد و بعد بسنجد که کدام ها را تقویت کند و چگونه صادرات را رونق ببخشد.

 

دولت هیچ بهایی به بهبود اشتغال، تولید و وضعیت معیشت نمی دهد و فقط به فکر توافق هسته ای است

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در انتها درباره برنامه های دولت برای بهبود وضعیت معیشت مردم خاطر نشان کرد: ما 4000 میلیارد تومان برای اشتغال و 5200 میلیارد تومان برای تولید درنظر گرفتیم، ولی دولت یک ریال آن را هزینه نکرده است. گفتیم یارانه ها را که فقط به نیازمندان بدهد؛ ولی دولت توجهی نمی کند و این اراده در دولت وجود ندارد.

 

وی افزود: این دولت نمی تواند تصمیم های بزرگ و جدی بگیرد و فقط نگاه شان به این است که توافق هسته ای به یک نتیجه ای برسد و البته متأسفانه در آن عرصه هم همه تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشته اند و دارند به مملکت آسیب جدی وارد می کنند و ما فقط امیدواریم که اینها به فکر و اندیشه وادار بشوند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان