آخرین اخبار

30. ارديبهشت 1394 - 12:21   |   کد مطلب: 18270
در حالی که انتقادات زیادی نسبت به عملکرد وزارت صنعت در خصوص واردات وجود دارد چندین کشتی لوازم آرایشی در بنادر کشور پهلو گرفتند.
 

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، طی سال گذشته بیش از 70 میلیارد دلار واردات کالاها به کشور انجام گرفته که 53 میلیارد دلار آن از مبادی رسمی وارد کشور شده است.

کارشناسان اقتصادی این روزها معتقدند که کشور با بحران واردات بی رویه رو به رو شده است که با یک نگاه ساده و اجمالی به فروشگاه ها و بازارهای روز می توان عمق این فاجعه را درک کرد.

واردات بی رویه نه تنها موجب خروج ارز از کشور شده بلکه فرهنگ مصرف داخلی را تغییر داده و در دراز مدت وابستگی های کشور را افزایش می دهد.

عده بسیاری از کارشناسان معتقدند مافیای واردات در کشور نه تنها اجازه کاهش واردات را نداده، بلکه به مرور زمان و با عدم رسیدگی دولت به این موضوع روز به روز قدرت خود را افزایش داده و از این طریق کالاهای بیشتری وارد کشور می کنند.

در این میان برخی ازکالاهای وارد شده به کشور نه تنها با فرهنگ کشور سازگاری نداشته، بلکه یک ضد فرهنگ هم بوده و ارز زیادی به خاطر واردات این کالا از کشور خارج می شود.

 

بر اساس اعلام سایت رسمی سازمان بنادر و دریانوردی طی روزهای گذشته چندین کشتی لوازم آرایشی از سمت بنادر کشور وارد شده است که نشان می دهد نه تنها مخالفتی با واردات کالاهای غیر ضروری و لوکس نشده، بلکه در سایه بی توجهی‌ها آمار واردات رو به افزایش است.

 

 

حجت الله عبدالملکی، کارشناس مسائل اقتصادی ضمن انتقاد از واردات کالاهای غیر ضروری و لوکس خاطر نشان کرد: برخی از کالا هایی که به کشور وارد می شود، کالاهایی است که کشور نیازی به آنها نداشته و تنها در طوب زمان فرهنگ اقتصادی را تغییر می دهند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لطمه شدید تولید داخل از این نوع واردات تصریح کرد: انگیزه سرمایه گذاری جدید در بخش های تولیدی با واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارد به شدت کاهش یافته و به مرور زمان تولید کننده در رقابت با واردات شکست می‌خورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر توقف واردات کالاهای لوکس، غیرضروری و تولیدی داخل، گفت: مطلوب ترین حالت برای اقتصاد داخلی این است که این دسته از واردات به صفر رسیده و بر تولید داخل کشور سرمایه گذاری شود.

برخی از کارشناسان دیگر هم معتقدند که واردات در یک شبکه رانتی پیش رفته است. از سوی دیگر به رغم آنکه رهبر معظم انقلاب ورود کالای خارجی که مشابه آن در داخل کشور وجود دارد را جایز ندانستند، گویی شبکه‌ای که از واردات، سودهای کلان به‌دست می‌آورد قصد ندارد دست از فعالیت خود بکشد و همچنان بر وارد کردن کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل وجود دارد اصرار دارد.

در این بین شبکه‌ای شکل گرفته است که برخی از مسئولان و مدیران دولتی عضو این شبکه مافیایی هستند و به قیمت نابودی تولید‌کنندگان داخلی برای کالاهای خارجی غش و ضعف می‌روند زیرا برای خرید چنین کالاهایی هم چندین سفر خارجه نصیب برخی مدیران می‌شود و همین که در این بین مفسده‌هایی نیز شکل گرفته است. بدتر از همه آن است که به نظر می‌رسد آمار واردات کالاهای لوکس و غیر لوکس به مرز بحران رسیده است زیرا همین واردات بی‌رویه موجب شده بسیاری از تولید‌کنندگان داخلی بازار خود را ازدست دهند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان