آخرین اخبار

6. خرداد 1394 - 16:50   |   کد مطلب: 18342
کارشناس داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: این استان پس از تهران دومین استان کشور در تعداد مرگ ناشی از مسومیتهای دارویی است.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، دکتر مجید حنیفه روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور مبنی بر سیر فزاینده مسمومیتهای منجر به فوت ناشی از دارو از دهه 80 تاکنون به طور متوسط سالانه 15 نفر به دلیل مسمومیت دارویی در استان همدان فوت کرده اند.

وی ادامه داد: با توجه به این تعداد مسمومیت به نسبت جمعیت استانها، همدان پس از تهران در رده دوم کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کودکان زیر پنج سال، پرخطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند عنوان کرد: والدین دقت نظر کافی برای دور نگه داشتن داروها از دسترس کودکان را داشته باشند.

حنیفه تصریح کرد: افراد سعی کنند داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورند زیرا کودکان رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند، همچنین اگر به کودک خود دارو می دهید در صورت امکان به او بفهمانید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک افزود: توجه به نکات پیشگیرانه در مقابل بروز مسمومیتهای دارویی برای خانوادها امری ضروری است.

وی ادامه داد: داروها باید با مشاوره پزشک و یا داروساز و طبق توصیه آنها مصرف شود، چون که با مصرف بیش از مقدار درمانی داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان فرد زودتر نمی شود بلکه دچار عوارض جانبی یا مسمومیت با داروها خواهد شد.

وی مصرف خودسرانه داروها در سالمندان نسبت به افراد دیگر جامعه را خطرناک تر بیان کرد و گفت: در دوران سالمندی به علت تغییرات ساختار در اندامهای داخلی مانند کبد، کلیه، میزان مایعات عضلات و چربی بدن، تغییراتی در جذب و دفع داروها اتفاق می افتد و بی اعتنایی به مصرف دقیق داروها می تواند منجر به مسمومیت شود.

وی گفت: در سالمندان کاهش قدرت بینایی و فراموشی، می تواند منجر به بروز اشتباهاتی در مصرف داروها و در نتیجه بروز مسمومیت دارویی شود.

وی افزود: سالمندان باید در مراجعه به پزشک، نام داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشند تا از تجویز دوباره داروها و مصرف همزمان آنها و یا بروز تداخلات خطرناک دارویی پیشگیری شود.

دگزامتازون پر مصرف ترین دارو در استان همدان است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان