آخرین اخبار

17. خرداد 1394 - 20:19   |   کد مطلب: 18429
رئیس جهادکشاورزی تویسرکان گفت: اگر مبارزه با سن مادر و به دنبال آن پوره سن به موقع انجام شود، تعداد سن های کمتری به ارتفاعات برای گذراندن پاییز و زمستان می رود و بدین ترتیب در سال آینده با مشکل آفت سن کمتر مواجه می شویم.

«مسعود اکبری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به اینکه تاکنون در سال جاری مبارزه با پوره سن در یک هزار و 300هکتار از اراضی گندم و جو تویسرکان صورت گرفته است، گفت: همچنین در سال جاری مبارزه با علف هرز باریک و پهن برگ در 11 هزار هکتار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته چهار هزار تن کودهای مختلف برای مبارزه با انواع آفت محصولات کشاورزی توسط کشاورزان استفاده شد، اظهار کرد: در سال جاری تاکنون 500 تن کود در انواع مختلف توسط کشاورزان استفاده شده است.

رئیس جهادکشاورزی تویسرکان با بیان اینکه در سال جاری مبارزه با سن مادر در پنج هزار و 850 هکتار انجام شده است، افزود: با وجود تعداد کم نیروهای ما در شبکه مراقبت جهاد کشاورزی تویسرکان، شناسایی مزارعی که نُرم سن در آن به حدی رسیده که باید مبارزه با آن صورت گیرد به خوبی انجام گرفته است و به طور قطع اگر تعداد نیروها افزایش یابد کانون های سن نیز زودتر شناخته می شود و مبارزه زودتر انجام می شود.

اکبری در رابطه با مبارزه با سن، عنوان کرد: هرچه مبارزه با سن مادر بهتر و سریعتر صورت گیرد، با کانون های پوره های سن(فرزندسن) کمتر مواجه هستیم و هرچه با مبارزه با پوره سن به صورت کاملتر انجام شود، کانون سن در سطح مزارع کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: اگر مبارزه با سن مادر و به دنبال آن پوره سن به موقع انجام شود، تعداد سن های کمتری به ارتفاعات برای گذراندن پاییز و زمستان می رود  و بدین ترتیب در سال آینده با مشکل آفت سن کمتر مواجه می شویم.

رئیس جهادکشاورزی تویسرکان یادآور شد: یک سن مادر می تواند در یک هکتار، متوسط 30 کیلوگرم  از میزان محصول را کاهش دهد.

اکبری عنوان کرد:  اگر در زمانی که سن ریزش کرده، یعنی در مرحله اول سم باشی که همزمان با پنجه زنی گندم است، بتوان سن مادر را با سم باشی مناسب کنترل کرد، دیگر نیاز به اجرای مرحله دوم که همزمان با ظهور پوره های سن است، نخواهد بود چرا که با از بین رفتن سن مادر، خسارت کمتری به مزارع وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه آفت سن غلات از نظر کیفی و کمی به مزارع گندم و جو خسارت وارد می کند، گفت: آفت سن غلات با تغذیه از برگ و دانه گندم و جو از تشکیل خوشه جلوگیری کرده و یا با پوک کردن دانه ها سبب از بین رفتن ارزش نانوایی آرد گندم  و عدم خرید آن می شود.

رئیس جهادکشاورزی تویسرکان به وجود 30 هزار هکتار گندم و جو آبی و دیمی در شهرستان تویسرکان نیز اشاره و افزود: اگر سن زدگی غلات بیش از حد باشد آن وقت غلات سن زده قابل استفاده نیست و تنها  برای خوراک دام استفاده می شود و به کشاورزان خسارت جبران ناپذیری وارد می کند.

 اکبری با تأکید بر اینکه نباید منتظر ماند تا سن زدگی آغاز و بعد مبارزه انجام شود، ابراز کرد: می توان از کانون کوبی برای کنترل سن غلات استفاده کرد و باید طرح مبارزه با سن مادر و پوره ضربتی، به موقع و قبل از طغیان سن انجام شود.

وی همچنین ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی قبل از زمان ریزش سن و بالابردن سطح آگاهی‌های لازم برای مبارزه با سن مادر و پوره سن و اطلاع‌رسانی‌ بهنگام به کشاورزان سبب می شود تا خسارات ناشی از این آفت به حداقل رسد.

رئیس جهادکشاورزی تویسرکان تأکید کرد: وجود سن تا مقداری در مزارع قابل تحمل است، اظهار کرد: ولی اگر تعداد سن به حالت نرم مبارزه برسد سم باشی باید انجام شود چرا که می خواهیم سم کمتر وارد طبیعت شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان