آخرین اخبار

3. تير 1394 - 23:46   |   کد مطلب: 18604
رهبر معظم انقلاب ضمن تشریح صریح خطوط قرمز هسته‌ای ایران تأکید کردند: همه مسوولان ایران به دنبال توافقی خوب، یعنی توافقی منصفانه و عادلانه، عزتمند و منطبق با منافع و مصالح کشور هستند. بیانات ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

به گزارش رودآور، رهبر معظم انقلاب ضمن تشریح صریح خطوط قرمز هسته‌ای ایران تأکید کردند: همه مسوولان ایران به دنبال توافقی خوب، یعنی توافقی منصفانه و عادلانه، عزتمند و منطبق با منافع و مصالح کشور هستند. بیانات ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

رهبری ایران روز سه‌شنبه محدودیت‌های بلندمدت بر برنامه هسته‌ای این کشور را منتفی دانست و تأکید کرد: تحریم‌های ایران باید به محض حصول یک توافق نهایی لغو شوند.

آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چنین تحقیق و توسعه در زمان محدودیت را از خطوط قرمز ایران اعلام کرد و گفت: آن‌ها به ما می‌گویند 12-10 سال هیچ کاری نکنید و این قابل قبول نیست.

به گزارش رویترز، قدرت‌های جهانی از ایران می‌خواهند تا در یک توافق هسته‌ای جامع دست کم به مدت 10 سال توسعه برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کند. هم‌چنین اختلافات بر سر میزان شفاف‌سازی که ایران باید برای رفع نگرانی‌های غرب ارائه کند و زمان‌بندی لغو تحریم‌ها علیه تهران ادامه دارد که دو مانع اصلی برای حصول توافق نهایی محسوب می‌شوند.

رهبری ایران در گفت‌وگو با مقامات این کشور، تأکید کرد که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران قابل اعتماد است اما دسترسی به سایت‌های نظامی کشور ممکن نیست. این یک در خواست غیرمتعارف و از خطوط قرمز ماست.

هم‌چنین روزنامه نیویورک تایمز با انتشار بخش‌هایی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز سه‌شنبه، نوشت که رهبری ایران یک هفته پیش از پایان ضرب‌الأجل 30 ژوئن برای یک توافق نهایی در تعیین خطوط قرمز هسته‌ای تهران تأکید کرد: تحریم‌ها باید به محض امضای توافق لغو شوند،‌ محدودیت بلندمدت برنامه هسته‌ای ممکن نیست و اجازه بازرسی‌ از سایت‌های نظامی و پرس‌وجو از دانشمندان هسته‌ای داده نخواهد شد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند انعطاف محمدجواد ظریف، سرپرست هیأت مذاکره کننده و وزیر امور خارجه ایران را محدود کند، چون وی آخرین حرف را در خصوص یک توافق هسته‌ای می‌زند اگرچه رهبری ایران در سخنان روز سه‌شنبه‌اش گفت که به تیم مذاکره کننده اعتماد دارد و ‌آن‌ها افرادی متدین، شجاع و امانت‌دار هستند.

به گزارش ایسنا، رهبری ایران علاوه بر این تأکید کرد: تمام تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل، کنگره آمریکا یا دولت اعمال شده باید فوراً پس از حصول توافق لغو شوند و پس از این ایران اجرای تعهداتش را آغاز خواهد کرد.

ایشان با اشاره به این‌که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، گفت: توقف تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران برای طولانی مدت مثلاً ‌10 یا 12 سال قابل قبول نیست.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست نیز در این ‌باره نوشت: رهبری ایران محدودیت بلندمدت تحقیق و توسعه هسته‌ای را رد کرد و درخواست طرف مقابل برای اعمال محدودیتی 10 تا 12 ساله در این زمینه را غیرقابل قبول دانست.

آیت الله خامنه‌ای هم‌چنین بر لغو فوری تمام تحریم‌های مالی و اقتصادی‌ شورای امنیت سازمان ملل و کنگره و دولت آمریکا علیه ایران پس از امضای توافق نهایی تأکید کرد.

روزنامه یو اس تودی در گزارشی نوشت: رهبری ایران در سخنان روز سه‌شنبه‌اش درباره خطوط هسته‌ای ایران اولتیماتوم داد.

در ادامه این گزارش آمده است: آیت‌الله خامنه‌ای یک هفته تا پایان ماه ژوئن، مهلت حصول یک توافق هسته‌ای جامع میان ایران و گروه 1+5، بار دیگر بازرسی از سایت‌های نظامی و پرس‌وجو از دانشمندان هسته‌ای این کشور را رد و آن را غیرمتعارف توصیف کرد که موضعی خلاف خواسته آمریکا و غرب در مذاکرات محسوب می‌شود.

وی در سخنانش قویاً از تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران حمایت کرد و آن‌ها را افرادی قابل اعتماد دانست.

به گزارش ایسنا،‌ حضرت آیت الله خامنه‌ای عصر سه‌شنبه در دیدار رمضانی سران قوا و مسوولان و مدیران ارشد نظام، خطوط قرمز ایران را تشریح و تأکید کردند آمریکایی‌ها به دنبال نابود کردن صنعت هسته‌ای ایران هستند. در مقابل همه مسوولان ایران ضمن تأکید بر خطوط قرمز به دنبال توافقی خوب یعنی توافق منصفانه و عادلانه،‌ عزتمند و منطبق با منافع و مصالح کشور هستند.

نکته دیگری که حضرت آیت الله خامنه ای به‌عنوان مقدمه بحث هسته‌ای بیان کردند، امانت‌داری، غیرت، شجاعت و تدین اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان بود.

ایشان گفتند: این تیم، با غیرت ملی و دقت کامل و با قصد باز کردن گره و پیش بردن کار کشور، در مقابل تعداد کثیر مذاکره کنندگان طرف‌های مقابل، مشغول تلاش است و انصافاً با شجاعت، مواضع را بیان و دنبال می‌کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنان‌شان به ترسیم صریح خطوط قرمز هسته‌ای پرداختند.

ایشان به عنوان اولین خط قرمز گفتند: ما برخلاف اصرار آمریکایی‌ها محدودیت‌های بلند مدت 10، 12 ساله را قبول نداریم و مقدار سال‌های مورد قبول محدودیت را به آن‌ها گفته‌ایم.

رهبر انقلاب ادامه کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز حتی در زمان محدودیت را دومین خط قرمز ایران اعلام کردند و افزودند: آن‌ها می‌گویند در مدت 12 سال هیچ کاری نکنید اما این، یک حرف زور مضاعف و غلط مضاعف است.

رهبر انقلاب در توضیح سومین خط قرمز هسته ای تأکید کردند: تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی چه مربوط به شورای امنیت، چه کنگره آمریکا و چه دولت آمریکا باید فوراً هنگام امضای موافقت‌نامه لغو و بقیه تحریم‌ها هم در فواصل معقول برداشته شود.

ایشان افزودند: آمریکایی‌ها درباره تحریم‌ها یک فرمول پیچیده، چند لایه و عجیب و غریب مطرح می‌کنند که معلوم نیست از آن، چه چیزی در می‌آید اما ما صریحاً مطالب‌مان را می‌گوییم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه بحث درباره خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای افزودند: لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود. نگویند شما تعهدات را انجام دهید بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم‌ها لغو شود، ما این مساله را مطلقاً قبول نداریم.

رهبر انقلاب افزودند: اجراییات لغو تحریم‌ها نیز باید با اجراییات تعهدات ایران متناظر باشد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای هم‌چنین تأکید کردند: ما با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، مخالفیم چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست، بنابراین ما به آن بدبین هستیم.

ایشان افزودند: می‌گویند «آژانس باید اطمینان پیدا کند» این چه حرف نامعقولی است، چگونه اطمینان پیدا کند، مگر این که وجب به وجب این سرزمین را بازرسی کند.

رهبر انقلاب مخالفت قاطع با «بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس و جو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی» را از دیگر خطوط قرمز هسته‌ای اعلام کردند.

رهبر انقلاب به صراحت تأکید کردند: در ایران، همه از جمله بنده، دولت، مجلس، دستگاه قضایی، دستگاه‌های امنیتی و نظامی و همه نهادها خواهان توافق خوب هسته‌ای هستیم، توافقی که عزتمندانه، منصفانه و مطابق با مصالح و منافع ایران، تدوین شود.

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان