آخرین اخبار

13. تير 1394 - 1:27   |   کد مطلب: 18646
یک استاد حوزه علمیه قم؛
تلاوت قرآن، راهی برای صیقل قلب
استاد حوزه علمیه قم گفت: تلاوت قرآن به ویژه در ماه مبارک رمضان صیقل دهنده قلب است و دل ها را از آلودگی های پاک می کند.

به گزارش رودآور، «حجت الاسلام محمداسماعیل نوری زنجانی» در مراسم چهلم شهدای گمنام در پارک تفریحی ـ توریستی کمربسته سرکان، گفت: بی تردید شب قدر در رمضان رخ داده است.

وی با بیان اینکه قرآن یک بار به صورت تدریجی و یک بار به صورت کلی بر نبی مکرم اسلام(ص) نازل شد، اظهار کرد: در سوره مبارک دخان آمده است: سوگند به قرآن که ما آن را در يک شب مبارک فرو فرستاديم  و آن شب،همان شب قدر است که در سوره "قدر" بر آن تصريح شده است، چنان که فرموده:ما قرآن را در شب "قدر" فرو فرستاديم، پس ما باید شب قدر را در ماه رمضان جستجو کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: آنچه که مسلم است قرآن به صورت کامل و یکباره در شب قدر و در رمضان بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است و این مطلب هیچ گونه منافاتی که قرآن به صورت تدریجی از زمان بعثت تا زمان وفات پیامبر(ص) نازل شده است ندارئپد.

به گزارش رودآور؛" استاد آقاي طباطبائي در کتاب نفيس خود  در توضيح آن کوشش فراواني به خرج داده است و خلاصه آن به قرار زير است:

اينکه قرآن مي فرمايد:ما آن را در ماه رمضان نازل کرديم،منظور حقيقت و واقع قرآنست که بر قلب پيامبر نازل گرديد.زيرا قرآن،علاوه بر وجود تدريجي،واقعيتي دارد که خداي بزرگ پيامبر خود را از آن در يک شب معين از شبهاي ماه رمضان آگاه ساخت.

از آنجا که رسول گرامي،از تمام قرآن آگاهي داشت،دستور آمد که درباره قرآن عجله نفرمايد،تا آنکه دستور نزول تدريجي آن صادر شود.چنانکه مي فرمايد:در تلاوت قرآن عجله مکن،پيش از آنکه حکم وحي آن صادر گردد.

خلاصه اين پاسخ اينست که:قرآن يک وجود جمعي علمي واقعي دارد که يکدفعه در ماه رمضان نازل گرديد،و يک وجود تدريجي دارد که آغاز نزول روز بعثت بوده و تا پايان عمر آن حضرت بطور تدريج نازل مي گرديد. "

حجت الاسلام نوری زنجانی در ادامه مراسم معنوی چهلم شهدای گمنام در سرکان با تأکید بر تلاوت قرآن در آموزه های دینی به عنوان صیقل دهنده قلب، افزود: تلاوت قرآن در کنار عمل به دستورات جامع و زندگی ساز آن، سعادت فرد و جامعه را تأمین می کند.

وی عنوان کرد: امام صادق (ع)، فرمودند: «رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرموده است: همانا اهل قرآن در بلندترين درجات آدميان است به جز پيامبران و مرسلين، پس حقوق اهل قرآن را اندك و كم مشماريد، زيرا براي ايشان از طرف خداي عزيز و جبار، مقام بلندي است".

این استاد حوزه و دانشگاه همچین به روایتی از امام صادق(ع) درباره اهمیت تلاوت قرآن به ویژه در دوران جوانی اشاره کرد و گفت:  امام صادق(ع)، فرمودند: در مورد فضيلت قاري قرآن مي‌فرمايد: «هر كه در حال جواني قرآن بخواند و با ايمان باشد، قرآن با گوشت و خونش مي‌آميزد و خداي ـ عزّوجلّ ـ او را با فرشتگان پيغام برنده و نيك رفتارش رفيق كند و قرآن براي او در روز قيامت پرده و مانعي از آتش باشد و گويد: بار پروردگارا هر كارگري به مزد كار خويشتن رسيده جز كارگر من، پس گرامي‌ترين عطاياي خود را به او برسان. فرمود: پس خداي عزيز و جبار دو جامه از جامه‌هاي بهشتي به او بپوشاند و بر سرش تاج كرامت نهاده شود، پس به قرآن گرفته شود: آيا ما تو را درباره اين شخص خشنود كرديم؟ قرآن گويد: بار پروردگارا من برتر از اين درباره او ميل داشتم. پس نامه امان از دوزخ را به دست راستش دهند و فرمان جاويدان ماندن در بهشت را در دست چپش گذارند و وارد بهشت شود، پس به او گفته شود: بخوان قرآن را و يك درجه بالا برو، پس به قرآن گويند: آيا خشنود شدي؟ گويد: آري. حضرت فرمود: هر كس قرآن بسيار بخواند و با اين‌كه حفظ آن بر او دشوار است آن را به ذهن خويش بسپارد، خداي  عزوجل دوبار پاداش آن را به او بدهد.

به گزارش رودآور، برگزاری محفل انسی با قرآن، مداحی و اهداء جوایز به مسابقه عکاسی از تشییع و تدفین دو شهید گمنام آرمیده در پارک تفریحی ـ توریستی کمریسته سرکان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان