آخرین اخبار

14. تير 1394 - 15:13   |   کد مطلب: 18650
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تویسرکان گفت: تعیین مدیران بر اساس گرایش سیاسی و عدم صلاحیت علمی آنان عامل اساسی کند شدن رشد علمی کشور است.

«حجت الاسلام محمدعلی برنا» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، درباره کند شدن رشد و آهنگ علمی در کشور به ویژه در دانشگاه ها، گفت: رشد علمی هر دانشگاهی ارتباط مستقیم با مدیریت آن دانشگاه دارد و در این راستا مهمترین دلیل کند شدن آهنگ علمی کشور در سال های اخیر عدم صلاحیت علمی مدیرانی است که در رأس امور دانشگاهی قرار دارند.

برخی مدیران دانشگاهی صلاحیت علمی لازم را ندارند

وی با تأکید بر اینکه نحوه تعیین مدیران دانشگاهی ارتباط تنگاتنگی با گرایش های سیاسی آنان پیدا کرده است، اظهار کرد: همین مسئله سبب افت سطح علمی انتخاب اساتید دانشگاه و به دنبال آن کمرنگ شدن سطح علمی و پژوهشی دانشجویان می شود و در نتیجه پژوهش با یک رشد منفی مواجه شده است.

دانشگاهیان باید دور از هرگونه جناح بازی سیاسی رفتار کنند

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تویسرکان افزود: در این که باید دانشگاهیان از سیاست مطلع باشند و اصول سیاست را بداند شکی نیست، چرا که دانشگاهیان باید پیشتازی خود در مسائل فکری جامعه را حفظ کنند و باید روشنایی بخش جامعه باشند و در انتقال تفکر مثبت و علم و دانش به جامعه پویا باشند؛ اما مسئله اساسی این است که نباید وارد حاشیه شود و به دنبال سیاسی بازی نروند.

انتخاب چاپ مقالات براساس گرایش های سیاسی عاملی دیگری در افت علمی کشور

حجت الاسلام برنا، تنگ نظری در چاپ مقالات علمی برخی اساتید در نشریه های داخلی و حتی دریغ کردن از چاپ نمایه ای آن مقالات (چاپ در نشریات اینترنتی) را مانعی دیگر بر سر راه رشد علمی دانست و گفت: در این زمینه بسیاری از اساتید برای چاپ مقاله های علمی خود باید مدت های طولانی در نوبت چاپ صبر کنند.

وی تصریح کرد: در این زمینه نشریات داخلی با یک تنگ نظری خاص و تنها با یک تفکر سیاسی پشت جریان و با توجه به عنوان استاد، به دور از اهمیت دادن به سطح علمی پژوهش، آن مقاله را چاپ می کنند، که این امر سطح علمی نشریات را کاهش می دهد و ما شاهد عدم چاپ مقالات تخصصی و حرفه ای خواهیم بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ابراز کرد: باید در راستای پیشرفت علمی کشور به سمت توسعه زیربنایی علم در کشور رویم، زمانی که اجازه چاپ مقاله هایی علمی با سطح بالا داده نمی شود، پویایی و رشد تفکر و پژوهش هم در استاتید کاسته می شود.

تحقیقات علمی در کشور، نقش کمرنگی در تولید دارند

حجت الاسلام برنا با بیان اینکه مشکل دیگر در کشور در عرصه های پژوهشی این است که تحقیقات نوعا به تولید علم منتهی نمی شود، گفت: این مشکل را باید در طرح های اولیه پژوهش جستجو کرد که تنها درراستای ارائه یک مقاله پژوهشی برای چاپ در نشریه یا ارائه در همایش و یا دریافت مبلغی هزینه تهیه می شوند.

وی عنوان کرد: پژوهش حقیقی، آن پژوهشی است که سوالات و نیازمندی های جامعه را پاسخگو باشد و گره کوری از مشکلات فکری، صنعتی و اجتماعی را حل کند.  

مدیران دانشگاهی بر موضوعات پژوهشی تسلط ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تویسرکان تصریح کرد: این مطلب هم زمانی محقق می شود که مسئولان پژوهشی ما که در رأس امور هستند خود از اشرافیت بیشتری نسبت به موضوعات علمی برخوردار باشند تا بتوانند پژوهش های کشور را به سمت برطرف کردن مشکلات جامعه هدایت کنند.

حجت الاسلام برنا با ابراز تأسف از آنکه دربیشتر مواقع در حوزه علمی پژوهشی کشور افرادی در رأس امور قرار دارند که تسلطی بر موضوع ندارند، گفت: متأسفانه این افراد حتی یک کار تحقیقاتی هم شاید انجام نداده باشند و گاهی ما شاهد هستیم که معاون پژوهشی دانشگاهی اساتیدی هستند که سررشته ای از پژوهش ندارند.

عدم وجود حلقه اتصال بین پژوهش های دانشگاهی

وی نبود حلقه اتصال و انسجام بین پژوهش های دانشگاهی را از دیگر عوامل کند شدن رشد علمی کشور عنوان و اظهار کرد: این امر سبب رفتن به سمت انجام پژوهش های تکراری و بی محتوا می شود، به طور مثال کمتر رخ داده است که پژوهشی توسط استادی انجام شود و استاد دیگری بقیه پژوهش را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تویسرکان همچنین به حوزه علوم انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در زمینه های دینی و تاریخ ایران و اسلام علوم انسانی پیشرفت های خوبی داریم، اما متأسفانه دروس دانشگاهی ما در علوم انسانی و در حوزه های جامعه شناسی و روانشناسی، مبتنی و متأثر بر فرهنگ و دروس غربی تدوین شده است.

سمت تحقیقات میان رشته ای در حوزه علوم انسانی باید انجام شود

حجت الاسلام برنا با بیان اینکه رفتن به سمت تحقیقات میان رشته ای راهکاری است که در این زمینه می توان ارائه داد، عنوان کرد: برخی متخصصان دینی می توانند یا به طور مستقل در این حوزه ها وارد شوند و یا به همکاری گروه های دیگر علوم انسانی با یک اجماع و تبادل نظر، نتیجه تحقیقات خود را با سمت و سوی تفکر علمی اسلامی تطبیق دهند.

بی ارزش بودن جایگاه واقعی علم در جامعه کنونی

وی مشکل دیگر بر سر راه پیشرفت علمی در کشور را، تنزل جایگاه و ارزش علم در جامعه عنوان کرد و گفت: در جامعه کنونی ما بر خلاف آنچه که می گویند به علم بها داده نمی شود و تنها شعار می دهند، سوال اینجا است که آیا جایگاه اجتماعی یک عالم و فرهیخته در کشور ما با جایگاه یک هنرمند سینما و فوتبالیست یکی است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تویسرکان گفت: زمانی که علم جایگاهی در جامعه و در میان عموم مردم نداشته باشد جوانان هم آن انگیزه لازم برای رفتن به سمت پویای علم و پژوهش را احساس نمی کنند.

حجت الاسلام برنا ابراز کرد: باید دلسوزان و متخصصان کشوری بیاند و تنگناها را به دور از هر گونه جناح بازی سیاسی جای خالی فرهنگ توجه به علم و پژوهش به ویژه در بین جوانان بررسی کنند و با توجه به این تحقیقات راهکارهای خود را ارائه دهند.

وی افزود: استاتید ما پویا نیستند چرا که نه جامعه آن پویایی علمی را دارد و نه دانشجو آن طور که باید به دنبال علم و پژوهش می رود.

بودجه های پژوهشی در مسیر حقیقی هزینه نمی شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تویسرکان همچنین با بیان اینکه هرچند بودجه های پژوهشی کشور آن طور که باید وشاید نیست، گفت: به نسبت، اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است، اما مشکل اساسی این است که بودجه های پژوهشی را در مسیر اصلی هزینه نمی کنند و خروجی مناسبی در این زمینه نداریم.

خروجی کارهای پژوهشی چه شد؟

حجت الاسلام برنا تصریح کرد: باید نظارتی باشد و کسانی که از بودجه ها استفاده می کنند پاسخگو باشند و که خروجی کار چه شد؟ و متأسفانه حتی استیضاح وزیران مربوطه هم سوال نشد که خروجی بودجه های پژوهشی در چه مسیری هزینه شد!

انتهای پیام/

 

 

 

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان