آخرین اخبار

1. مهر 1397 - 1:41   |   کد مطلب: 18728
برخی شیوه‌های آشپزی که افراد به اشتباه همواره آنها را تکرار می‌کنند می‌توانند به ناگاه آن روی خطرناک خود را نشان داده سبب ابتلا به مسمومیت‌های بسیار شدید و حتی مرگ افراد در یک بازه زمانی کوتاه شوند.

به گزارش رودآور به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان هشدار می‌دهند با وجود لذت غذا خوردن در فضای باز بویژه در مسافرت‌ها کثیف بودن تجهیزات درست کردن کباب می‌تواند منجر به مسمومیت‌های غذایی بسیار جدی و حتی مرگبار شود. 

 

گفتنی است، مواد غذایی فاسد شدنی نباید بیش تر از 2 ساعت در هوای باز و گرم نگهداری شوند. 

 

بر اساس آمارهای سازمان FDA هر سال یک میلیون نفر دچار مسمومیت‌های شدید غذایی می‌شوند و حتی جان خود را از دست می‌دهند.

 

کارشناسان اعتقاد دارند هوای گرم سبب تکثیر بیش از حد باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری زا در مواد غذایی می‌شود. 

 

کارشناسان یکی از علل بروز مسمومیت‌های غذایی را استفاده از چنگال و یا کاردک آشپزخانه هنگام سرو غذا می‌دانند که قبلا با مواد خام تماس داشته و حاوی انواع باکتری‌ها است. 

 

کارشناسان استفاده از دماسنج مخصوص اندازه گیری دمای گوشت و سایر مواد پروتئینی حجیم هنگام پخت و یا سرخ کردن آنها را برای اطمینان از دمای ایمن برای پخت و جلوگیری از بروز مسمومیت غذایی توصیه می‌کنند. 

 

مرکز مواد غذایی مانند گوشت قرمز، سفید و ماهی باید هنگام پخت، کبابی و یا سرخ شدن حداقل 72 درجه سانتی گراد باشد. 

 

کارشناسان اعتقاد دارند کاردک یا چنگالی که به گوشت خام برخورد داشته باشد می‌تواند آلوده به میکروب شود که یکی از عوامل فوق‌العاده بیماری زا است.

 

ظروف آلوده حتی می‌تواند آلوده به باکتریE.coli باشد که حتی پس از 28 روز می‌تواند در سطوح فولاد ضدزنگ مانند ظروف پخت و پز زنده باقی بماند.

 

کارشناسان همچنین هشدار می‌دهند برای مقابله با باکتری سالمونلا افراد باید مرغ، تخم‌مرغ، شیرخام و گوشت را حتما بپزند و از دست زدن به مرغ خام یا گوشت خام جدا خودداری کنند. 

 

علاوه بر سالمونلا مسمومیت کمپیلوباکتر نیز در ارتباط با مرغ وجود دارد که سبب اسهال، تهوع، استفراغ شدید، شکم درد و تب می‌شود.

 

بر این اساس پزشکان حتی توصیه می‌کنند افراد دستهای خود را پس از دست زدن به بسته بندی مرغ خام یا حتی منجمد حتما بشویند.

 

اسفناج ظرفشویی نیز یکی دیگر از مواد عفونت زا و مسبب انواع مسمومیت‌های غذایی است که بر اساس پژوهش ها در هر اینچ مربع آن حدود 10 میلیون باکتری وجود دارد. 

 

کارشناسان هشدار می‌دهند افراد حتما در طول هفته نسبت به ضد عفونی کردن اسفنج ظرفشویی اقدام کنند. 

 

و در آخر نگهداری شیر در درب یخچال می‌تواند به دلیل باز و بسته شدن مرتب درب یخچال باعث فساد شیر شود و توصیه می‌شود شیر در بدنه اصلی یخچال نگهداری شود. 

 

 

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان