آخرین اخبار

4. مرداد 1398 - 16:43   |   کد مطلب: 18815
حدود ۶۰درصد مسواک‌هایی که در توالت‌های مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند، آلوده به ذرات مدفوع هستند. استفاده از توالت مشترک با افراد دیگر مشکلات خود را دارد، حوله‌ها همیشه خیس هستند، توالت تمیز نیست، شلنگ آب روی زمین رها شده و از این قبیل مشکلات، اما مطالعه‌ای جدید حاکی از آن است که مشکل بزرگ‌تری در این نوع توالت ها وجود دارد که رسیدگی به آن ضرورت بیشتری را می‌طلبد و آن هم وجود ذرات مدفوع روی مسواک ها است.

به گزارش رودآور؛ روزنامه سپید نوشت: پژوهشی که اخیرا در نشست سالیانه جامعه میکروبیولوژی آمریکا در نیواورلئان ارائه شد، بیانگر آن است که ۶۰درصد مسواک‌هایی که دانشجویان در توالت‌های مشترک استفاده می‌کنند، آلوده به ذرات مدفوع است. مهم‌تر اینکه محققان دریافتند ۸۰درصد امکان دارد که این آلودگی‌ها مربوط به افراد دیگری باشد که از توالت مشترک استفاده می‌کنند. این یافته کاملا نگران‌کننده است.

آقای ایبر، نویسنده مقاله، فارغ‌التحصیل دانشگاه کوینیپیاک ایالت کنتیکت، می‌گوید: «نگرانی عمده این نیست که ذرات مدفوع خود شما روی مسواکتان باشد، بلکه نگرانی این است که این ذرات آلوده متعلق به فرد دیگری است که حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل هایی است که جزو فلور طبیعی بدن شما نیستند.» محققان می‌گویند، وجود چنین ذراتی روی مسواک نامنتظره نیست، چرا که مسواک‌ها بدون پوشش در توالت نگهداری می‌شوند و احتمال آلوده شدن آنها به ذرات کثیف توالت یا میکروب‌های سایر ساکنین وجود دارد. آنتروباکتریاسه و سودومونا از جمله باکتری‌هایی هستند که پتانسیل آلوده کردن مسواک‌ها را دارند. این دونوع باکتری را می‌توان در مخاط طبیعی گلو یافت، با این وجود برخی از آنها به شدت بیماری‌زا هستند.

آقای ایبر و همکارانش برای انجام مطالعه خود تمامی مسواک‌های دانشجویانی را که از توالت مشترک استفاده می‌کردند، جمع آوری کردند.از هر توالت به طور متوسط ۴/۹ نفر استفاده می‌کردند. محققان علاوه بر اینکه متوجه شدند که ۶۰درصد مسواک‌ها به ذرات مدفوع فردی غیر از خود فرد آلوده هستند، دریافتند که همه افراد از یک روش برای شستن مسواک خود استفاده می‌کنند مانند، آب‌کشی کردن با مایع دهان‌شویه یا شستن مسواک با آب سرد و گرم. درحالی که باز بودن سر مسواک یکی از عوامل آلوده شدن مسواک است، گروه تحقیق در مورد استفاده از سرپوش مسواک هشدار می‌دهند.ایبر می‌گوید: «استفاده از سرپوش مسواک مانع رشد باکتری‌ها نمی‌شود، بلکه در واقع با مرطوب نگه داشتن مسواک و مانع خشک شدن آن در فاصله بین مسواک زدن‌ها، محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌آورد. توصیه ما این است که دانشجویان بهداشت شخصی خود و همچنین ظرف حاوی مسواک‌ها را بهتر رعایت کنند.»

گروه تحقیق به افرادی که از توالت مشترک استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنند که توصیه‌های بهداشتی را که توسط انجمن دندانپزشکان آمریکا ارائه شده است، رعایت کنند از جمله:
- از مسواک مشترک استفاده نکنید
- از سرپوش مسواک استفاده نکنید یا مسواک‌ها را در جای دربسته قرار ندهید.
- هر ۳ تا ۴ ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید.
- مسواک را پس از استفاده کاملا با آب بشویید و در جایی قرار دهید تا کاملا خشک شود.

باید بدانیم که تنها نگرانی، آلودگی مسواک‌ها به ذرات مدفوع نیست، بلکه یکی از آنها در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در کشور بریتانیا، روشن شد که از هر ۱۱ تلفن‌همراه هم یک تلفن‌همراه آلوده به ذرات مدفوع است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان