آخرین اخبار

7. مرداد 1394 - 22:51   |   کد مطلب: 18865
تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های فوری است که به خاطر برخی امکاناتش مثل ربات‌ها مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته است.

به گزارشرودآور به نقل از مجله مهر: «تلگرام» Telegram یک سیستم پیام‌رسانی است که در آگوست سال ۲۰۱۳ میلادی توسط دو برادر روسی به نام Nikolai و Pavel Durov  منتشر شد و مانند وایبر و واتس آپ از نرم افزارهای پرطرفداری است که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد. یکی از قسمت‌های جالب این برنامه، ربات‌های تلگرام است. ربات‌های تلگرام، دستوراتی هستند که یک سری خدمات را به صورت اتوماتیک برای کاربران به ازای ارسال دستور انجام می‌دهند.

در مدت کوتاهی ربات‌های فارسی بسیاری ساخته شده و مورد استفاده کاربران ایرانی قرار گرفتند.

توکان @toucanbot

ربات «توکان» یکی از ربات‌های فارسی تلگرامی است که اطلاعات فراوان و جالبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
دریافت نرخ سکه و طلا، دریافت نرخ ارز، آخرین اطلاعات از فوتبال و جداول لیگ برتر، اطلاع از وضعیت آب و هوا، دریافت اوقات شرعی، دریافت سخن بزرگان، دریافت شعر از گنجور، دریافت دعا، جست‌وجو در وب، جستجوی مکان، جستجوی تصویر و ترجمه متون از جمله اطلاعاتی است که این ربات ارائه می‌کند.  

ورزش @varzesh

ربات بعدی همانطور که از نامش پیداست، مربوط به خبرها و اطلاعات ورزشی است.
اطلاع از آخرین خبرهای ورزشی به صورت زنده و live، اطلاع از خبرهای ورزشی روزنامه های کثیرالانتشار، نمایش تصویری از صفحه اول روزنامه های ورزشی مورد نظرتان از جمله اطلاعات مفیدی است که ربات ورزش به کاربران خود می‌دهد.

های‌بورس @hibourse

ربات «های بورس» اطلاعاتی همچون قیمت دلار، یورو، درهم و سکه و ارز را نمایش می‌دهد.
همچنین آخرین اطلاعات از بورس را نیز به شما نمایش خواهد داد. «های‌بورس» امکان نمایش تصویری از صفحه اول چند روزنامه کثرالانتشار را هم در اختیار دارد.

فارسی‌جوک @farsijoke

فارسی‌جوک همان طور که از اسمش هویداست، یک ربات برای سرگرمی و دریافت جوک و لطیفه است.
این ربات نیز شماره خود را به صورت عمومی منتشر ساخته که می‌توان آن را در فهرست Contact گوشی ذخیره کرد تا به صورت اتوماتیک به لیست دوستان کاربر در تلگرام اضافه شود.

چهارسوق @charsoogh

ربات چهار سوق نیز یک ربات سرگرمی دیگر است.
با استفاده از دستورات آن می‌توان اقدام به گرفتن فال حافظ، طالع بینی، دریافت لطیفه و جوک، مشاهده سخن بزرگان، یک آیه تصادفی از قرآن کریم، جستجوی عکس و … اقدام کرد.

عمادخان @emadbot

ربات عمادخان یکی دیگر از ربات‌های تلگرامی است که اطلاعات زیر را در اختیار افراد قرار می‌دهد:
نمایش یک بیت شعر تصادفی، نمایش جواب تصادفی، نمایش پند و اندرز به زبان انگلیسی، پیش بینی نمرات درسی، برعکس کردن متن، نمایش تاریخ و ساعت فعلی به وقت ایران، پیشنهاد غذا، ترجمه متن انگلیسی به فارسی یا فارسی به فارسی.

واژه‌یاب @vajehyabbot
واژه‌یاب، یک ربات ساده و در عین حال کاربردی برای ترجمه واژه های انگلیسی به فارسی و همچنین ترجمه واژه های فارسی از بین لغت‌نامه‌های معتبر و مرجع فارسی است.
کافی است که کاربر، یک لغت را به فارسی یا انگلیسی برای ربات واژه یاب در تلگرام ارسال کند تا بلافاصله معنی دقیق آن را مشاهده نماید.

اطاق ۸ @otaghe۸bot
«اطاق ۸ » نام یک ربات تلگرامی جدید است که کاربران با استفاده از آن قادر خواهند بود به منبع بسیار بزرگی از ترانه و موزیک‌های ایرانی دسترسی داشته باشند.
جستجو به فارسی یا فینگلیش، جستجو بر اساس نام خواننده، آلبوم یا ترانه و امکان دانلود ترانه های یافت شده از مهمترین قابلیت‌های ربات اطاق ۸ در تلگرام است.

اینستاگیر @instagetbot

اینستاگرام به صورت معمول امکان ذخیره عکسها و ویدئوها را به کاربرانش نمی‌دهد.
اما با استفاده از ربات «اینستاگیر» در تلگرام افراد به راحتی می‌توانند عکس‌ها و ویدئوهای اینستاگرامی خود را ذخیره کنند.

اطلاعات ۱۱۸ @Irphonebot

همان‌ طور که از نام این رباط مشخص است، این ربات تلگرامی اطلاعات تلفنی ۱۱۸ کل کشور را در اختیار افراد قرار می‌دهد!
کافی است فرد استان و شهر مورد نظر خود را انتخاب نموده و نام و نام خانوادگی مورد نظر را وارد کرد تا این ربات نتایج جستجو در بانک اطلاعاتی ۱۱۸ کشور را نمایش دهد.

خبر فوری @khabarfbot

روزانه اخبار فراوانی در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شوند؛ اما تنها تعدادی از آن‌ها مهم و بااهمیت هستند.

ربات خبر فوری تنها اخبار فوری و مهم را به اطلاع کاربران می‌رساند و با عضویت در آن در طول شبانه روز به صورت اتوماتیک اخبار مهم و دست اول داخلی و خارجی را برای کاربر در تلگرام ارسال می‌شود.

قرآن @iquranbot

ربات قرآن یکی از ربات‌های جدید تلگرامی است که آیات قرآنی را به همراه ترجمه آن و صدای آن ارسال می‌کند.
مثلا با ارسال دستور Random/ یک آیه از قرآن به صورت تصادفی برایتان ارسال شده و ترجمه فارسی آن نیز برای شما نمایش داده خواهد شد و سپس طی یک پیام صوتی، آن آیه نیز برایتان ارسال می‌شود که با Play کردن آن می توانید به آیه مورد نظر گوش دهید.

نهج‌البلاغه @nahjolbalaghehbot

نهج‌البلاغه یکی دیگر از ربات‌های فارسی تلگرام است.
با عضویت در این ربات کاربران روزانه فرازهایی از نهج‌البلاغه را دریافت خواهند کرد.

چگونه ربات بسازیم؟

کاربران زیادی به ساختن ربات برای تلگرام علاقه‌مند هستند و دوست دارند یک ربات با امکانات خوب بسازند؛ اما برای این کار باید امکانات لازم جهت ساخت آن را در اختیار داشته باشند. ابتدا فرد باید دانش کافی جهت برنامه نویسی داشته باشد و سپس به یک سرور قوی برای میزبانی از ربات نیازمند است.

telegram.bot_-512x270.png

در ورژن جدید برای ساخت ربات ابتدا باید از BotFather کمک گرفت. بوت فادر یا همان بابا ربات امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توانند با آن یک پروفایل مخصوص ربات (متناسب با رابط کاربری جدید تلگرام برای ربات ها) بسازید و مدیریت کنید.

شروع کار با بابا ربات بسیار آسان است و کافی‌ است که /start را برایش ارسال شود.

با این کار لیست کارهایی که کاربر باید انجام دهد برایش ارسال می‌شود.

برای ساخت ربات جدید فرد باید /newbot و برای دریافت توکن هم /token را ارسال کند. برای منقضی کردن توکن هم باید /revoke فرستاده شود.

با ارسال /setdescription هم می‌توان توضیح مختصر در مورد ربات (که در شروع چت با آن نوشته می شود) نوشت. برای تغییر عکس پروفایل ربات باید روی /setuserpic کلیک کرد و برای نوشتن دستورات ربات هم باید /setcommands را ارسال کرد.

با /setjoingroups  اجازه عضویت ربات در گروه ها داده می‌شود و با /setprivacy می‌توان تعیین کرد که ربات به چه پیام‌هایی حساس باشد. در انتها با /cancel هم می‌توان این عملیات را متوقف کرد.

چطور ربات را به گروه تلگرام اضافه کنیم؟

برای اضافه کردن یک ربات به گروه در تلگرام باید این مراحل را طی کرد:

در کامپیوتر:

۱. در ابتدا باید به پروفایل ربات مورد نظر دسترسی پیدا کرد. برای این کار می توان نام ربات را تایپ کرده و یا به وسیله کلیک بر روی آدرس https://telegram.me/robotname که به جای robotname نام کاربری ربات موردنظر خود را قرار می‌گیرد، به پروفایل ربات دسترسی پیدا کرد.

۲. در پروفایل ربات در کنار گزینه ارسال پیام باید گزینه Add to Group را  کلیک و ربات تلگرام را در گروه مورد نظر خود اضافه کرد.

 

در تلفن همراه:

۱. در ابتدا باید به پروفایل ربات مورد نظر دسترسی پیدا کرد، برای این کار می توان نام ربات را تایپ کرده یا به وسیله  کلیک بر روی آدرس https://telegram.me/robotname که به جای robotname نام کاربری ربات موردنظر خود را قرار می‌گیرد، به پروفایل دسترسی پیدا کرد.

۲. با مشاهده صفحه پروفایل ربات باید  روی دکمه … که در گوشه بالای آن موجود است، کلیک شود.

telegram-bot-add-to-gorup-01.jpg

۳. از منوی باز شده هم روی Add to group کلیک شود تا  ربات به گروه مورد نظر اضافه شود.

telegram-bot-add-to-gorup-02.jpg

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان