آخرین اخبار

2. شهريور 1394 - 5:26   |   کد مطلب: 19217
تاکنون یمن سه مدل از موشک‌های خود را رونمایی و از آن در میدان رزم علیه آل سعود استفاده کرده است.

به گزارش رودآور به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ یمن این روزها مدام آماج حملات پادشاهی عربستان قرار گرفته و از هیچ اقدامی برای نابودی زیرساخت‌های یمن دریغ نمی‌کند. جالب است که در این پروسه از انواع سلاح ها هم استفاده می‌کند و پس از قریب به 150 روز هیچ نتیجه ای از اقداماتش نگرفته است.

البته در این مدت ارتش و نیروهای مردمی یمن نظاره گر نبودند و با  صدها موشک از جمله موشک های "گراد(BM-21 Grad)"، " اورگان (Uragan)" و  "اسکاد" و انواع حملات خمپاره ای استان‌های جنوبی یمن را آماج حملات خود قرار دادند.

در هر حال به گفته مقامات انصار الله یمن هنوز نبرد واقعی عربستان با یمن آغاز نشده است و هنوز ارتش و نیروهای مردمی یمن از گزینه‌های راهبردی خود استفاده نکرده‌اند.

**شلیک موشک بالستیک به بزرگترین پایگاه نظامی پادشاهی عربستان
 

اخیرا هم یک موشک بالستیک به یک پایگاه نظامی عربستانی در شهر "جیزان"  در جنوب این کشور شلیک شده  است. گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که یک موشک بالستیک " توشکا"  به سوی بزرگترین پایگاه نیروهای دریایی عربستان در "جیزان" پرتاب شده است.

رسانه‌های یمنی نزدیک به انصار الله اعلام کرد که کمیته‌های مردمی یمن از زمان آغاز تجاوز عربستان به خاک این کشور تا کنون صدها موشک به سوی پایگاه‌های نظامی عربستانی در مرز مشترک با این کشور شلیک کرده‌اند. پیش از این نیز جنبش انصار الله طی ماه‌های گذشته سه موشک بالستیک به خاک عربستان شلیک کرده بود.

 

شلیک موشک

 

شلیک موشک

 

البته نکته جالب این است که موشک های بالستیک شلیک شده قبلی از نوع "اسکاد" بوده و به نظر می رسد اگر در آینده حملات هوایی ارتش پادشاهی عربستان متوقف نشود گزینه های دیگری  از سوی انصارالله رونمایی و عربستان را غافلگیر خواهد کرد.

برخی رسانه‌های منطقه با حمایت از عربستان سعودی تلاش می کنند تا اوضاع میدانی را به نفع عربستان نشان دهند که البته گفت و گوی باشگاه خبرنگاران جوان با مسئول کمیته های مردمی مواجهه با تجاوز نظامی عربستان خلاف این موضوع را ثابت می کند.

**صادق الشرفی: در مجموع 4000 موشک به مواضع ارتش عربستان سعودی از جمله در برد 100 کیلومتر به استانهای "نجران"، "جیزان" و "عسیر" شلیک شده است
 

"صادق الشرفی" مسئول کمیته های مردمی مواجهه با تجاوز نظامی عربستان و از رهبران انصارالله در گفت و گو با خبرنگار دفاعی امنیتی   گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:  ارتش و نیروهای مردمی یمن از ابتدای جنگ دو موشک "اسکاد" شلیک کرده است.‌ علاوه بر این؛ موشک‌هایی از جمله موشک کلاس "نجم الثاقب"، "صاروخ" و "سام" استفاده شده است که در انواع زمین به زمین و زمین به هوا کاربری دارد و در مجموع 4000 موشک به مواضع ارتش عربستان سعودی از جمله در برد 100 کیلومتر به استانهای "نجران"، "جیزان" و "عسیر" شلیک شده است.

 

شلیک موشک

 

شلیک موشک

 

وی ادامه داد: یگانه گزینه ما مقاومت بوده و   گام‌هایی لازم است در راستای این تجاوز سعودی اتخاذ شود و ملت یمن این‌ها را برای پاسخ به تجاوز سعودی به کار گرفته اما از همه گزینه‌های راهبردی خود استفاده نکردیم. گزینه‌هایی که در اختیار داریم باعث می‌شود که تمام رژیم‌‌های طاغوتی منطقه ادب شوند   و سلاح‌هایی داریم که به منابع و بنادر سعودی دسترسی دارند و نیروهایی داریم که حکومت ظالم آل سعود را سرجایش بنشاند و اگر نیروهای یمنی مخصوص وارد غافله شوند ، جغرافیای سعودی تغییر خواهد کرد.

البته پایگاه های نظامی نزدیک عربستان همواره با موشک های مختلف هدف قرار می گیرد که این بار موشک "توشکا"  آل سعود را غافلگیر کرد.  

**مشخصات موشک "توشکا"
 

"توشکا (ORT-21 Tochka)" با نام ناتو "اسکاراب اس اس 21 (SS-21 Scarab) " یک موشک بالستیک تاکتیکی ساخت  "اتحاد جماهیر شوروی سابق"  بوده که دارای بیش از 6 متر طول ، بیش از 65 صدم سانتی متر قطر، موتور سوخت جامد، با وزن کلی 1800 تا 2000 کیلوگرم وزن و برد 70 تا 180 کیلومتر است.

**فس: برد موشک "توشکا"  معادل 70 تا 180 کیلومتر است

سایت فس (Fas) درباره موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" می نویسد: "توشکا (ORT-21 Tochka)" یک موشک سطح به سطح، برد کوتاه بوده که دارای برد معادل 70 تا 180 کیلومتر بوده و وزن سرجنگی آن بیش از 100 کیلوگرم (بسته به نوع ) است.  
 

شلیک موشک
 

این سایت همچنین با ارائه جدولی با اشاره به جایگزینی موشک "فراگ 7 (Frog -7)" یادآور شد: این موشک با نام آمریکایی "اس اس 21" و با نام ناتو " اسکاراب" شناخته می‌شود.

**میلیتاری تودی: مدت روانه سازی موشک "توشکا" 20 دقیقه است
 

سایت میلیتاری تودی (Military-Today) درباره موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" نوشت: این موشک کوتاه برد بوده که با نام SS-21 Scarab شناخته می‌شود.

این موشک مدل بهینه سازی شده موشک "فراگ 7 (Frog -7)" که انواع سرجنگی ها را می‌تواند حمل کند و برد آن بین 70 تا 160 کیلومتر  و وزن کلی 2 هزار کیلوگرم است. این موشک دارای هدایت اینرسی  (Inertial Guidance) و مدت روانه سازی این موشک 20 دقیقه  و مدت ترک محل شلیک از سوی موشک کمتر از 2 دقیقه است. موشک "توشکا (ORT-21 Tochka)" به کمک لانچر BAZ-5921  حمل و شلیک می‌شود.

 

شلیک موشک

شلیک موشک

شلیک موشک

شلیک موشک

 

تاکنون یمن سه مدل از موشک‌های خود را رونمایی و از آن در میدان رزم استفاده کرده که نتایج آن در مورد اصابت قرار دادن پایگاه‌های "ارتش پادشاهی عربستان"  در جنوب این کشور رضایت بخش بوده است.

نکته جالب و قابل تامل این که شاید در ادامه اصرار سعودی در ویرانی زیرساخت های یمن، ارتش و نیروهای مردمی این کشور از سلاح‌های دیگری نیز استفاده کنند که صرفا موشک زمین به زمین نبوده و شاید  موشک‌های ضد کشتی هم در لیست  این شلیک‌ها قرار بگیرد و این موشک‌ها می‌توانند اقتصاد پادشاهی عربستان را هدف قرار دهد.

 

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان