آخرین اخبار

2. شهريور 1394 - 5:51   |   کد مطلب: 19224
رژیم غذایی مناسب یکی از مهمترین ابزار مبارزه با سرطان است . رنگ غذاها بهترین نشانگر مزیت های سلامتی غذاها می باشد .اگر غذا ها را از روی رنگ آن ها دسته بندی کنیم هر دسته برای درمان و پیش گیری نوع خاصی از سرطان مفید است . هر چه در رژیم غذایی خود تنوع رنگی بیشتری داشته باشید ، انواع بیشتری از ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را از طریق تغذیه دریافت می کنید . در این مطلب می آموزید چگونه این تنوع رنگ ها را از امروز در رژیم غذایی خود قرار دهید .

به گزارش رودآور به نقل از خانواده ایرانی، غذاهای قرمز:

 

این رنگ مواد غذایی قاتل سرطان های لوزالمعده و تخمدان می باشد .

بررسی ای که بین 13000 زن در کالیفرنیا صورت گرفت نشان داد که خوردن نصف فنجان گوجه فرنگی 5 نوبت یا بیشتر در هفته ، ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را تا 60 درصد کاهش می دهد . یک بررسی دیگر در کانادا نیز کاهش چشمگیر ریسک ابتلا به سرطان لوزالمعده را با مصرف روزانه گوجه فرنگی نشان می دهد .

غذاهای نارنجی :

این رنگ مواد غذایی قاتل سرطان های ناحیه شکم و سرطان سینه می باشد .

بتا کاروتن که در مواد غذایی مثل هویج ، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل باعث رنگ نارنجی می شود ، سلولهای سرطانی ناحیه شکم را از بین می برد .

کافییک اسید ، ترکیب اورگانیک موجود در هویج و سیب زمینی شیرین ، باعث کند شدن سرعت رشد و گاهی حتی مرگ سلولهای سرطانی سینه می شود .

غذاهای زرد :

این رنگ مواد غذایی قاتل سرطان های ناحیه شکم و مری می باشد .

مرکباتی مثل انواع لیمو ، گریپ فروت ، نارنگی و عنبه هندی سرشار از ویتامین C می باشند . آنتی اکسیدان قوی که عامل محافظت کننده در برابر تقریبا تمامی سرطان ها به ویژه سرطان های شکم ، گلو ، دهان و روده می باشد .این خوردنی ها همچنین سرشار از فلاوانویید ها می باشد که جلوی رشد تومور های سرطانی را می گیرد و از مواد سمی که وارد بدن می شوند سم زدایی می کند .این نوع میوه جات را حداقل یک نوبت در روز مصرف نمایید .

غذاهای سبز :

این رنگ مواد خوراکی قاتل سرطان های تخمدان ، سینه و ریه هستند .

شواهدی موجود است مبنی براین که خوردن سبزیجات چلیپایی مثل کلم پیچ ، کاسنی ، کلم برگ چینی ، گل کلم ، بروکلی و کلم منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان شکم ، تخمدان ، سینه ، ریه و روده بزرگ می شود .

این سبزیجات سرشار از موادی به نام گلوکوزینولات می باشند . ماده ای که جلوی رشد و تکثیر سلولهای سرطانی را می گیرد. همچنین این سبزیجات سرشار از ویتامین K که برای جلوگیری از بروز دیابت لازم است هستند و خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش می دهند .این گونه سبزیجات را روزی دو بار مصرف کنید .

غذاهای با رنگ خنثی :

سبزیجات این گروه قاتل سرطان های تخمدان ، شکم و روده می باشند .

سبزیجاتی مثل سیر ، پیاز ، قارچ ، موسیر ، پیازچه منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده می شوند . آلیسین ، ماده فعال موجود در سیر ، خواص میکروب کشی و آنتی اکسیدانی دارد . وقتی سیر خرد ، رنده یا جویده شود آلیسین موجود در آن آزاد می گردد .برای به حداکثر رساندن آلیسین بعد از خرد یا رنده کردن 10 دقیقه صبز کنید بعد پخت آن را شروع نمایید .

پلی فنول های موجود در پیاز ضد سرطان روده می باشند . پیاز همچنین حاوی مواد ضد سرطانی چون آپیژنین ، آنتوسیانین ، مایریستین و کویرستین می باشد . زنانی که از پیاز استفاده می کنند به طور چشمگیری کمتر دچار سرطان تخمدان و رحم می شوند .

قارچ حاوی ویتامین D می باشد که خطر ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را کاهش می دهد . حداقل یک بار در روز از این مواد غذایی استفاده نمایید .

رژیم غذایی خود را با خوراکی های خطر ناک ویران نکنید

اولین قدم در راه تندرستی استفاده از غذاهای رنگارنگ در رژیم تغذیه روزانه شماست .اما به یاد داشته باشید در کنار مصرف خوراکی های مفید باید خوردنی های مضر را از تغذیه روزانه خود حذف کنید یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید . تحقیقات نشان می دهد که بعضی خوردنی ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند .

میزان مصرف لبنیات را کاهش دهید . روزانه بیش از 10 گرم لاکتوز معادل یک لیوان شیر یا بستنی یا ماست مصرف نکنید .

میزان مصرف نوشابه را بسیار محدود کنید . بیش از هفته ای یک لیوان نوشیدنی گاز دار مصرف نکنید .

الکل مصرف نکنید .

میزان مصرف گوشتهای فراوری شده را کاهش دهید . سوسیس ، هات داگ ، کالباس و ژانبون پر از کارسینوژن ها هستند که خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهند .

میزان مصرف نمک را کاهش دهید . از مصرف غذاهای دارای سدیم بالا مثل سس سویا ، غذاهای کنسرو و بسته بندی شده اجتناب کنید .

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان