آخرین اخبار

2. شهريور 1394 - 5:53   |   کد مطلب: 19225
مسوول تیم هماهنگ کننده پیوند عضو در استان همدان گفت: در شش سال گذشته 26 مورد اهدای عضو در همدان انجام شده است.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، دکتر مجید حمیدی افزود: در صورت رضایت خانواده های دچار بیماری مرگ مغزی در کنار اهدای چهار عضو اصلی، بافت و نسوج نیز به بیماران نیازمند اهدا می شود که با این اقدام تعداد بسیار زیادی از افراد می توانند بار دیگر به زندگی عادی خود برگردند.
وی ادامه داد: در استان همدان تنها شرایط و تجهیزات لازم برای پیوند کلیه وجود دارد و برای پیوند سایر اعضا بیماران به تهران اعزام می شوند.
وی تصریح کرد: تاکنون حدود 600 نفر با ثبت نام در سامانه اهدای عضو کارت اهدای عضو در استان را دریافت کرده اند و در انجمن بیماران کلیوی نیز تاکنون حدود شش هزار کارت توزیع شده است.
وی اظهار داشت: اهدای عضو کلمه ای نام آشنا اما غریب با فرهنگ ایرانیان است که با وجود اطلاع رسانی های مختلف هنوز آن گونه که باید در بین افراد جا نیافتاده است.
دکتر حمیدی ادامه داد: کسانی که دچار مرگ مغزی می شوند یک مرگ زندگی بخش دارند و با اهدای اعضای بدن آنها می توان افراد زیادی را از مرگ حتمی نجات داد.
وی با بیان اینکه روستای اورقین در شهرستان کبودراهنگ در کشور یکی از روستاهای نمونه در اهدای عضو است افزود: اهدای عضو امر نیکی است که در چند سال گذشته انسانهای زیادی که از نارسایی اعضای بدنشان رنج می بردند را دوباره به زنده بودن و نفس کشیدن امیدوار کرده است.
وی با بیان اینکه رضایت خانواده های بیماران اولین و مهمترین شرط اهدای عضو است عنوان کرد: تفکر نادرست و ترس از حرف دیگران مبنی بر فروش اعضای بدن و انتظار معجزه از جمله عوامل رضایت ندادن خانواده ها در اهدای عضو فرد بیمار است.
دکتر حمیدی گفت: در هر صورت رضایت خانواده برای اهدای عضو مهمتر از همه موارد است و رضایت گرفتن از خانواده هایی که بیمار آنها قبل از مرگ مغزی کارت اهدای عضو دریافت کرده است راحت تر از سایر افراد است.
وی اضافه کرد: هر سال 25 درصد از بیماران لیست انتظار دریافت اهدای عضو در کشور فوت می کنند، این درحالی است که براساس بررسی های انجام گرفته 16 درصد مرگ و میرها در بخش های ICU بیمارستان ها را بیماران مرگ مغزی تشکیل می دهد که 50 درصد آن ها می تواند به اهدای عضو منجر شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 30 بیمار مرگ مغزی در استان همدان توانایی اهدای عضو را داشته اند ادامه داد: اعتماد سازی لازم در بین خانواده ها برای انجام این امر خداپسندانه انجام نشده است و تنها شش مورد از این خانواده ها رضایت خود را برای اهدای عضو عزیزانشان اعلام کردند.
وی با بیان اینکه شرکت در این عمل خیرخواهانه نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است افزود: در ایران هر نیم ساعت یک تصادف منجر به مرگ مغزی اتفاق می افتد که با توجه به این رقم بالا شاخص اهدای عضو در کشور بسیار کمتر از سایر کشورها است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان