آخرین اخبار

پربیننده ها

29. مهر 1397 - 1:53   |   کد مطلب: 20377
نمی توان انکار کرد که با افزایش سن بدن ما رفته رفته پیر تر می شود . اما خبر خوب اینکه شما می توانید مغزتان تا در تمام عمر خود ، با داشتن تغذیه و خوراک مناسب سالم و جوان نگه دارید .

به گزارش رودآور به نقل از خانواده ایرانی، همه ما گاهی احساس می کنیم بدون دلیل خاصی که فکر ما را به خود در گیر کرده باشد تمرکزمان کم شده و دیگر مثل گذشته نمی توانیم روی مساله مورد نظرمان توجه لازم را داشته باشیم . در چنین شرایطی ، بهترین راه حل جای دادن بعضی مواد خوراکی تقویت کننده تمرکز در تغذیه روزانه می باشد . در این مطلب ما به یاری شما شتافته ایم تا شما را در انتخاب برنامه تغذیه ای مناسب جهت افزایش میزان تمرکزتان یاری دهیم .

جین سینگ ، ماهی ، انواع توت یا کافیین ؟ وقتی به تبلیغاتی که در مورد انواع مکمل های تغذیه ای و رژیمی گوش می کنید ، باورتان می شود که این مکمل ها از پس هر کاری از افزایش تمرکز گرفته تا حافظه بالاتر و افزایش کارایی مغز بر می آیند . اما آیا این ها واقعا به اندازه ای که در تبلیغات گفته می شود کارایی دارند ؟ نمی توان انکار کرد که با افزایش سن بدن ما رفته رفته پیر تر می شود . اما خبر خوب اینکه شما می توانید مغزتان تا در تمام عمر خود ، با داشتن تغذیه و خوراک مناسب سالم و جوان نگه دارید .

کافیین می تواند شما را هوشیار تر نگه دارد . 

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

هیچ ماده شگفت انگیزی که ناگهان آی کیوی شما را افزایش دهد و شما را تبدیل به یک نابغه کند وجود ندارد . اما مواد به خصوصی مثل کافیین می توانند مغز شما را نظم بخشیده و به شما کمک کند بهتر تمرکز کند . کافیین در قهوه ، شکلات ، نوشابه های انرژی زا و بعضی از داروها وجود دارد و می تواند شما را موقع بیداری هوشیار تر کند . البته این ماده تاثیر کوتاه مدت دارد و اگر در روز بیشتر از میزان مشخصی از این ماده استفاده کنید ، مشکلات خاص خود را دارد . از این مشکلات می توان به تپش قلب و در موارد مصرف بسیار زیاد خطر حملات قلبی اشاره کرد .

قند می تواند هوشیاری شما را تقویت کند . 

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

قند سوخت مورد علاقه مغز شماست . البته منظور قند و شکری که روی میز غذا خوری شما قرار دارد نیست ، بلکه ، منظور گلوکزی است که بدن شما از تجزیه کربوهیدرات ها و قند های پیچیده ای که می خورید به دست می آورد . البته نوشیدن یک نوشیدنی شیرین به مدت کوتاهی می تواند هوشیاری شما را افزایش دهد و خوردن و نوشیدن قند ساده به صورت مستقیم فقط در شرایط افت شدید قندی توصیه می شود . اما در شرایط نرمال بهتر است از مواد غذایی حاوی قند های پیچیده تر استفاده کنید . مصرف مواد قندی زیاد باعث خرابی و تحلیل مغز و علاوه بر آن ایجاد مشکل برای کل بدن می شود . پس همواره در مصرف مواد غذایی حاوی قند های پیچیده تعادل را حفظ کنید تا دچار اضافه وزن و عوارض دیگر نشوید .

صبحانه بخورید تا مغز شما برای یک روز خوب سوخت رسانی شود . 

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

آیاعادت دارید از خوردن صبحانه صرف نظر کنید ؟ تحقیقات نشان می دهد که خوردن صبحانه می تواند حافظه کوتاه مدت و توجه را افزایش دهد . دانش آموزانی که صبحانه می خورند یاد گیری بهتری نسبت به دیگر دانش آموزان دارند .

از غذا هایی که از نظر محققان در صدر غذاهای مناسب مغز قرار دارند می توان به غلات کامل که دارای فیبر بالایی هستند ، لبنیات و میوه جات اشاره کرد . فقط کافیست که در خوردن زیاده روی نکنید . محققان همچنین به این نتیجه رسیده اند که خوردن صبحانه های پر کالری در میزان تمرکز اشکال ایجاد می کنند .

ماهی واقعا غذای مغز است .

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

منبع پروتیینی غنی پیش برنده مغز ماهی است . ماهی سرشار از اسید چرب امگا 3 می باشد که کلید سلامتی مغز می باشد . این چربی های مفید مغز را به طرز شگفت آوری قوی می کند . رژیم تغذیه ای سرشاراز امگا3 با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ارتباطی مستقیم دارد . همچنین این چربی ها نقش حیاتی در افزایش حافظه خصوصا با پیرتر شدن ما دارد . برای سلامت قلب و مغزتان در هفته دو وعده ماهی میل نمایید .

آجیل بی نمک و شکلات تلخ را به جیره غذایی خود اضافه کنید .

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

دانه ها و آجیل منبع غنی از آنتی اکسیدانی مثل ویتامین ایی هستند . برخی تحقیقات حکایت از ارتباط مستقیم مصرف ویتامین ایی در جلوگیری از ابتلا به زوال عقل در کهن سالی دارد . شکلات تلخ خواص آنتی اکسیدانی دیگری دارد . همچنین ماده ای طبیعی شبیه کافیین دارد که تمرکز را افزایش می دهد . می توانید روزانه تا 50 گرم آجیل و شکلات تلخ میل کنید تا از خواص آن برخوردار شوید بدون اینکه مشکل زیادی کالری ، چربی و قند پیدا کنید .

آووکادو و غلات کامل را به غذایتان اضافه کنید . 

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

هر عضوی از بدن برای زنده ماندن احتیاج به جریان خون دارد ، خصوصا قلب و مغز ! رژیمی سرشار از غلات کامل و میوه هایی مثل آووکادو می تواند خطرات بیماری های قلبی را به طور چشمگیری کاهش داده و میزان کلسترول بد را در خون پایین بیاورد .

این خوراکی ها جلوی تشکیل لخته های خونی و انسداد رگها را می گیرد و جریان خون را در آن ها تسهیل می کند . همچنین راهی ساده و خوشمزه برای به جنب و جوش در آوردن سلول های مغزی می باشد . غلات کامل مثل ذرت بو داده و گندم کامل همچنین فیبر رژیمی داشته و سرشار از ویتامین ایی هستند . همچنین آووکادو دارای چربی غیر اشباع می باشد که برای داشتن گردش خون سالم بسیار مفید می باشد .

بلوبری ( زغال اخته ) سرشار از املاح معدنی .

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد که بلوبری می تواند جلوی آسیب های مغزی ناشی از رادیکال های آزاد را بگیرد و همچنین از تحلیل مغز با افزایش سن جلوگیری می کند . حیواناتی که مورد آزمایش قرار گرفتند در سنین بالاتر مغزشان کارایی حیوانات بسیار جوان تر را داشت .

به رژیم های غذایی سلامت رو بیاورید .

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

شاید پیش پا افتاده به نظر برسد ولی این مطلب کاملا درست است . اگر رژیم غذایی شما از لحاظ مواد معدنی و ویتامین ها ضعیف باشد ، می تواند به توانایی شما در تمرکز کردن لطمه وارد نماید . خیلی زیاد یا خیلی کم غذا خوردن می تواند در میزان توجه شما اختلال ایجاد نماید . وعده غذایی سنگین به شما حس کسالت می دهد در حالیکه کالری بسیار کم نیز نتیجه ای مثل حواس پرتی گرسنگی می دهد . مغزتان را با داشتن تغذیه ای متنوع و سالم شکوفا نمایید .

ویتامین ها ، املاح و مواد معدنی و مکمل ها ؟ 

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

مطالعات زیادی وجود دارد مبنی بر تایید اینکه ویتامین هایی مثل ب ، سی ، ایی ، بتاکاروتن و منیزیم برای سلامت مغز بسیار مفید هستند . دلیل خاصی وجود ندارد که باید حتما این مواد را به صورت مکمل دریافت کرد . مصرف مکمل ها فقط در صورتی لازم است که رژیم تغذیه ای فرد دچار کمبود این مواد باشد. این مساله نیز با مشورت با پزشک قابل بررسی می باشد .

برای داشتن یک روز فوق العاده آماده باشید .

[تمرکزتان ضعیف شده ؟ این غذا ها را بخورید]

می خواهید قدرت تمرکزتان را افزایش دهید ؟ با یک وعده غذایی حاوی آب میوه طبیعی ، روزتان را با غلات کامل به همراه قطعه ای سالمون و یک فنجان قهوه شروع کنید . علاوه بر میل کردن این وعده غذایی سالم ، متخصصین همچنین توصیه می کنند :

شب خوب بخوابید .

آب به اندازه بنوشید .

ورزش کنید تا قدرت تفکرتان بالاتر برود .

واز تمرینات مدیتیشن برای باز شدن ذهن و آرامش بهره ببرید .

موفق باشید !

مترجم : صنم جمالی – خانواده ایرانی

 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

کانال  سروش رودآور
شهید شاخص سال  97تویسرکان
معرفی شهرستان تویسرکان
آب و هوای تویسرکان
سایت مفتح
شبکه اطلاع رسانی دانا
همدان پرس
صندوق خیریه