آخرین اخبار

6. دى 1394 - 11:25   |   کد مطلب: 20920
رییس انجمن سینمای جوانان تویسرکان با بیان اینکه دل های والدین و همرزمان شهدا، گنجینه های اسرار شهدای آنان است که می توان با ثبت و ضبط آن برای آیندگان باقی بمانند، از تدوین تاریخ شفاهی شهدا و تاریخ اجتماعی تویسرکان خبر داد.

«امید وفایی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: تدوین و گردآوری تاریخ شفاهی شهدا و ایثارگران تویسرکانی برای نخستین در تویسرکان است که قرار است به زودی انجام شود.

وی با بیان اینکه این تاریخ شفاهی به صورت فیلم مستند است، اظهار کرد: برای این منظور لازم است تا تعامل سازنده ای بین متولیان امر باشد و مسئولان مربوطه در معرفی بیشتر روایان دفاع مقدس و ایثارگران تویسرکانی به ویژه خانواده های و هم رزمان سرداران شهید تویسرکانی همراه باشند.

رییس انجمن سینمای جوانان تویسرکان افزود: بصیرت بالای شهدا، زمان شناسی و واکنش های عاقلانه در دفاع از ارزش های این مرز و بوم در کنار توجه و اهتمام آنان به خانواده، دوستان و آشنایان مسئله ای نیست که با مرور زمان فراموش شود.

وفایی تصریح کرد: هر قدمی هر چند کوچک در راستای زنده نگه داشتن یاد شهدا، آرمان ها و ارزش های والای اسلامی و انقلابی برای انتقال آن به نسل جوان و نسل های آینده خود نیز می تواند نوعی جهاد محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه دشمنان کشورمان از زنده نگه داشتن این گونه یادوآری ها نگران هستند، گفت: ثبت تاریخ شفاهی شهدا می تواند تاریخ پرافتخار دفاع از سرزمینمان را برای نسل های بعد به یادگار بگذارد.

رییس انجمن سینمای جوانان تویسرکان تصریح کرد: در این راستا ثبت و ضبط تاریخ شفاهی شهدای تویسرکان برای نخستین بار توسط این انجمن در حال برنامه ریزی است و اقدامات اولیه آنان انجام گرفته است و می طلب متولیان امر، مستندسازان جوان ما را دراین باره به ویژه در شناساندن روایان و همرزمان شهدا و خانواده های آنان همراهی کنند.

وفایی افزود: بی تردید انجام مصاحبه ها و گفت و گو ها برای تدوین مجموعه تاریخ شفاهی کاری یک ماهه و یا دو ماهه نیست، اما همین که پس از  گذشت سال ها، آغاز ثبت آن برای شهرستان تویسرکان کلیک خورده است جای شکر دارد.

وی با تأکید بر اینکه جمع آوری تاریخ شفاهی شهیدان و ایثارگران ما امروز یک ضرورت است، عنوان کرد: زمان می گذرد و از واقعیت نمی توان غافل ماند و به تدریج والدین، دوستان و همرزمان شهدا فوت می کنند و بی تردید خاطرات شهدا نیز دفن می شود، از این رو تدوین چنین تاریخی یک ضرورت محسوب می شود.
رییس انجمن سینمای جوانان تویسرکان  تصریح کرد: به نظر می رسد برای آشنایی نسل های سوم و چهارم و نسل های آینده با فرهنگ ایثار و شهادت چنین اقداماتی باید زودتر از این ها انجام می شد گرچه هنوز هم دیر نشده است.

وی گفت: از آنجا که جنگ ما، دفاع از سرزمین، آرمان ها و ارزش های والای انقلابی و اسلامی مان بود، بی تردید تاریخ شفاهی آن نیز مقدس تر از تاریخ شفاهی جنگ های دیگر کشورهایی است که از نظر ایدولوژیکی با ما تفاوت دارند، بنابراین ثبت و تدوین چنین تاریخی لازم و ضرروری است.

رییس انجمن سینمای جوانان تویسرکان افزود: بنابراین تدوین تاریخ شفاهی شهدا، رساندن مفاهیم ارزشمند شهید و شهادت و ایثار خانواده های آنان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وفایی بیان کرد: دل های والدین و همرزمان شهدا، گنجینه های اسرار شهدای آنان است که می توان با ثبت و ضبط آن برای آیندگان باقی بمانند.

وی افزود: به طور مثل می توان با جمع آوری این گونه موارد مستند گفت، که چرا تویسرکانی ها روز پنج مرداد ماه که سالروز عملیات مرصاد است را روز تویسرکان می دانند، عملیات مرصادی که گردان قاسم الحسن(ع) تویسرکان، نخستین گردانی بود که در محل حضور می یابند و اگر این موارد گفته نشود، در تاریخ خاک می خورد و ضروری است تا جوانان ما هویت و عقبه درخشان خود را بیش از پیش بشناسند.

جمع آوری و تدوین تاریخ شفاهی و اجتماعی تویسرکان

رییس انجمن سینمای جوانان تویسرکان  در ادامه از جمع آوری تاریخ شفاهی اجتماعی شهرستان تویسرکان نیز خبر داد و گفت: هر شهر و شهرستانی و هر کشوری موقعیت های تاریخی، زبان، آداب و رسوم و فرهنگ و سنت های خاص خود را دارد که با مرور زمان گاه گاه دچار نقصان شده و گاهی هم به دست فراموشی سپرده می شود.

وفایی تصریح کرد: به همین دلیل برای آنکه نسل های آینده بدانند که چه پیشنیه عظیم تاریخی و فرهنگی داشته اند می طلب که این گونه تاریخ شفاهی ثبت و ضبط شود.

رییس انجمن سینمای جوانان تویسرکان افزود: سنت ها، آداب و رسوم ما به طور عمده از طریق چهره به چهره و نقل به نقل انتقال یافته است و به این دلیل دستخوش تغییراتی می شود، اما اگر به صورت مستند و تدوین فیلم و ضبط صدا باشد انتقال آن بسیار کمتر دچار ضعف می شود.

وفایی از مسئولان و متولیان امر خواست: حال که برنامه ریزی های مربوطه در این راستا صورت گرفته است تعامل و همکاری و همیاری بیشتری برای جمع آوری و تدوین تاریخ شفاهی شهدا و تاریخ اجتماعی تویسرکان با انجمن سینمای جوانان تویسرکان داشته باشند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان