آخرین اخبار

18. دى 1394 - 8:56   |   کد مطلب: 21008
دوشنبه گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی که این روزها درگیر تدوین برنامه ششم توسعه است، همایش الزامات اقتصاد مقاومتی را برگزار کرد که نحوه برگزاری این همایش انتقادهایی را از سوی مهمانان همایش که بخش عمده آن دولتی بودند، درپی داشت.

به گزارس رودآور به نقل از خبرگزاری تسنیم، بهمن ماه سال 1392 رهبر معظم انقلاب سیاست‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد، سیاست‌هایی که مهم‌ترین سند اقتصادی نظام و کشور است و از آن به عنوان سند بالادستی در تصمیم‌گیری‌ها، تدوین لوایح بودجه و برنامه‌های توسعه پنچ ساله از جمله برنامه ششم یاد می‌شود و باید محور و در راس برنامه‌های کشور باشد.

به اعتقاد کارشناسان، اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های آن راهگشای حل مشکلات اقتصادی کشور است و همیشه مقام معظم رهبری بر اجرای آن تاکید داشتند به طوری که در شهریور امسال در دیدار هئیت دولت خواستار شکل گیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شدند تا اجرای این امر مهم محقق شود.
براساس این گزارش در روز 18 آبان ماه امسال نیز رئیس دفتر مقام معظم رهبری در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، توصیه‌های مقام معظم رهبری را  به منظور اجرای موفق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد. در این نامه آمده بود که رویکردهای اقتصاد مقاومتی (عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌بنیانی، درونزایی و برونگرایی) در همه برنامه‌ها (از جمله برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی) و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی حاکم شود و اجرای اقتصاد مقاومتی تنها منوط به این برنامه‌ها نشود و باید اطمینان حاصل شود که کلیه اقدامات دستگاه‌ها منطبق با این سیاست‌ها است؛ همچنین برنامه اقتصاد مقاومتی نباید برنامه‌ای مجزا از برنامه ششم توسعه باشد و باید برنامه اقتصاد مقاومتی در قالب برنامه ششم توسعه تدوین و پیگیری شود.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که این روزها مشغول تدوین برنامه ششم است، روز دوشنبه گذشته همایشی را با عنوان الزامات اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان برگزار کرد، همایشی که قرار بود، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اعضای کابینه دولت یازدهم از الزامات اقتصاد مقاومتی بگویند؛ اما نه تنها نوبخت به این همایش نیامد، بلکه وزرا هم حاضر شدند، دیگر مسئولان دولتی هم همان صحبت‌های ابتدایی و همیشگی خود را در خصوص اقتصاد مقاومتی مطرح کردند و در کنار آن توضیحاتی هم در حوزه عملکردی وزارت خود ارائه دادند و به صورت کلی گویی به موضوع بحث یعنی اقتصاد مقاومتی پرداختند.
برگزاری این همایش حاشیه‎های زیادی داشت که یکی از آنها حضور یک خودروساز چینی بود که قبلا در خبری به آن اشاره کردیم، البته مدیر این شرکت چینی یکی از سخنرانان بود که به تبلیغ شرکت خود پرداخت. این همایش مهم آن هم با نام اقتصاد مقاومتی که در آن باید از تولید داخل حمایت شود به نمایشگاه اتومبیل شرکت چینی، نه ایرانی تبدیل شده بود. این تمام ماجرا نبود و برخی مسئولین از جمله معاون نوبخت که مسئول برگزاری همایش بودند، نیز همایش را در بخش ابتدایی ترک کردند و در پایان همه مدعوین که اغلب مدیران دولتی وزارتخانه‌ها بودند، از این موضوع به شدت ناراحت شدند و انتقاد کردند که شاید برای مسئولین اقتصاد مقاومتی اهمیتی ندارد.

اکثر مهمانان همایش از میزبانی که رفته بود سوال داشتند و گفتند که برگزاری آن هیچ دستاوردی نداشت، و مسئولین و برنامه ریزان کشور می‌خواهند با برگزاری عجولانه همایش یک روزه و صرف هزینه‌های فراوان بگویند به اقتصاد مقاومتی توجه دارند و سرلوحه تصمیم گیری‌ها است.
اینجا بود که یاد سخن فرشاد مومنی افتادیم که می گفت این دولت می‌گوید به دلیل کاهش قیمت نفت با مشکل مواجه شده است، و باید صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها را از خود آغاز کند، اما بودجه‌هایی که می‌بندد و تصمیماتی که می گیرد، اصلا نشانی از کاهش هزینه نیست.
یکی از مهمانان این همایش در این باره گفت: سوالات بی شماری مطرح است که باید مسئولین به انها پاسخ دهند، اما نه تنها مسئولین نیامدند، بلکه آنهایی هم که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آمده بودند، زود محل همایش را ترک کردند.

ابوالقاسم عربیون عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که یکی از سخرانان بود، و مقاله‌ای به این همایش ارسال کرده بود، به خبرنگار تسنیم، گفت: عدم حضور مسئولین دولتی در همایش؛ سنت شده و هیچ وقت نمی‌نشینند تا نظرات را بشنوند.
حسنی عضو هئیت علمی و مدیر گروه مطالعاتی موسسه علمی و کاربردی وزارت جهاد کشاورزی هم با انتقاد از نحوه برگزاری همایش، به تسنیم، گفت: وقتی یک همایش در راستای تبیین اقتصاد مقاومتی و الزامات آن برگزار می‌شود، ابتدا باید نشانه‌های آن از جمله برنامه ریزی را در خودش ببیند.
وی افزود: بسته ای در این همایش ارائه شد، اما دریغ از اینکه یک مطلب علمی و در راستای اهداف همایش در آن باشد و تمامش تبلیغات شرکت‌های چینی بود و بی‌نظمی در برنامه زیری‌ها. همایش به طور کلی کیفیت علمی نداشت و صبح روز همایش انگار فضای تبلغیات ریاست جمهوری بود.
این عضو هئیت علمی دانشگاه تاکید کرد: وقتی مسئولین محل همایش را ترک می‌کردند، به انها گفتم سوال دارم، اما نه تنها جوابی به سوالاتم ندادند بلکه کانال ارتباطی برقرار نشد. قرار بود آموزش ببینیم و یاد بگیریم تا اقتصاد مقاومتی را در سازمان‌های خود اجرا کنیم. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید مسئولین این است که بخش خصوصی راه اندازی و توانمند شود، ولی دریغ از اینکه بخش خصوصی را دعوت و دخیل کرده باشند و این ایراد بزرگی است.
افسر مویه بند کارشناس مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر تدوین بخش فرهنگ برنامه ششم هم به خبرنگار تسنیم گفت: این همایش به دنبال ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری در رابطه تدوین برنامه ششم مبتنی بر الزامات اقتصاد مقاومتی برگزار شد و موضوعاتی مطرح شد که همیشه در فضای مجازی و حقیقی این الزامات منتشر می‌شود و آنچه مهم است شیوه و رویکرد برنامه ریزان ارشد کشور بخصوص در برنامه ششم است.
وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه در جریان تدوین برنامه ششم هستم، می‌بینیم تدوین این برنامه با موانع و کاستی‌هایی روبرو است و حتی برنامه نویسان و مدیران برنامه نویسی در سطح کشور سرگردان هستند. از یک طرف اعلام می‌کنند که در این همایش شرکت کنید و آموزش بینید، ولی وقتی اینجا آمدیم مسائلی در برابر ما قرار گرفت که چیزی از الزامات اقتصاد مقاومتی در آن دیده نمی‌شود. از سوی دیگر کاتالوگ‌های بسیاری از شرکت‌های خارجی دریافت کردیم که یا مبتنی بر واردات خودرو بی‌کیفیت چینی است و یا مبتنی بر صنایع مونتاژ که اکثر قطعات آنها را باید از خارج وارد کنیم.
این کارشناس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رویکردی نوینی که در سطح دنیا به اقتصاد خلاق در حوزهای مختلف می‌پردازد، در این همایش چیزی از آن ندیدم و چیزی بر دانسته‌های من اصافه نشد. مسئولین باید در پنل‌ها حضور می‌داشتند و به سوالات پاسخ می‌دادند؛ چرا این همایش را با عجله برگزار کردند و آیا الزامی به برگزاری عجله‌ای و اجباری این نوع همایش‌ها داریم.
مویه بند با طرح این سوال که آیا اقتصاد مقاومتی برای مسئولین مهم است، تاکید کرد: الزامات اقتصاد مقاومتی را همه می‌دانیم و آنچه برای برنامه ششم نوشته شده، که قرار است در دولت و مجلس تصویب شود، نمی‌تواند چشم‌اندازی روشن و اهدافی که برای برون رفت از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و... نیاز داریم را محقق کند.
قلی‌زاده کارشناس بانک مرکزی هم گفت: ترجیح می‌دادم که یک خودروساز داخلی در این همایش باشد نه چینی، زیرا پایه اقتصاد مقاومتی بر مبنای تولید داخل است و امروز خودروسازی یکی صنعت‌های بزرگ کشور است.
خانم محبی از کارشناسان وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اظهار کرد: مهم ترین انتقاد این است که شاهد حضور خیلی پررنگ نمایندگان یک شرکت خودروسازی چینی در همایشی با عنوان اقتصاد مقاومتی بودیم که این خیلی ارزنده نیست و اینکه یک زمان برای سخنرانی مدیر این شرکت چینی اختصاص داده بودند و فیلمی از محصولات و سابقه شکل گیری آن نمایش دادند، با ساختار اقتصاد مقاومتی همخوانی نداشت.
وی افزود: مسئولین در این همایش نبودند تا به سوالات صاحب نظران پاسخ دهند و یک ارتباط برقرار شود و اینکه زیربنای اقتصاد مقاومتی،  اقتصاد دانش بنیان است، اما در این همایش اصلا مقاله‌ای در این خصوص دیده نشده و حتی اطلاع رسانی همایش بسیار ضعیف بود و تبادلی علمی صورت نگرفت.
محمد جعفر صدیق مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که رئیس یکی از پنل‌ها هم بود، در مواجهه با اعتراض مهمانان به ترک زود هنگام جلسه از سوی مسئولین برگزار کننده گفت: بنده دبیر تدوین برنامه ششم وزارت علوم و تحقیقات هستم و از این اقدام برگزار کنندگان آشفته‌ام. خیلی دوست داشتم در چنین جلسه‌ای مسئولین حاضر بودند و مشقی که نوشته‌اند را توصیف می‌کردند تا اصحاب علم بگویند اجرایی می شود یا نه.
دبیر تدوین برنامه ششم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: این اعتراض را به برگزارکننده‌ها منتقل می‌کنم و اگر می‌دانستم برگزاری این همایش اینگونه است، نمی‌آمدم.
نوبخت رئیس سازمان مدیریت، نعمت زاده وزیر صنعت، فرهاد دژپسند، معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت، شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، مسعود نیلی مشارو رئیس جمهور در امور اقتصاد و... افرادی بودند که باید در همایش حاضر می شدند که نیامدند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان