آخرین اخبار

24. بهمن 1394 - 23:59   |   کد مطلب: 21562
تولیداتی که از مولوی تهران تا بازار عراق و تاجیکستان و ارمنستان طالب دارد ولی همچنان بی‌نام‌ونشان هستند، این حکایت محصولات بدون برند خوشه صنعتی «کردآباد» همدان است.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری مهر؛ امروزه بنگاه‌ها و واحدهای صنعتی کوچک و زودبازده نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار و افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی دارند و درواقع واحدهای صنعتی کوچک می‌توانند مسیری برای رشد اقتصادی و ایجاد ثروت و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باشند.

در این میان خوشه‌های صنعتی با ایجاد اشتغال در یک منطقه و به‌کارگیری نیروهای بومی و یا غیربومی و تولید و صادرات محصول نقش بسزایی در توسعه اشتغال آن منطقه ایفا می‌کنند.

خوشه صنعتی مجموعه‌ای از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی فعال در یک‌رشته صنعتی و متمرکز در یک منطقه جغرافیایی است که با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترک روبرو هستند و با همکاری و پشتیبانی سازمان‌ها، تشکل‌ها و نهادهای تخصصی مرتبط، شبکه‌ای ایجاد کرده که قادر به هم‌افزایی قابلیت‌های مجموعه و درنتیجه افزایش توان اعضای خوشه برای مقابله با مشکلات و مسائل مشترک هستند.

در ساختار خوشه‌ای، مجموعه‌ای از شرکت‌ها در یک مسیر و درراستای رفع موانع و مشکلات مشترک پیرامون خود با یکدیگر همکاری می‌کنند و در این مسیر از حمایت دولت برخوردار خواهند بود و با تجمع واحدهای کوچک در یک منطقه، تحلیل نقاط قوت و ضعف و غلبه بر مشکلات مشترک تسهیل و ارائه خدماتی به این مجموعه ممکن می‌شود که برای یک شرکت به‌تنهایی اقتصادی نخواهد بود.

خوشه‌های صنعتی با توجه به مزیت‌های هر منطقه و تجمع واحدهای صنعتی در مناطق خاص تشکیل می‌شود و درواقع پتانسیلی برای ایجاد اشتغال برای مردم منطقه به شمار می‌رود و حمایت از خوشه‌ها می‌تواند گامی در راستای توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در مناطق حاشیه‌ای باشد.

طرح‌های مطالعاتی ایجاد ۱۸ خوشه انجام‌شده است

استان همدان نیز دارای پتانسیل‌های مختلفی از خوشه‌های صنعتی بوده و تاکنون ۴۲ خوشه صنعتی در این استان شناسایی‌ و بر روی ۱۸ خوشه طرح‌های مطالعاتی انجام‌شده و سه خوشه صنعتی سفال لالجین، مبل و منبت ملایر و قطعات لاستیکی رزن نیز پروانه بهره‌برداری گرفته اند.

در این میان و به منظور بررسی مشکلات خوشه های صنعتی در استان همدان به سراغ خوشه صنعتی کردآباد کبودرآهنگ که تولید پوشاک انجام می دهد و در نزدیکی روستای کردآباد قرار دارد رفتیم.

این خوشه صنعتی در استان همدان در حال حاضر با فعالیت ۱۶۰ واحد کارگاهی و اشتغال ۷۰۰ نفر در حال فعالیت است اما مشکلاتی سختی کار را دو چندان کرده است.

عامل توسعه خوشه صنعتی کردآباد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص خوشه کردآباد اظهار داشت: عامل توسعه خوشه، قراردادی را با شرکت شهرک صنعتی مبنی بر انجام برنامه‌های توسعه‌ای برای خوشه منعقد می‌کند که ظرف مدت سه سال این برنامه‌ها باید انجام شود.

رضا نادری فصیح در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای که برای خوشه‌ها انجام می‌شود نیز گفت: برگزاری تورهای صنعتی و آموزش، برند سازی، توسعه بازار، کنترل کیفیت، حساس دسازی و ایجاد بازار های داخلی و خارجی ازجمله برنامه‌ها برای توسعه خوشه‌ها است.

وی بیان داشت: ۱۶۰ واحد کارگاهی در خوشه روستای کردآباد فعال هستند و ۴۰ واحد نیز در منازل کار می‌کنند.

نادری فصیح با اشاره به اینکه ۷۰۰ نفر در خوشه صنعتی کردآباد و در کارگاه‌ها اشتغال دارند، افزود: یکی از مشکلات خوشه کردآباد نداشتن برند خاص است به‌طوری‌که محصولات و تولیدات کردآباد در بازار مولوی تهران با هر برندی (بدون برند مخصوص کردآباد) به فروش می‌رسد و درواقع ۹۰ درصد پوشاک بازار مولوی تهران از این خوشه تهیه می‌شود درحالی‌که برند خاصی ندارد.

هنوز بازار جدیدی برای فروش محصولات خوشه شناسایی نشده است

وی اضافه کرد: مشکل دیگر این خوشه‌ها بازاریابی و فروش محصولات بوده و هنوز بازار جدیدی برای فروش محصولات خوشه شناسایی نشده است و حتی در مسیر روستای کردآباد تابلویی برای معرفی این خوشه به رهگذران وجود ندارد.

عامل توسعه خوشه صنعتی کردآباد یکی از اهداف توسعه خوشه کردآباد را بازاریابی برای آن عنوان کرد و گفت: شرکت در نمایشگاه و تهیه کاتالوگ سه زبانه برای معرفی خوشه صنعتی کردآباد ازجمله این برنامه‌ها است.

نادری فصیح با تأکید بر اینکه باید خوشه صنعتی کردآباد در بازار داخلی شناسانده شود، افزود: کارهایی برای این هدف در دست اقدام بوده و برگزاری کلاس‌های آموزشی از دیگر اقدامات در این راستا است.

وی با اشاره به اینکه افزایش کیفیت محصولات خوشه از دیگر اهداف برنامه سه‌ساله توسعه خوشه کردآباد است، اظهار داشت: تأمین شرایط لازم برای استفاده کارگاه‌ها از تسهیلات صندوق مهر رضا ازجمله اقدامات حمایتی از خوشه بوده که ۵۵ واحد کارگاهی تاکنون تسهیلات دریافت کردند.

عامل توسعه خوشه صنعتی کردآباد از بیمه شدن کارگران واحدها با مبلغ ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان خبر داد و گفت: مطالعه بازار عراق و استان‌های کشور برای عرضه محصولات خوشه کردآباد از برنامه های در حال اجرا برای توسعه خوشه صنعتی کردآباد است.

وی بابیان این موضوع که خوشه صنعتی کردآباد به‌طور غیرمستقیم صادرات نیز داشته است، گفت: محصولات خوشه به‌طور غیرمستقیم به عراق و تاجیکستان و ارمنستان صادر می شود.

نادری فصیح مشکل دیگر خوشه صنعتی و واحدهای تولیدی را سرمایه در گردش عنوان کرد و بیان داشت: این کارگاه‌ها به‌طور حق‌العملی کار می‌کنند و در ازای گرفتن سفارش تولیدات انجام می‌دهند و اگر سرمایه در گردش آن‌ها تأمین شود در تولید مشکلی وجود ندارد.

وی بابیان اینکه ۱۸ خوشه مصوب در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: برای خوشه سفال لالجین و مبل و منبت ملایر و لاستیک‌سازی رزن برنامه‌های توسعه‌ای آن‌ها انجام‌شده و این خوشه‌ها با توجه به توانایی‌شان و توسعه عامل انسانی بازار مناسب و فن‌آوری توسعه می‌یابند.

خوشه‌ها عامل مهمی در توسعه استان همدان محسوب می‌شوند

عامل توسعه خوشه صنعتی کردآباد با تأکید بر اینکه خوشه‌ها عامل مهمی در توسعه استان همدان محسوب می‌شوند، اظهار داشت: دولت نباید اجازه دهد این پتانسیل‌ها هدر روند و باید با ایجاد شرایط حمایتی از خوشه‌ها مانند سرمایه در گردش، آموزش و تسهیلات بانکی و ایجاد بازار فروش آن‌ها را حمایت کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص حمایت از خوشه‌های صنعتی گفت: در استان همدان درمجموع ۴۲ خوشه صنعتی شناسایی‌شده است.

کیوان گردان در این زمینه ادامه داد: بر روی ۱۸ خوشه صنعتی در استان همدان طرح‌های مطالعاتی انجام‌شده و سه خوشه دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه برنامه‌های حمایتی برای خوشه کردآباد کبودرآهنگ در حال پیگیری و انجام است، بیان داشت: در صورت اخذ مجوز برای چند خوشه دیگر نیز برنامه‌های حمایتی آن را آغاز خواهیم کرد.

برنامه‌های حمایتی از خوشه‌ها برنامه مفصلی بوده که در سه تا پنج سال انجام می‌شود

گردان در مورد برنامه‌های حمایتی اظهار کرد: برنامه‌های حمایتی از خوشه‌ها برنامه مفصلی بوده که در سه تا پنج سال انجام می‌شود و انواع کارها برای توسعه بازارها و حضور در بازارهای داخلی و خارجی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فراهم کردن سایتی برای عرضه محصولات خوشه‌ها ازجمله برنامه‌های حمایتی است، بیان کرد: حمایت تسهیلاتی و برند سازی و تهیه کاتالوگ‌های چندزبانه و برنامه‌های دیگری در برنامه سه تا پنج‌ساله قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه ۴ کارگاه بافندگی در خوشه کردآباد کبودرآهنگ فعال است، گفت: ۳ واحد دیگر درصدد تأمین اعتبار برای احداث واحد بافندگی هستند.

وی عنوان کرد: در خوشه کردآباد ۲۰۰ کارگاه فعال است که ۱۶۰ واحد به‌صورت کارگاهی و ۴۰ واحد در منازل فعالیت می‌کنند و به تولید پوشاک و سری‌دوزی اشتغال دارند.

وی بابیان اینکه نقاط قوت خوشه که باعث رونق و ادامه فعالیت واحدها شده است، مبنی بر دو عامل بازار و نیروی انسانی است، افزود: اشتغال ۶۶۰ نفری شامل ۶۰۶ نفر اشتغال دائم و ۵۴ نفر اشتغال فصلی رونق اقتصادی خوبی به منطقه داده است.

وی بابیان اینکه اکثر محصولات این واحدها در رده تریکو قرار دارد، عنوان کرد: ازلحاظ تفکیک محصولات این تولیدات شامل مانتو، انواع لباس زنانه و مردانه از قبیل شلوار، تی‌شرت، پیراهن، انواع سیسمونی و لباس بچگانه و هر نوع لباس و پوشاک سفارشی دیگر هستند.

۱۶۰ واحد خیاطی در خوشه کردآباد فعالیت دارند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان بیان کرد: ۱۶۰ واحد خیاطی در کارگاه فعالیت دارند که به‌طور میانگین روزانه هر واحد توان تولید ۴۰۰ تا ۸۰۰ تکه کار دارد که درواقع تولید روزانه خوشه در حدود ۱۰۰ هزار تکه بوده و متناسب با نوع و مدل سفارش‌ها این تعداد متغیر است.

گردان گفت: تولیدات این خوشه به‌طور مستقیم به بازارهای مولوی و جمهوری و دیگر بازارهای پوشاک تهران ارسال و ازآنجا توسط کلی‌فروشی‌ها در سراسر کشور پخش می‌شود.

وی اظهار کرد: از پذیرش تولیدات این کارگاه‌ها توسط مشتریان تهرانی می‌توان پی به کیفیت مناسب پوشاک این مرکز برد.

وی بابیان اینکه انتظار می‌رود با توجه به بازار مناسب و وجود تقاضا، کارگاه‌ها کم‌کم ظرفیت و توان تولید خود را افزایش دهند، عنوان کرد: ظرفیت صادرات محصولات تولیدی در این خوشه وجود دارد.

گردان بابیان اینکه طی رایزنی با سازمان تأمین اجتماعی ۴۰ کارگاه با یک‌سوم مبلغ، برای بیمه ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد:‌ تاکنون ۲۵ کارگاه، با همکاری بیمه سازمان برای استفاده از بیمه ازکارافتادگی و عمر و حوادث کارگاه ثبت‌نام کردند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور واحدهای تولیدی این خوشه در نمایشگاه پوشاک همدان، یادآور شد: سایت اطلاع‌رسانی برای خوشه کردآباد، انتشار کاتالوگ سه زبانه و سامانه پیام کوتاه برای خوشه راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بابیان اینکه دو نفر از طراحان خوشه نیز برای آموزش دوره‌های پیشرفته به انجمن طراحان و مد کشور اعزام شدند، گفت: ۱۰ کارگاه آموزشی با موضوعات طراحی، دوخت و الگو نیز در یک سال گذشته برای افرایش آگاهی و بهره‌وری اعضای خوشه برگزارشده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بابیان اینکه خوشه‌ها پتانسیل‌هایی در کنار روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته قرار گرفتند، عنوان داشت: توسعه خوشه‌ها موجب ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم منطقه و درواقع گامی برای حفاظت و حراست اشتغال در مناطق حاشیه‌ای و روستایی است.

با این تفاسیر و با توجه به پتانسیلی که خوشه‌های صنعتی در ایجاد اشتغال و توسعه صنایع و رشد اقتصادی در هر منطقه دارند بی‌شک بهره گیری از خدمات خوشه های صنعتی در استان همدان با تدوین یک استراتژی ساختاری مبتنی بر کالاهای صادرات محور، ضمن ایجاد اشتغال پایدار به افزایش نرخ ارزش افزوده نیز کمک خواهد کرد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان