آخرین اخبار

25. خرداد 1395 - 6:11   |   کد مطلب: 23222
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور:
بازخوانی انقلاب بدون تبیین قیام 15 خرداد بی معناست
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشورگفت: لازمه شناساندن انقلاب اسلامی به شکل درست به جوانان، تبیین نقطه آغاز شکل گیری آن یعنی قیام خونین 15 خرداد سال 42و چرایی حوداث پس آن بدون هیچ کم و کاستی است.

«سید قاسم بلوری» در گفت و گو با رودآور، به مناسبت سالروز قیام تاریخی 15 خرداد، گفت: سیر در تاریخ گذشتگان در آموزه های دینی ما برای عبرت گرفتن و درست زندگی کردن در حال و برنامه ریزی برای آینده یک اصل است.

وی با بیان اینکه  تاریخ یک کشور هویت ملی آن است، چرا که با جستجو در تاریخ می توان درس های زندگی بزرگی آموخت، اظهار کرد: چه در مباحث شخصی و چه در مباحث کشورداری، این تاریخ بوده که راهنمایی بسیاری شده است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور افزود: سیر در گذشته و احوال و حقیقت آنان، جذابیت خاصی به ویژه برای افراد حقیقت جو دارد و جوانان ما نیز که جویای واقعیت ها هستند می توانند با آشنایی درست با تاریخ گذشته، هویت اصلی خود را دریابند و به آن پایبند شوند.

بلوری عنوان کرد: در این حدود 24 ساله فعالیت و خدمت خود، شاهد حضور دانشجویان متعددی برای کشف حقیقت گذشتگان در مرکز اسناد همدان بودم و آنان نیز به شناسایی، جمع آوری و نگهداری آثار گذشته اهمیت نشان می دهند.

وی افزود: واقعه 15 خرداد و حوادث پس از آن که به عنوان تاریخ معاصر شناخته می شود حتی با وجود حضور کنونی و فیزیکی افرادی که آن روزها را درک کرده اند، برای بسیاری از ما شناخته شده نیست، چه رسد به آیندگان، آنان چگونه می خواهند از این تاریخ برای هویت بخشی به اصل خود استفاده کنند.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به اینکه تاریخ معاصر ما برای جوانان به خوبی بیان نشده است، تصریح کرد: از این رو گردآوری اسناد موجود به ویژه در خصوص 15 خردادسال 42 که نقطه عطف انقلاب اسلامی ایران است از سال ها قبل آغاز شده و چندسالی نیز ثبت تاریخ شفاهی آن روزها به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

بلوری گفت: ثبت تاریخ شفاهی به گونه ای است که افراد حاضر در لحظات تاریخ انقلاب به صورت شفاهی به بیان حقایق آن روزها می پردازند و همکاران ما آن را ضبط می کنند تا به عنوان تاریخ شفاهی برای ما و آیندگان مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی افزود: این اسناد به صورت مکتوب نیز پیاده سازی شده و در برای محققان و علاقمندان در دسترس قرار می گیرد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور اظهار کرد: قیام 15 خرداد با آن همه نقش اثرگذار خود در شکل گیری انقلاب اسلامی و حتی با وجود حضور بسیاری از افراد آن روزها در زمان حال، برای اقشار مختلف مردم شناخته شده نیست.

بلوری با بیان اینکه واقعه 15 خرداد، قیام یک ملت مظلوم در برابر تصمیم های تحقیر آمیز یک ظالم بود، گفت: لازمه شناساندن انقلاب اسلامی ایران به شکل درست و حقیقی به جوانان شناساندن نقطه آغاز شکل گیری آن یعنی قیام خونین 15 خرداد سال  42 و چرایی حوداث پس آن بدون هیچ کم و کاستی است، چرا که اگر بندبند این تاریخ به خوبی از آغاز تشریح نشود اصل آن نیز به درستی بیان نمی شود و بی معنا خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه باید حوادث اساسی در شکل گیری انقلاب اسلامی به روشنی و با اسناد موجود برای جوانان بازخوانی شود، تصریح کرد: حوادث تاریخی، همچون دانه های تسبیح است که باید یکی یکی و به صورت پیوسته بیان شوند، تا بزرگی و عظمت خود را نشان دهند.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور افزود: از این رو اگر می خواهیم برای جوانان خود و آیندگان واقعیت مهم و اثربخش چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی را توضیح دهیم، بی تردید باید به نقطه آغاز آن یعنی قیام خونین 15 خرداد و حوادث پس آن نیز اشاره کرده و به درستی آن را بیان کنیم.

بلوری افزود: اگر نسل حال و آینده از گزارش های وحشتناک ساواک، متن ها و سخنرانی ها، اعلامیه ها و مکاتبات اداری و یا از نحوه چرایی و چگونگی درگیری ها و زد و خورد مردم مبارز با نیروهای رژیم طاغوت پهلوی و و بزرگداشت های شهدا در آن روزها به صورت سلسله وار آشنا نشوند، اصل نقلاب را به خوبی دریافت نمی کنند.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان