آخرین اخبار

25. خرداد 1395 - 14:35   |   کد مطلب: 23224
کشورهای لیبرالی همچون فرانسه و انگلیس، برای مواجه شدن با اسطوره های مجازی تحقیق و برنامه ریزی کرده اند؛ در حالی که با وجود ظهور مفاهیم بی پایه فلاسفه غرب، در دنیای دیجتالی امروز، جامعه دانشگاهی و مسئولان ما ساز و کار درستی برای مقابله با این پدیده ندارند و این آواتاریسم ها یا اسطوره سازی های مجازی هستند که جوانان ما را می بلعد.

«سیدمهدی مهدیان» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: ساز و کار مدیریت کشوری و دستگاه های نظارتی جامعه امروز ما در مواجه با موضوع فضای مجازی و تکنولوژی روز، نگاهی از جنس امنیتی و فنی است و مسئله فرهنگی در آن مغفول مانده است.

وی اظهار کرد: هر کسی در هر جایگاهی و پست و مقامی از روستایی و کشاورز گرفته تا دکتر و وکیل با توجه به نوع زندگی خود شخصیتی فرهنگی متفاوتی دارد و اما این تکنولوژی است که امروزه همه فرهنگ ها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

جهانی شدن بدون دیجیتالی شدن ممکن نیست

کارشناس ارشد حوزه رسانه با بیان اینکه در دهه های اخیر حرف از آن است که تا سال 2050 جهانی شدن بدون دیجیتالی شدن، نمی شود، افزود: یکی از مؤلفه ها و پیش شرط های دیجیتالی شدن فضای سایبر و اینترنت بوده و آنچه مرکز آینده شناسی ترند وان (trend one) اتحادیه اروپا، بیان کرده که ضریب نفوذ فضای دیجیتالی در ایران به گونه ای است که تا سال 1400 یعنی پنج سال آینده ایران جز 6 کشور جهان در عرصه دیجیتالی و فضای سایبر شناخته می شود.

فضای مجازی گزاره ای نامفهوم که همچون سیاه چاله حقایق را می بلعد

مهدیان عنوان کرد: عمده مطالعات دانشمندان "ترند وان" و کشورهایی از جمله امریکا، فرانسه وانگلیس بر روی یک پدیده ناشناخته یعنی همین ضریب نفوذ فضای مجازی است و از آنجا که ماهیت حقیقی آن به درستی قابل بیان نیست به آن سیاه چاله می گویند، یعنی فضای مجازی گزاره ای نامفهموم همچون سیاه چاله است و همان طور که دانشمندان نجوم گزاره سیاه چاله در فضا، برایشان نامفهموم بوده و تنها می دانند که هر آنچه در اطراف باشد، سیاه چاله می بلعد، درباره فضای مجازی نیز همین گونه است.

وی با بیان اینکه دانشمندان غربی می گویند، معنای فضای مجازی نامفهوم است، اما خوب می دانند که این گزاره اختلالاتی را در فضای حقیقی ایجاد کرده، گفت: در کشورهای لیبرالی از جمله فرانسه و انگلیس و نه در ایران! شاهد هستیم که آن ها در فیلم های سینمایی متعدد و برنامه های تلویزیونی خود برای مقابله با مفهموم سیاه چاله در فضای مجازی ایجاد شده به مقابله پرداخته اند.

کشورهای لیبرال بیشتر از ایران نگران استفاده ملت خود از فضای مجازی هستند!

کارشناس ارشد حوزه رسانه تصریح کرد: در فیلم بهشت سیاه ساخته کشور فرانسه شاهد هستیم که پدیده سیاه چاله به نوعی نمایش داده شده و آن را مخرب و ویرانگر کشورشان می دانند، در کشوری که دغدغه های آنان ارزشی و فرهنگی نیست و در برخورد با فضای مجازی به صورت سلبی رفتار می کنند.

بیش از 90 درصد شخصیت های دنیای مجازی دروغ است

مهدیان افزود: پدیده آواتاریسم یا اسطوره اینترنتی مفهوم دیگری است که در فضای مجازی امروزه معنای خاص خود را دارد و همان چهره سازی آدم های است که آن ها در ذهن خود دوست دارند شبیه آن شوند و به آن شکل در فضای مجازی ظاهر می شوند، به گونه ای که در دنیای مجازی چهره ای غیر از واقع را به دیگران نمایش می دهند.

وی به تحقیقات خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: طبق این تحقیقات بیش از 90 درصد شخصیت های دنیای مجازی دروغ است، پیر خود را جوان نشان می دهد و جای پسر و دختر و مرد و زن جا به جا شده، به همین ترتیب فرد، شخصیتی مجازی از خود را که دوست دارد آن گونه باشد در معرض دید سایرین قرار می دهد و تصاویر اسطوره ای دروغ از خود خلق می کند.

دنیای غرب برای مواجه شدن با فضای مجازی برنامه ریزی می کند

این کارشناس ارشد حوزه رسانه عنوان کرد: به این ترتیب شخصیتی در ذهن فرد شکل می گیرد و زندگی دوم خود را با فضای مجازی می سازد که با دنیای واقعی او متفاوت است، از این رو شاهد هستیم برنامه BBC4 در انگلیس و بهشت سیاه در فرانسه برای نشان دادن خطرات فضای مجازی آن هم در جامعه ای لیبرال ساخته می شود تا مضررات این فضا را به همگان نشان دهند.

مهدیان گفت: در فیلم بهشت سیاه مردی از یک آواتار یا شخصیت مجازی خانم استفاده می کند و مردهای جوان را جذب کرده به طوری که در مراحل آخر این مردهای جوان دست به خودکشی می زنند و یا در BBC4 که مستند 45 دقیقه ای درباره زنای محصنه است و در آن یک بانوی متأهل و صاحب دو فرزند در یک بازی آنلاین، خود را جوانی در حدود 20 ساله نشان می دهد و از همسر جدا شده و با همان فردی که در فضای مجازی آشنا شده ازدواج می کند.

وی به خودکشی دختران ایرانی در سال های 74 اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقات اکثر این دانش آموز و از دختران16 ساله به بالا بودند که آنان نیز در یک بازی آنلاین شخصیت های مجازی از خود ساخته و زمانی که در برخورد با دنیای واقعی، چیزی خلاف تصورات خود را می دیدند، در آخر دست به خودکشی می زدند.

کشورهای لیبرال از تضعیف نیروی کار و افزایش خودکشی ها به واسطه پدیده آواتاریسم نگران هستند

این کارشناس ارشد حوزه رسانه بیان کرد: نگرانی های کشورهای لیبرالی همچون فرانسه وانگلیس همانند ایران فرهنگی و خانوادگی و بر اساس ارزش ها نیست، آنان نگران معطل شدن نیروی کاری کشورشان هستند و می گویند حتی اگر با کنترل دقیق و اجرای قوانین، هشت ساعت کار بدون دسترسی به فضای مجازی از سوی کارکنان اتفاق افتد، اما به دلیل اینکه نیروی کاری آنان در این هشت ساعت هم، ذهن و فکرش مشغول همان فضای مجازی است، راندمان کار پایین می آید.

مهدیان تصریح کرد: علاوه بر نگرانی این کشورها درباره پایین آمدن راندمان کار، جلوگیری از افزایش آمار خودکشی از دیگر دلایلی است که سبب شده تا آنان به صورت جدی برنامه هایی برای مقابله با فضای مجازی در جامعه خود اجرایی کنند.

آواتاریسم یا اسطوره سازی مجازی، جوانان را می بلعد

وی در ادامه با اشاره به موضوع خودکشی های داخل کشور آن هم در میان دانش آموزان، گفت: در میان دختران بیشتر از پسران دچار تنش شده و آسیب می بییند، به طور مثال یک جوان 19 ساله در جهان رسانه ای و فضای مجازی وارد شده، برای خود نوع خاصی از اندام، طرح و چهره ای و ارزش هایی ظاهری را که دوست دارد شبیه آن باشد، ایجاد می کند و به آن تعلق خاطر دارد و زمانی که وارد دنیای واقعی می شود، از خود واقعی خود لذت نمی برد و احساس نارضایتی دارد، پس زندگی در یک فضای تخیلی را ترجیح داده و به آن انس می گیرد، پرخاشگر و عصبی می شود و بی نظارت والدین خود را به شکل یک اسطوره مجازی در فضای سایبری رها می کند و این رها شدن آغازی برای مقابله با شخصیت حقیقی فرد می شود تا جایی که گاه به خودکشی می انجامد، در حقیقیت این تضاد به وجود آمده به نظر می رسد تنها علت اثبات چرایی این خودکشی ها باشد.

اسطوره های مجازی بر پایه دروغ بنا می شود

این کارشناس ارشد حوزه رسانه افزود: ما اسطوره هایی همچون رستم و سهراب را در شاهنامه و هومر را در ایلیاد و ادیسه می بینیم، اسطورهایی که برای ساختن آن ها در حدود 500 سال زمان صرف شده است و آن ساخته شده از دنیای حقیقی هستند، در حالی که اسطوره های مجازی کنونی کمتر از یک سال ایجاد شده و جنس آن هم بر مبنای دروغین شکل گرفته است، از این رو این اسطوره سازی مجازی ارزشی ندارد و در انتها جامعه ای را به چالش می کشاند چرا که پایه واساسش دروغ است.

مهدیان گفت: اینکه چه می شود که دنیای مجازی چگونه بر روی افکار و اذهان اثر می گذارد همچون سیاه چاله مقوله ای نانفهوم است و تنها می توان گفت که افکار و اذهان نوجوانان و جوانان ما را می بلعد  و این گزاره فضای مجازی سبب افسردگی، ایجاد خاطری مشوش و معطل ماندن نیروی کار می شود.

اساتید و دانشگاهیان 800 سال از فلسفه پرورش یافته عقب اند/ ظهور مفاهیم بی پایه فلاسفه غرب، در دنیای دیجتالی امروز

وی با اشاره به اینکه هنوز با وجود گذشت سال ها اساتید ودانشگاهیان متوجه این خطر نشده اند و به عنوان یک سرگرمی به آن نگاه می کنند، تصریح کرد: امروز دیگر از فلسفه نامفهوم دکارت، کانت و ارسطو در کتاب مقدس خبری نیست، اما افکار، اندیشه ها و مباحث فلسفی آنان در قالب های نو و دیگری از جمله بازی های رایانه ای، انیمیشن ها و شبکه های مجازی جلوه گری می کنند، مسئله ای که هنوز مسئولان و استاتید ما آن را درک نکرده اند و به نظر می رسد 800 سال از این ماجرا عقب هستند.

این کارشناس ارشد حوزه رسانه عنوان کرد: شاید امروزه فلاسفه و استاتید ما بیایند و ساعت ها درباره فلسفه هگل وکانت صحبت کنند اما نگاهشان همان نگاه گذشته است، این در حالی که 413 دانشمند در اندیشکده "ترندوان" این موضوع را درک کرده اند و با بررسی های انجام شده می گویند؛ اندیشه های فلاسفه قدیم که روزگاری در کتاب مقدس یافت می شد، امروزه برای مخاطب پسند شدن در قالب های نو از جمله فضا و شبکه های مجازی پیاده سازی و نمایان شده اند.

مسئولان خطر نفوذ اندیشه های منسوخ قدیمی را در فضای مجازی جدید احساس نمی کنند!

مهدیان افزود: آنان خطر نفوذ اندیشه های منسوخ قدیمی را درک کرده اند و از این رو برای نجات کشورهایشان حتی با نگاه لیبرالی برنامه ریزی می کنند در حالی که در کشور ما ، کسانی که باید پا به عرصه شوند، به درک درستی از مسئله نرسیده اند و خطر پدیده سیاه چاله و آوتاریسم را احساس نمی کنند.

بیشتر جامعه دانشگاهی در توهم مدرن به سر می برد/ایرانیان تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنند

وی با تأکید بر اینکه امروزه برای نجات خانواده ها در این زمینه امیدی به جامعه دانشگاهی نباید داشت، چرا که در توهم مدرن به سر می برند، گفت: ایرانیان صدف وار عمل می کنند و همیشه از گذشته های طور تهدیدها را همچون صدفی که سنگ را می بلعد و تبدیل به مروارید می کند، تبدیل به فرصت کرده و با وجود قرار گرفتن برخی در توهم مدرن این مردم هستند که خود می توانند به میدان بیاند و از این تهدید برای رشد خود استفاده کنند اما نیاز به زحمت فراوان دارند.

این کارشناس ارشد حوزه رسانه تصریح کرد: نمی شود در دنیایی که رو به دیجیتالی نهادن کامل است از فضای مجازی عقب ماند، اما چگونه بودن در این فضا و استفاده کردن شرط است و در این دوره و زمانه راهکار اصلی واکسینه کردن جوانان برای حضور در فضای مجازی است.

جونان را برای ورود به فضای مجازی واکسینه کنیم/تببین ساختن خود حقیقی در فضای مجازی ضرورت امروز ما

مهدیان تأکید کرد: واکسینه کردن به این معنا است که با تبیین و تشریح بنیان فضای مجازی، برای نسل جوان به خوبی بازگو کنیم که خود حقیقی و واقعی خود را برای دیگران به نمایش بگذارد و در این فضا به دنبال ترسیم یک خود مجای دروغین برای نباشند و هویت خود را فراموش نکنند.

جای خالی تحقیقات نو درباره فضای مجازی در پایانامه های دانشگاهی

وی در ادامه با بیان اینکه جای خالی بررسی این موضوع و ارائه راهکارهای اساسی برخورد با فضای مجازی دروغین در پایانامه هی دانشگاهی بسیار خالی است، عنوان کرد: تأسف انگیز است که در این زمینه برای شناساندن حقیقت تلخ فضای مجازی دروغین حتی مقالات خوب و اثربخش برای استناد به آن ها در کشور نیست.

دولت سازو کار درستی برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات ندارد

این کارشناس ارشد حوزه رسانه با اشاره به اینکه دولت تاکنون به تشکیل شورای عالی فضای مجازی اهتمام نداشته است و درک درستی برای استفاده شبکه ملی اطلاعات ندارد، گفت: اینکه می گوییم نباید به دولت و مسئولان در این زمینه امید داشته باشیم به این دلیل است که ساز و کار درستی در کشور برای نگرش به شورای عالی فضای مجازی و استفاده از شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد و با تغییر دولت ها نگرش ها نیز تغییر یافته و مسئله رسیدگی و نظارت صحیح و کارشناسایی شده به فضای مجازی مغفول می ماند.

مهدیان تأکید کرد: پس راهکار اساسی کنونی واکسینه کردن جوانان از روش تبیین حقیقی این فضای مجازی از سوی دلسوزان است چرا که مسئولان ساز و کار برنامه ریزی شده ای برای مواجه با این موضوع ندارند و این مسئله از سوی دلسوزانی که دغدغه فرهنگی دارند شاید بهتر پیگیری شود.

انتهای پیام/زنگنه

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان