آخرین اخبار

3. تير 1395 - 8:32   |   کد مطلب: 23280
معاون فرماندار تویسرکان با اشاره به اینکه با توجه به وارد آمدن آسیب های قابل توجه از سوی برخی حیوانات ناقل بیماری مانند سگ به جامعه گفت: در عین حال در نحوه مدیریت این مقوله باید حقوق زیست محیطی جانوران نیز لحاظ شود.

به گزارش رودآور، «علی اصغر ناظری پور» در کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری و اتلاف سگ های ولگرد در تویسرکان افزود: برخی مباحث در مورد نوع مدیریت و کنترل حیوانات آسیب رسانی مانند سگ های ولگرد موجب شده تا حامیان محیط زیست و حیوانات در قبال اتلاف این گونه جانواران انتقاداتی مطرح کنند.

وی اذعان کرد: با توجه به دیدگاه های مختلف در این زمینه، تصمیم گیری در مورد برخورد سازماندهی با این دست حیوانات کمی مشکل شده اما به هر حال در مورد اصل برخورد با این پدیده شکی وجود ندارد.
ناظری پور با تاکید بر اینکه باید دیدگاه های کارشناسانه و نظرات مردمی هم در روند کنترل حیوانات ناقل بیماری دخالت داده شود اظهار کرد: بی شک نباید با روی آوردن به هر نوع روشی، مباحث زیست محیطی و حقوق حیوانات را نادیده گرفت.
وی خاطرنشان کرد: انسان ها هزاران سال با برخی حیوانات زندگی مسالمت آمیز داشته اند و زندگی انسان بدون این حیوانات غیر قابل تصور است.
ناظری پور خواستار گسترش کمی و کیفی فعالیت های پیشگیرانه مانند اطلاع رسانی و واکسیناسیون در زمینه کنترل بیماری های مشترک انسان و برخی حیوانات از سوی دامپزشکی، مرکز بهداشت و دستگاه های اجرایی مرتبط شد و اضافه کرد: دهیاران به عنوان زیر مجموعه های بخشداری باید در روستاها که بیشتر کانون این گونه بیماری ها هستند، فعالیت های منظم و هدفمندی داشته باشند.
مدیر مرکز بهداشت و درمان تویسرکان نیز در این نشست گفت: کانون اصلی آسیب رسانی حیواناتی مانند سگ به انسان ها بیشتر مناطق روستایی هستند.
مهدی کریمی افزود: از مجموع 327 مورد گازگرفتگی افراد توسط سگ های ولگرد در شهرستان تویسرکان، 277 مورد معادل 85 درصد در روستاها و 50 مورد معادل 15 درصد در مناطق شهری صورت گرفته است.
وی روستاهای ورد آورد وسطی، اشتران و جعریه را مهمترین کانون های آلودگی بیماری جانوری در تویسرکان عنوان و اضافه کرد: اولویت بندی واکسیناسیون دام ها و حیوانات در مناطق مختلف شهرستان باید بر اساس این مبنا صورت بگیرد.
کریمی خاطر نشان کرد: تعداد سگ های اتلاف شده در سال 91 در شهرستان تویسرکان یک هزار و 540 قلاده بود که این تعداد در سال 94 به 629 قلاده رسیده است.

انتهای پیام/الوندی

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان