آخرین اخبار

29. مرداد 1395 - 15:11   |   کد مطلب: 24058
دستگاه دیپلماسی کشور در حالی ممنوعیت سفر به ترکیه را لغو کرد که بر اساس قرائن موجود، روزهای خونینی در انتظار دیار عثمانی است.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فروش تورهای مسافرتی به ترکیه در حالی از اول شهریور ماه از سر گرفته خواهد شد که روزهای خوبی در انتظار ترکیه نیست و دلایلی بر قرمز شدن اوضاع امنیتی این کشور وجود دارد.

"کودتای ترکیه نافرجام ماند، بسیاری از نظامیان و کارمندان دولت به بهانه طرفداری از فتح الله گولن از کار برکنار شده و برخی از آنها روانه زندان شدند ، 3خبرگزاری، 16 شبکه تلویزیونی،‌ 23 شبکه رادیویی، 45 روزنامه و 15 سایت خبری منسوب به دولت موازی (تشکیلات گولنیست ها) تعطیل شد، نهادهای مالی جنبش خدمت ( جنبشی که گولن آنرا ایجاد کرد) از جمله بانک آسیا به نفع دولت مصادره شد، مردم سراسر ترکیه به مدت 20 شب در تجمعات شبانه کشیک دموکراسی حضور یافتند تا کودتای دیگری رخ ندهد، میلیونها نفر از مردم ترکیه روز یکشنبه در همایش بزرگ دموکراسی و شهدا حضور یافتند و اقدامات کودتاگران را محکوم کردند"

گزاره های فوق، نشان دهنده تسلط اردوغان بر اوضاع بحرانی ترکیه و پایان یافتن نا امنی و برگشتن آرامش به ترکیه است اما در واقع چنین نیست. بر اساس دلایلی که در ادامه بدان اشاره می شود، ترکیه در روزهای آتی آبستن حوادث تلخ و خونین خواهد بود. با این حال اقدام اخیر وزارت خارجه و سازمان گردشگری کشورمان مبنی بر از سرگیری اعزام مسافر به ترکیه قابل تامل است.

دلایلی که میتوان برای بازگشت نا امنی به ترکیه برشمرد به شرح زیر است:

1. رجب طیب اردوغان طی هفته های گذشته، دو بار حزب کردی دموکراسی خلق  را تحقیر کرد . اول بار در تاریخ 4 مرداد بود که رجب طیب اردوغان در نشست خود با روسای احزاب ترکیه، از رئیس حزب HDP  (دموکراسی خلق) دعوتی به عمل نیاورد و این جلسه با حضور بینالی یلدریم (رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه)، کمال کلیچداراوغلو (رئیس حزب جمهوریخواه خلق) و دولت باهچه لی (رئیس حزب حرکت ملی) برگزار شد. همین مسئله، اعتراض کردهای شرق ترکیه را به دنبال داشت اما این اعتراضات بر تصمیم اردوغان مبنی بر بایکوت صلاح الدین دمیرتاش (رئیس حزب HDP) اثری نگذاشت و  برای دومین بار نیز شاخص ترین سیاستمدار کردهای ترکیه بایکوت شد.

درست چند روز قبل از برگزاری میتینگ بزرگ دموکراسی و شهدا بود که اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک برنامه زنده تلویزیونی از روسای 3 حزب عدالت و توسعه، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و حزب حرکت ملی ترکیه تحت عنوان احزاب حاضر در پارلمان ترکیه دعوت به عمل آورد تا در میتینگ بزرگ استانبول شرکت کنند؛ عدم دعوت حزب دموکراتیک خلق ها (حزب کردهای ترکیه)  به عنوان چهارمین حزب بزرگ ترکیه باعث به وجود آمدن سوال بزرگی در اذهان عموم شده بود که اردوغان در یک نشست خبری دلیل این امر را توضیح داد.
اردوغان در این خصوص گفت: پ.ک.ک و جماعت گولن را نمی توانم جدا از هم در نظر بگیرم. از حزبی که با پ.ک.ک همکاری می کند به هیچ عنوان دعوتی به عمل نخواهم آورد. اگر دعوت کنم این مسئله را نمی توانم به شهداء و جانبازان این کشور توضیح دهم.

 

در دو عکس فوق که مربوط به نشست مشترک اردوغان با احزاب ترکیه است، جای خالی رئیس حزب HDP محسوس است

 

تحقیر حزب دموکراسی خلق توسط اردوغان در حالی صورت گرفت که این حزب در پارلمان ترکیه حدود 80 نفر نماینده دارد و حدود 10 درصد آرای انتخابات مجلس را از آن خود کرده است علاوه بر اینکه ارتباط غیر مستقیمی میان این حزب و گروهگ پ ک ک برقرار است. هر چند که صلاح الدین دمیرتاش به صورت رسمی از اقدامات تروریستی گروهک پ ک ک اعلام برائت کرده اما قرائنی از ارتباط میان این حزب و گروه تروریستی وجود دارد. از اینرو پیش بینی میشود گروهک پ ک ک طی روزهای آتی شهرهای بزرگ را به خون بکشد.

2. مراد کاراییلان فرمانده شاخه نظامی پ.ک.ک در تاریخ 10 فرودین سالجاری اعلام کرد که نیروهای پ.ک.ک جنگ تمام عیاری را علیه ارتش ترکیه آغاز خواهند کرد. وی آزادی اوجالان و قبول خودگردانی کردهای ترکیه را تنها راه حل مسئله کنونی کردهای ترکیه دانست. پس از این هشدار بود که موج حملات تروریستی و بمب گذاری های پ ک ک شروع شد که معروفترین آن حمله تروریستی در خیابان وزنجیلر در مرکز استانبول بود که 11 کشته و 36 زخمی برجای گذاشت.

3. ارتش ترکیه در تسویه حساب های پس از کودتا دچار چند پارگی شد و در موضع ضعف قرار گرفت از اینرو همانند سابق قدرت بازدارنگی و برقراری امنیت را ندارد. کاهش قدرت این نیروی نظامی عرصه برای جولان اقدامات تروریستی پ ک ک فراهم شده است.

ضرب و شتم نظامیان ارتش توسط حامیان اردوغان

    

4. دادستان جمهوریت ترکیه مورخ 23 مرداد در کیفرخواستی خواستار 5 سال زندان برای دو چهره پر طرفدار کُرد (صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها و سری ثریا اوندر، نماینده آنکارا در پارلمان ترکیه ) شده است.

در این کیفرخواست که در ارتباط با سخنرانی دمیرتاش و اوندر در 17 مارس 2013 در میتینگ عید نوروز تنظیم شده، آمده است: در این دیدار شعارهایی در حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک و عبدالله اوجالان رهبر این گروه داده شده است. صلاح الدین دمیرتاش و سری ثریا اوندر نیز طی سخنرانی خود در این مراسم به حمایت از پ.ک.ک پرداخته اند. در همین راستا به اتهام حمایت از گروه های تروریستی و تبلیغ برای آنان در ترکیه، درخواست محاکمه این دو نماینده مجلس و 5 سال زندان برای آنها را داریم.

این کیفر خواست با موجی از اعتراضات کردهای ترکیه مواجه شده است و چنانچه تصمیم دادستان مبنی بر محکومیت این دو چهره شاخص کُرد عملی شود، ناارامی های متعددی در اکثر شهرهای ترکیه به راه خواهد افتاد.

 

5. جمیل بایک، رئیس مشترک شورای رهبری پ.ک.ک در اظهاراتی  که روزنامه جمهوریت اخیرا آنرا منتشر کرد، عنوان کرد: در مقابل اقدامات دولت ترکیه در جنگ با پ.ک.ک که به بمباران و به آتش کشیدن شهرها روی آورده است یک سری تغییرات در مبارزاتمان به وجود خواهیم آورد. بعد از این جنگ با ترکیه را نه تنها در کوه ها بلکه در شهرها و همه مناطق دیگر پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرده است: جنگ با ترکیه را به کلان شهرها منتقل خواهیم کرد و در حال انجام این کار هستیم. عملیات های اخیر پ.ک.ک علیه مراکز پلیس در شهرها آغازگر این نوع مبارزات است. این یک مرحله جدید در مبارزات است. بعد از این در شهرها اجازه نخواهیم داد حاکمیت پلیس و دولت ترکیه به صورت کامل برپا شود.

 

درست چند روز از پس از اظهارات جمیل باییک موج حملات تروریستی در شهرهای شرق ترکیه ترکیه شد که بر این اساس طی انفجارهای روزهای گذشته در استان های دیاربکر، ماردین، وان، شیرناک و الازیغ بیش از 30 نفر کشته و 200 نفر زخمی شدند.

تحقیر کردهای ترکیه و محکومیت احتمالی دو سیاستمدار پرطرفدار کُرد،، تضعیف ارتش ترکیه و حملات روزهای گذشته گروهک پ ک ک، حاکی از آنست که ترکیه روزهای خوشی در پیش ندارد. حال سئوال اساسی اینست که وزارت خارجه و سازمان گردشگری کشورمان چگونه حاضر به لغو مموعیت سفر ایرانیان به ترکیه شده اند.

 

موسی داداش زاده - کارشناس مسائل سیاسی ترکیه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان