آخرین اخبار

10. شهريور 1395 - 10:02   |   کد مطلب: 24145
خاطره کرسنت هنوز از ذهن مردم پاک نشده است که کرسنت های جدیدی در قالب قراردادهای جدید نفتی توسط مجلس و به دور از چشم مردم که مسئولین آنها را نامحرم می پندارند رقم می خورد.

به گزارش رودآور به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر عامل شرکت ملی نفت از برگزاری اولین مناقصه در قالب قراردادهای جدید نفتی در آخر مهرماه خبر داد و گفت:‌ میدان نفتی آزادگان جنوبی در فهرست اولین مناقصه قرار دارد.

ماجرا از آنجا شروع شد که دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن با توجه به اینکه نتوانست سایر کشور ها را مجاب به خریداری نفت ایران کند و از طرف دیگر راه های دور زدن تحریم برای فروش نفت را قبول نداشت، به دنبال طرح جدیدی برای فروش نفت کشور رفت.

در ادامه برخی از بررسی های صورت گرفته توسط گروه هایی که هنوز ماهیت آنها برای مردم بازگو نشده است، الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به IPC دو سال پس از پایان تدوین بالاخره در 7 و 8 آذرماه سال گذشته رونمایی شد که همزمان با آن موج انتقادات به این چارچوب از سوی کارشناسان نفتی شروع شد.

تذکرات پی در پی منتقدین این قراداد ها و همچنین بیانات رهبر انقلاب درباره این قراردادها در ماه های گذشته باعث شد تا نمایندگان مجلس از هیئت دولت بخواهند که به شکل جدی تری به بررسی این قراردادها بپردازد که متأسفانه طبق گفته کارشناسان تنها بخشی از این شکل کلی این قرارداد ها در حد محدود اصلاح و دوباره به تصویب هیئت وزیران رسید.

در نهایت ماه گذشته هم پیش نویس قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC که از آذر ماه سال گذشته گوشه هایی از آن به اطلاع کارشناسان و مردم رسیده بود در نهایت در هیئت وزیران تصویب شد.

در ادامه تصویب این شکل از قراردادها، این الگوی جدید در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده شد تا ابتدا در هیئت تطبیق مصوبات پارلمان و سپس در اختیار اعضا کمیسیون انرژی مجلس قرار گیرد تا آنها گزارشی را  در این‌باره تهیه و در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار دهند.

پس از ارائه الگوهای جدید قرار دادهای نفتی به مجلس، در نهایت بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت بعد از حضور چند باره در مجلس، طی هفته های گذشته در مجلس حاضر شد تا با لاریجانی، اعضای کمیسیون انرژی مجلس و رئیس تطبیق مصوبات مجلس جلساتی را در این‌باره داشته باشد.

با اوج گرفتن انتقادات از الگوهای جدید نفتی که آخرین مورد آن از سوی محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز در جلسه روز چهارشنبه 27 مرداد در صحن علنی مجلس رخ داد، بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه غیر علنی مجلس در روز یکشنبه 31 مرداد خبر داد.

در نهایت با تشکیل یک جلسه غیر علنی در مجلس و توضیحات چند خطی رئیس مجلس مشخص شد سرنوشت قراردادهای نفتی به چیزی مانند سرنوشت برجام دچار شده است.

اگر برجام در 20 دقیقه تصویب شد قراردادهای نفتی را بر خلاف تذکرات صریح مقام معظم رهبری در پشت درهای بسته تصویب کردند و به این صورت با گرفتن ایرادات سوری آن را دوباره روانه دولت کردند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نفتی کشور معتقد هستند هنوز ایرادات به این قرارداد ها وارد است و سناریویی که برای این قراردادها در میان مسئولان مربوطه چیده شد همان سناریوی برجام است و در نهایت آقای لاریجانی بود که گره از مشکلات دولت باز کرد.

در حالی مناقصه های نفتی در حال برگزاری است که در آخرین مرحله رسیدگی به این قرارداد قرار بود دستگاه های مختلف نظرات و انتقادات خود را برای کمیسیون انرژی ارسال کرده تا کمیسیون تطبیق به آنها رسیدگی کند.

 

نکته قابل تأمل این است که جلسه غیر علنی و پشت در های بسته در حالی برگزار شد که گزارش دستگاه ها درباره این قراردادها به مجلس ارائه نشده بود و این موضوع در صحبت های خود نمایندگان نیز کاملاً مشخص بود به طوری که فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی در آخرین اخبار اذعان می کند که که هنوز گزارشی از سوی دستگاه های کشور برای این کمیسیون ارسال نشده است.

 

علی ادیانی نائب رئیس کمیسیون انرژی هم در خصوص بررسی این قراردادها در هیئت تطبیق گفته بود: هنوز جمع بندی لازم در این زمینه انجام نشده است زیرا مصوبات دولت در خصوص نحوه نظارت بر قراردادهای نفتی و هم‌چنین شرایط عمومی قراردادها بوده است.

 

یکی دیگر از دستگاه هایی که قرار بود گزارش خود را درباره این قراردادها به دست هیئت تطبیق و کمیسیون انرژی برساند، وزارت اطلاعات است که بر اساس اخبار رسیده این وزارت خانه هنوز گزارشی به صورت مکتوب به دست مجلس نرسانده است.

 

شورای عالی امنیت ملی، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی، اطلاعات سپاه و ... هم باید گزارش هایی ارائه می داده اند که در همین راستا نهادهای امنیتی که تا کنون گزارش خود را به مجلس فرستاده اند، مخالفت خود را با این قراردادها به کرات اعلام کرده اند.

اعلام برگزاری مناقصه برای یکی از میادین نفتی غیر مشترک که پیش از این نیز در اختیار برخی از شرکت های خارجی بوده است از سوی مدیر عامل شرکت نفت ایران قابل پیش بینی بود چرا که از همان ابتدا مسئولین بر خلاف نامه نگاری های گسترده در نهایت حرف خود را به کرسی نشاندند.

اینکه بر خلاف معمول برای یک مناقصه نفتی نشست خبری برگزار می شود به این معناست که پشت درهای بسته مجلس این بار هم اتفاقاتی افتاد که در نهایت صلاح مردم و مملکت در آن نادیده گرفته شد؛ این در حالی است که سایه بلاتکلیفی ناشی از برجام هنوز بر سر کشور است.

عبور سریع مجلس از مسئله قراردادهای نفتی بار دیگر نشان داد تلاش های شائبه برانگیزی در مجلس در حال انجام است که بتواند راه را برای برخی از قراردادهای خفت بار در کشور فراهم کند تا در این میان عده ای از عواید این قرارداد ها هر چند زود گذر استفاده کنند.

خاطره کرسنت هنوز از ذهن مردم پاک نشده است که کرسنت های جدیدی در قالب قراردادهای جدید نفتی توسط مجلس و به دور از چشم مردم که مسئولین آنها را نامحرم می پندارند رقم می خورد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان