آخرین اخبار

21. شهريور 1395 - 7:27   |   کد مطلب: 24235
کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه کاشت کلزا در 250 هکتار در شهرستان از پانزدهم شهریور آغاز شده است، گفت: کل حق بیمه زراعت کلزا سهم دولت و سهم کشاورز توسط مجری طرح توسعه دانه های روغنی کلزا کشور پرداخت می شود.

«رحمان خزایی پرند» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به آغاز کشت کلزا در تویسرکان، گفت: یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های جهاد کشاورزی استان ها و شهرستان ها در سال جاری توسعه کشت کلزا در کل کشور و به دنبال آن در شهرستان است.

 

وی اظهار کرد: از این رو وزارت جهاد کشاورزی هم برای تحقق این امر بسته حمایتی خود را در قالب سیاست های ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب و به استان ها و شهرستان ها ابلاغ کرده است.

 کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: کل حق بیمه زراعت کلزا سهم دولت و سهم کشاورز توسط مجری طرح توسعه دانه های روغنی کلزا کشور پرداخت می شود، به عبارتی کشاورزان هیچ مبلغی بابت حق بیمه کلزا پرداخت نمی کند.

خزایی پرند با بیان اینکه در حدود ۷۰ درصد بها بذرهای مصرفی را مجری طرح و تنها ۳۰ درصد را کشاورزان پرداخت می کنند، عنوان کرد: دولت یا مجری طرح ۵۰ درصد ادوات مورد نیاز کشت مکانیزه را یارانه و مابقی قیمت دستگاه را به صورت تسهیلات کم بهره با نرخ سود ۱۲ درصد در اختیار کشاورزان متقاضی خرید این ادوات قرار می دهد.

وی تصریح کرد: همچنین مجری طرح توسعه دانه های روغنی به منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز توسعه کشت به ازای هر هکتار کشت 25 میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش کشت کم بهره با سود ۱۲ در صد در اختیار پیمانکاران کشت این محصول قرار می دهد.

کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزار برای سال آینده را 27 هزار و 830 ریال اعلام کرد و گفت: واردات بذرهای هیبرید از شرکت های فرانسوی، اوکراین و آلمانی است چرا که این بذرها مقاوم به ریزش زمان برداشت هستند و اعطای تسهیلات ارزان قیمت خرید ماشین آلات برداشت و هد برداشت کلزا نیز از تدابیر حمایتی وزارت جهاد کشاورزی در بسته حمایتی توسعه کشت کلزا است.

خزایی پرند افزود: سهمیه ابلاغی سال جاری تویسرکان ۷۰۰ هکتار  است که از اردیبهشت ماه سال جاری که این سهمیه به شهرستان ابلاغ شده، همکاران ما در مراکز و شرکت های تعاونی تولید مشغول آموزش و ترویج و ترغیب کشاورزان هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع آب و ادوات و ماشین آلات متناسب با برداشت این محصول در سال های گذشته و مسائل و مشکلات قیمت و مباشرین خرید این محصول و همچنین عدم تأمین ماشین آلات برداشت و نیز مشکلات بذور داخلی و ریزش زمان برداشت، امکان تحقق این سهمیه در سال جاری برای شهرستان وجود ندارد و پیش بینی می‌شود امسال با تلاش همکاران و همت کشاورزان شهرستان حدود ۲۵۰ هکتار از این سهمیه محقق و کشت شود.

کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان در ادامه گفت: در حال حاضر کارخانه روغن کشی در شهرستان نداریم و امید است با تلاش مسئولان امر، صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و زراعی توسعه داده شود.

به گزارش رودآور، در حال حاضر بالای ۹۲ در صد از نیاز کشور به روغن از طریق واردات و با خروج ارز از کشور تامین می شود دولت با یک برنامه 10 ساله با ابلاغ سیاست های حمایتی تصمیم دارد ۷۰ در صد نیاز کشور را در داخل تامین کند، ضمن اینکه کشت این محصول علاوه در کاهش وابستگی کشور به واردات و ممانعت از خروج ارز به عنوان یک محصول کم آب بر نقش مهمی در تناوب زراعی و الگوی کشت دارد.

این محصول در کنترل آفات، امراض، بیماری های گیاهی و علف های هرز مزارع نقش دارد و در تناوب با زراعت گندم باعث افزایش حدود ۳۰ درصدی تولید گندم در مزارع می شود، همچنین در آزادسازی ازت خاک و همچنین اصلاح بافت و ساختمان خاک نقش مهمی دارد.

کشت کلزا در تویسرکان از پانزدهم شهریور ماه آغاز شده و تا سی ام ماه جاری ادامه دارد.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان