آخرین اخبار

20. شهريور 1396 - 0:02   |   کد مطلب: 24245
رئیس انجمن سینمای جوانان تویسرکان گفت: امروزه هر اجتماعی که بتواند بر رسانه سینما تسلط داشته باشد می تواند افکار عمومی و حتی شیوه زندگی جامعه را در دست بگیرد و همچو چاقویی دو لبه عمل کند گاهی رهایی بخش و نجات دهنده و گاهی نقطه پایانی بر اخلاق گرایی و سقوط یک جامعه باشد.

«امید وفایی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، درباره قابلیت استفاده هنری از سینما در همه عرصه هاو نقش آن در ابعاد اجتماعی و فرهنگی گفت: با ظهور قرن بیستم و شروع دور جدیدی از عقل گرایی و سیر صعودی اختراعا ت، سینما پا به عرصه وجود گذاشت، سینمایی که بعدها از بعد تکنیک به محتوا و مفاهیم رسید.

وی اظهار کرد: زمانی که انسان در روزگاران ابتدایی کوچ نشینی و مهاجرت چشم داشتش به آسمان بود و از این طریق با بیان داستان ها اسطوره ها شکل داد و چه آنگاه که در مکانی مستقر شد و توانست حیوانات را اهلی کند و دانه را بشناسد و نگاهش رو به  زمین شد از اسطور دست به خلق حماسه زد وحال  در شروع و هیاهوی قرن بیستم که تنها ماندگاریش در کتاب ها بود وهنرهای نمایشی، حال با به وجود امدن صنعتی نو پا به نام سینما که اساسش را از خطای بصری چشم ها می گرفت روبرو بود.

این کارگردن و نویسنده افزود: این صنعت در آینده چنان انسان را محصور خود کرد که امروزه به راحتی نمی توان مرز بین زندگی نمایشی و زندگی واقعی را تشخیص داد به همین دلیل سینما به عنوان یک هنر در تمامی عرصه ها و در فضای زندگی انسان و حتی تأثیرش در محیط پیرامون به قدری قوی بوده که نمی توان منکر آن شد.

وفایی تصریح کرد: تأثیر سینما در فضای فرهنگی و اجتماعی به حدی است که دولتمردان، سیاسیون، حکومت ها و حتی خانواده ها نمی توانند تاثیرش را نادیده بگیرند.

وی عنوان کرد: امروزه هر اجتماعی که بتواند بر این رسانه تسلط داشته باشد می تواند افکار عمومی و حتی شیوه زندگی جامعه را در دست بگیرد و همچو چاقویی دو لبه عمل کند گاهی رهایی بخش و نجات دهنده و گاهی نقطه پایانی بر اخلاق گرایی و سقوط یک جامعه.

رئیس انجمن سینمای جوانان تویسرکان گفت: یادمان نرود سینما ابزاری است که در دستان اندیشه تبلور می یابد و این اندیشه چیست و کدامین نجات دهنده همان معمای بزرگ زندگی است.  

وفایی همچنین درباره ارتباط سینما و سیاست عنوان کرد: این رابطه آن قدر در هم تنیده است که جدا کردن آن از هم امریست محال، چرا که زندگی با سیاست عجین شده است و به همین دلیل هر فیلمی که ساخته و تولید می شود به گونه ای سیاسی است.

وی تصریح کرد: اما اگر معنای سیاست به معنای عام آن در نظر بگیریم که بیشتر بر پایه علم قدرت است باید اذعان کرد تعبیر بر سر تاثیر سیاست یا همان علم قدرت بر سینما و روشن کردن خط و مشی برای آن است، آن گاه باید توجه داشته باشیم که به طور معمول اگر سیاست قصد دارد بر سینما تاثیر بگذارد متعاقبا نتیجه آن خوب نخواهد شد.

رئیس انجمن سینمای جوانان تویسرکان گفت: ذات هنر آزاد است و تسلط سیاست بر سینما منجر به تولیدات سفارشی خواهد شد که قدرت تأثیرگذاری آن چنانی ندارند و دارای تاریخ مصرف هستند.

وفایی افزود: تسلط سیاست در مبحث جامعه شناسی امریست نامیمون و وصلتش منجر به خلق جنینی ناقص الخلقه خواهد شد که ابتر است و البته این به تعاریف ما از سیاست و دیدن آن از کدام منظر باز می گردد.

وی همچنین عنوان کرد: سینما طراز انقلاب بر اساس الگوها و قوانین موجود در قانون اساسی است که به وسیله قانوگذاران پایه ریزی شده است و اگر فیلمی از این مصادیق خارج عمل کند بدیعی است که طراز سینمای انقلاب اسلامی نیست و در این مقطع جایگاهی نخواهد داشت.

به گزارش رودآور، امید وفايی متولد سال 55 در شهرستان ملایر با مدرک کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره است. وی حوزه دادستان نویسی در دوران دبستان رتبه پنجم، دوران راهنمایی در سطح منطقه مقام سوم و در کشور نیز رتبه دوم این حوزه را کسب کرد.

وفايی در سال 69 وارد سینما جوان شد و دو سال بعد نخستین فیلم کوتاه خود را به نام "کوچه" کارگردانی کرد. وی از همان دوران با حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی جوایز متعددی را در رشته‌های عکاسی و فیلم از آن خود کرد.

وی در سال 84 از دانشگاه سوره اصفهان ـ تهران مدرك كارگرداني خود را دریافت کرد.وی یکی از فعالان  اعضاي انجمن در استان همدان است که علاوه بر فيلم‌سازي و عكاسي به‌عنوان همكار دفتر ملاير و مربي فيلم‌سازي و عكاسي در دفاتر ملاير و تويسركان فعالیت داشته است.

مدرس انجمن سينماي جوانان ايران در حوزه های كارگرداني، فيلم‌نامه‌نويسي،  تصويربرداري، تدوين از سال 77 تاكنون در شهرستان‌هاي ملاير و تويسركان، مدرس مديريت توليد و راديو و تلويزيون در دانشگاه ملي ملاير از سال های 86 تا 88، ، عضو شوراي پيچينگ در استان‌هاي همدان، كرمانشاه و تبريز، داوري در جشنواره‌هاي مختلف ملي ازجمله جشنواره فيلم و عكس دانشگاه آزاد اسلامي ايران، جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان آفتاب برخی از سوابق فعالیت وفایی است.

كارگرداني و نويسندگي فيلم‌هاي كوتاه، مستند، انيميشني چون كوچه، گزارش يك مرگ از پيش تعيين‌شده، در عصر ما، جامپ، شب ميترا، كوچه، ه. ق، در اين نزديكي،  امروز، روز من، طوقه، تنها رؤيا، رقص در غبار،  بودن يا نبودن، نوستالژيا، آدم معمولي، دايو، قول، به همين سادگي، مردي كه زنش را گم‌كرده بود، وقايع‌نگاري يك عشق ناتمام، تيغ و قلم، روشنايي‌هاي شهر نیز در كارنامه این کارگردان ثبت شده است.

وی همچنین جايزه بهترين فيلم‌نامه از جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران براي فيلم‌نامه درختان سبز را در سال 76 را از آن خود کرد.

از دیگر افتخارآفرینی های این کارگردان می توان به کسب جايزه بهترين انيميشن از جشنواره منطقه‌اي خرم‌آباد، جايزه بهترين فيلم داستاني در شانزدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران، حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي اوبرهازون آلمان و جشنواره فيلم لهستان براي فيلم كوتاه چامپ، جايزه بهترين تدوين از جشنواره بين‌المللي تهران براي فيلم كوتاه عشق روايت غمگين به كارگرداني ابراهيم ايرج زاد در سال 85 اشاره کرد.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان