آخرین اخبار

25. شهريور 1395 - 7:10   |   کد مطلب: 24270
روستاهای هدف گردشگری همدان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرهاست که با هدف گردشگرپذیری انتخاب شدند اما این روزها این مسئله در روستاها عیان نیست.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس، وقتی از روستاهای هدف گردشگری سخن می‌گوییم، آب و هوای مطبوع، بافت سنتی و معماری اصیلی به اذهان خطور می‌کند که هر کسی دوست دارد برای یکبار هم که شده این حس را تجربه کند.

برخی از روستاها دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی هستند که می‌تواند گردشگری آن را قوت داده و منبع درآمدی برای اهالی آنها باشد که همین موضوع توسعه آنها را به دنبال دارد.

بر این اساس با انتخاب برخی از روستاها به عنوان روستاهای هدف گردشگری، این فرصت برای آنها فراهم شد که بتوانند از ظرفیت‌های خدادادی که برای آنها پیش آمده به سود خود بهره‌مند شوند.

برخی از روستاهای هدف گردشگری تا جایی پیش رفته‌اند که اصطبل، مساجد، باغات و گاهی آثار تاریخی موجود در آن روستا را چنان مهیای گردشگری کرده‌اند که دیگر نه تنها کسی بیکار نیست بلکه فکر مهاجرت نیز از سرشان بیرون آمده است.

مردمان این روستاها با تولید صنایع‌ دستی بومی خود علاوه بر شناساندن هنر اجداد و نیاکان خود به سایرین، موجب درآمدزایی برای خود و خانواده خود شده‌اند.

اکنون یکی از انواع گردشگری که بسیار مورد توجه قرار گرفته گردشگری روستایی است چراکه زندگی شهرنشینی و ماشینی شدن باعث شده تا فرد گردشگر برای استفاده از طبیعت بکر روستا و زندگی روستایی به این سمت تمایل پیدا کند.

با این اوصاف استان همدان هم با دارا بودن 19 روستای هدف گردشگری سعی در توسعه گردشگری بومی و روستایی کرده و به دنبال این است که در سال‌های آینده شاهد رونق هر چه بیشتر این گردشگری شود.

روستاهای ورکانه، سیمین، ابرو، خاکو و وفرجین در شهرستان همدان، روستاهای پری پیروز و مانیزان در شهرستان ملایر، روستاهای علیصدر و اکنلو در شهرستان کبودراهنگ، روستاهای ملحمدره، محمدآباد و حبشی در اسدآباد، روستاهای اشتران، شهرستانه، گشانی، سنجوران و کهنوش در تویسرکان، روستای رسول‌آباد سفلی در شهرستان بهار و روستای کاج در شهرستان رزن، روستاهای قلعه جوق و ازناو در شهرستان فامنین به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده‌اند.

برای استفاده از ظرفیت روستاهای هدف گردشگری در راستای رونق اقتصادی باید امکانات رفاهی و زیرساختی مانند جاده، خدمات اقامتگاهی، رستوران، کمپینگ، محل‌های اقامت، آب و برق، زیباسازی فضای روستا، تجهیز بیشتر خانه‌های بهداشت برای ارائه خدمات پزشکی، ایجاد ایستگاه پلیس، حفظ بافت سنتی روستا و... انجام شود تا گردشگر در مدت زمان حضور خود با مشکلی مواجه نشود.

اما گاهی این زیرساخت‌‎ها متولی خود را نمی‌شناسد و سالیان سال به خاطر پاسکاری دستگاه‌ها «کان لم یکن» باقی می‌ماند؛ اگر دستگاه‌هایی چون بنیاد مسکن، میراث فرهنگی، بخشداری‌ها و ...برای بهبود وضعیت روستاها وارد شوند و با همکاری دهیار، شورای روستا و اهالی آن دست به تحولاتی در روستا بزنند، روستاها بدون دغدغه آماده پذیرش گردشگران خواهد شد.

در تابستان امسال با معرفی روستاها شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان از روستاهای گردشگری بودیم که این مسئله می‌تواند فتح بابی برای سال‌های بعد باشد که بتوان این مورد را بیش از پیش رونق بخشید.

با وجود همه اینها، روستاهای هدف گردشگری در همدان به لحاظ توسعه‌ای و میزان بازدیدها از بسیاری از روستاهای استان‌های اصفهان، شیراز، کرمان، یزد و استان‌های شمالی عقب‌تر است که این مسئله وظیفه مسئولان هم را سنگین‌تر می‌کند.

چند نفر از اهالی روستای وفرجین یکی از روستاهای هدف گردشگری گپ و گفتی در خصوص دغدغه‌های بازدیدکنندگان از این روستا داشتند که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

 

یکی از اهالی روستای وفرجین که سالیان سال در این روستا زندگی می‌کند، از نبود امکانات در این روستا سخن می‌گوید.

وی با بیان اینکه یکی از نخستین امکانات و زیرساخت‌های یک مکان گردشگری برخورداری از راه مناسب است، گفت: روستای وفرجین یکی از روستاهایی است که در مسیر امامزاده محسن (ع) است که روزانه زائران و گردشگران زیادی به این مکان سفر می‌کنند، اما همه آنها از نبود جاده مناسب گله‌مند هستند.

این کشاورز اهالی وفرجین یادآور شد: جاده میانی روستا که روزانه بسیاری از آن عبور می‌کند، آسفالت آن دیگر از بین رفته و با جاده خاکی فرقی ندارد و همین موجب آزار و اذیت اهالی و مسافران شده است.

وی وجود سرعتکاه‌های استاندارد و مطمئن را برای این مسیر لازم و ضروری دانست و افزود: برخی از مسافران به خاطر جاده دسترسی نامناسب آن ترجیح می‌دهند، خودروی خود را در نیمه راه متوقف کرده و پیاده تا امامزاده بروند.

یکی دیگر از جوانان این روستا با بیان اینکه نبود اقامتگاه برای گردشگران از دیگر دغدغه‌های مسافران ورودی است، افزود: سالیان سال امامزاده محسن (ع) معروف به امامزاده کوه پذیرای مسافران زیادی است که برخی به خاطر منظره زیبا و آب و هوای مطبوع تمایل به اقامت دارند اما نبود کمپ‌ها و منازل استیجاری مانع آن می‌شود.

وی دیگر مشکل این روستا را عدم وجود پارکینگ برای خودروهای ورودی دانست و گفت: گاهی نبود پارکینگ موجب شده تا خودروها تا داخل باغات ورود کنند.

اما ساخت‌ و سازهای غیر مجاز، تغییر کاربری و عدم تأمین امکانات و نظارت بر این روستاها از مواردی است که در بسیاری از روستاها مشاهده می‌شود که معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی استان همدان پاسخگوی این سوالات شد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه متولی بهسازی و نوسازی روستاهای هدف گردشگری بنیاد مسکن است، اظهار کرد: بافت روستاها مانند شهرها مصوب نیست بلکه یک بافت سنتی روستا داریم که بنیاد مسکن بر اساس الگوهای معماری سنتی پیشنهاد حفظ آن را می‌دهد.

علی خاکسار با تأکید به اینکه الگوهای معماری سنتی روستاها باید حفظ شود، افزود: تأکید ما بر بنیاد مسکن و اهالی روستا بر این است که این معماری حفظ شود اما برخی بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز می‌کنند، که به بافت اصلی روستا آسیب می‌زند.

وی بیان کرد: میراث فرهنگی در صورت قرار داشتن ابنیه تاریخی در روستاها اقدام به مرمت ان می‌کند و هم در ایجاد فعالیت‌های گردشگری، درآمدزایی و ایجاد اشتغال حمایت‌هایی را دارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان در خصوص ایجاد خانه‌مسافرهایی برای گردشگران در روستاها اظهار کرد: حدود 10 تا 12 تقاضا از اهالی روستا است که در حال طی مراحل نهایی مجوز هستند تا موافقت شود.

وی یادآور شد: استفاده از خانه‌ مسافر برای گردشگران نیازمند اطلاع‌رسانی و آموزش است تا روستائیان از روند اخذ مجوز برای منازل خود مطلع شوند.

خاکسار با بیان اینکه 19 روستای هدف گردشگری در استان همدان مصوب شده است، گفت: در حال حاضر روستای کهنوش به تازگی به عنوان روستای هدف گردشگری مصوب شده که به لحاظ بافت و طبیعت زیبای آن است.

وی اضافه کرد: با تصویب روستاهای هدف گردشگری خود روستاییان تشویق می‌شوند که بافت تاریخی آن حفظ شود و در حفظ بافت روستا مشارکت کنند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان بیان کرد: برای حفظ بافت روستا اگر سرمایه‌گذاری از خود روستا اقدام به ایجاد تأسیساتی کند، حمایت می‌کنیم تا بازارچه‌هایی نیز برای بهره‌مندی گردشگران داشته باشیم.

وی در خصوص میزان بازدیدکنندگان از روستاهای هدف گردشگری در نیمه نخست سال یادآور شد: آمار دقیقی وجود ندارد زیرا سیستم نظارتی و بلیت‎فروشی در روستاها نیست که بازدیدکنندگان شمارش شوند.

خاکسار با بیان اینکه تور خاصی از سوی میراث فرهنگی برای گردشگری روستاها وجود ندارد، افزود: این تور باید از سوی آژانس‌های مسافرتی گذاشته شود اما میراث فرهنگی به صورت موردی و در مناسبت‌های مختلف تورهایی دارد.

وی با اشاره به قابلیت روستای گردشگری ورکانه بیان کرد: ورکانه از روستاهایی است که تورهای داخلی و خارجی زیادی سالانه از این روستا بازدید می‌کنند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان یادآور شد: روستای هدف گردشگری مانیزان در ملایر در زمان شیره‌پزی و ملحم‌دره در اسدآباد از روستاهایی هستند که گردشگران بیشتری از آنها دیدن می‌کنند.

امیدواریم با رویکرد توسعه بوم گردی در همدان شاهد رونق هر چه بیشتر و بهتر وضعیت روستاهای هدف گردشگری همدان باشیم زیرا طبق تأکیدات مقامات و مسئولان ارشد کشور و استان، توسعه همدان بر مبنای گردشگری است و توجه به روستاها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان