آخرین اخبار

3. مهر 1395 - 21:44   |   کد مطلب: 24323
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه امریکا با اشاعه دلار در تبادل های اقتصادی دنیا به دنبال جبران کسی بودجه خود است، گفت: با حذف دلار نه تنها خللی در اقتصاد داخلی ما ایجاد نمی شود بلکه همچنان که در ده های اخیر کشورهایی بدون وابستگی به دلار، توانسته اند اقتصاد خود را شکوفا کنند ما نیز با تکیه بر اقتصاد مقاومتی می توانیم در این امر موفق باشیم.

«محمدمهدی مفتح» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: یکی از مهمترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی استقلال این اقتصاد از اقتصاد کشورهای بیگانه است، ولی با همان نگرشی که مقام معظم رهبری فرمودند؛ درون زا و برون نگر، یعنی ضمن آن که تعامل با اقتصادهای دیگر کشورها دارد ولی درون زا بوده و متکی بر داده های داخلی خود است.

وی اظهار کرد: بنابراین در اقتصاد مقاومتی، برون نگر بودن هم، به خوبی تعریف شده است؛ به این معنا که اقتصاد در مرزهای بسته عمل نمی کند بلکه با دنیای خارج تعامل دارد، ولی تعاملی از روی درون زا بودن و متکی بر خود بودن.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: اقتصاد مقاومتی، تابع اقتصادهای دنیا نیست و در یک حالت برابر، با آن ها تعامل دارد که به نفع کشور باشد و این شرایطی است که در اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

مفتح عنوان کرد: طبیعتاً در تعامل با اقتصادهای دیگر با همان ویژگی خودکفا بودن و متکی بر خود بودن برای تبادل های اقتصادی الزاماتی باید وجود داشته باشد که از جمله این الزامات، پولی است که باید بر مبنای آن، در حین معامله ها و تبادل ها، تسویه و دریافت و پرداخت ها انجام شود.

وی تصریح کرد: در اینجا باید یک واحد پولی تعریف شود، امریکا در ده های اخیر تلاش کرده است که دلار را به عنوان این واحد پولی در اقتصاد دنیا قرار دهد تا مبادلات به دلار بین کشورها تسویه شود و از این طریق هم سود اقتصادی ببرد و هم مشکلات اقتصادی خود از جمله تورم و جبران کسری بودجه داخلی را به کشورهای دیگر تحمیل کند و دنیا را از این بابت تحت تأثیر قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: از آن جا که انقلاب ما، نظامی استکبارستیز است و با استکبار از اصل و ریشه به دلایل دیدگاه انقلابی و اسلامی مخالفت دارد و ملت از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با امریکا رو در رو بود، امریکا و هم پیمانانش از همان ماه های اول کشور ما را را تحریم کردند.

مفتح تأکید کرد: ما برای آن که بتوانیم اقتصاد بالنده ای داشته باشیم باید وابستگی مبادلات خارجی را به دلار قطع کرده تا در حوزه اقتصاد نیز استقلال بیشتری ایجاد کنیم، یعنی ضمن آن که مبادله با دنیا را بر مبنای همان سیاست های اقتصادی خودمان که همان اقتصاد مقاومتی است داشته باشیم، مبنای تسویه حساب های صادرات و واردات ما نیز بر مبنای واحد پولی غیر از دلار باشد.

وی عنوان کرد: بی تردید اگر با تدبیر درستی کار پیش رود نه تنها با حذف دلار خللی در اقتصاد داخلی ما ایجاد نمی شود، بلکه چه بسا سبب ساز بالندگی اقتصاد داخلی ما هم می شود و می توانیم از طریق اقتصاد مقاومتی رشد بیشتری در استقلال اقتصادی کشورمان داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه عنوان کرد: همچنان که نمونه هایی در همین ده های اخیر وجود داشته و کشورهایی که بدون وابستگی به دلار توانسته اند اقتصاد خود را چه در داخل مرزها و چه در اقتصاد بین المللی، شکوفا، ادامه دهند و کار اقتصاد خود را به درستی انجام دهند، ما هم می توانیم همانند این کشورها از وابستگی به دلار در معاملات خود رهایی یابیم.

مفتح تأکید کرد: مسئولان، اقتصاددانان و وزرات خانه های مرتبط در این رابطه باید یک برنامه ریزی درستی داشته باشند تا به تدریج در این بخش به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان