آخرین اخبار

25. مهر 1395 - 6:13   |   کد مطلب: 24573
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛
دهن کجی به اقتصاد مقاومتی با عرضه غذاهای خارجی در قطارهای ایرانی!
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصادیقی چون واردات بی رویه و به دنیال آن رکود، بیکاری و تعطیلی کارخانه ها نشان می دهد که نتایج جلسات و سفرهای استانی وزرا در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی روی کاغذ پیشرفته داشته و "جلوتر" بوده است ولی در عمل نه.

«حجت الاسلام سید‌‌ ناصر موسوی‌لارگانی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، در واکنش به سخنان اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه وزارتخانه ها سیاست های اقتصاد مقاومتی را خوب انجام داده اند و در برخی موارد جلوتر هم هستند، گفت: متأسفانه در سال های گذشته ما فقط به یک سری بنرهایی که نصب شده یا بروشورهایی که چاپ می کردیم و بعضی کتاب هایی که در این زمینه نوشته شده، بسنده کردیم.

وی اظهار کرد: اینکه جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور بیان کرد که همه وزارتخانه ها برای اقتصاد مقاومتی بسیج شدند و بعضی از آن ها حتی از برنامه های اقتصادی مقاومتی هم جلوتر هستند این گونه حرف ها به دلیل آن گزارش هایی است که وزرا از جلسات و سفرهای استانی خود داشتند و حاصل نشست های خود را به معاون اول رییس جمهور انتقال می دادند، این گزارش ها سبب شده که جهانگیری چنین اظهار نظری در رابطه با اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

افزایش واردات کالاها در سال های اخیر

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تأکید اقتصاد مقاومتی بر تکیه بر داشته ها و  تولید داخل است، در حالی که مشاهده می کنیم در همین سال های اخیر واردات کالاها چه از مجاری قانونی و چه از طریق قاچاق کالا نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است.

واردات بی رویه کالاها و حتی کالاهای غیرضروری، بیکاری و تعطیلی کارخانه ها را به دنبال داشته است

حجت الاسلام موسوی لارگانی تصریح کرد: بسیاری از این واردات، کالاهایی هستند که ضرورتی هم برای وارد شدنشان به داخل کشور نیست، یعنی کالاهایی که شاید یک عده خاصی فقط مصرف می کنند.

وی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه هم اینک کالاهایی در کشور وارد می شود که مشابه  یا بهتر از آن را در کشور تولید می کنیم، یعنی رکودی که در حال حاضر در کشور به وجود آمده و بیکاری که در اثر تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن شرکت ها و کارخانه ها موجود است، نتیجه همین واردات بی رویه است.

غذاهای خارجی در قطارها، یعنی ایست کامل قطار اقتصاد مقاومتی در ایستگاه دولت

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه گفت: ما می خواهیم اقتصاد مقاومتی را انجام بدهیم و می گوییم جلوتر هم هستیم اما وزارت راه و شهرسازی هم حتی برای تأمین غذای مسافران قطارها با یک شرکت خارجی قرارداد می بندد، با مشاهده این گونه موارد، چطور جهانگیری عنوان می کند که بعضی از وزارتخانه ها جلوتر از سیاست های اقتصاد مقاومتی هستند؟! در حالی که در بعضی از کشورها غذاهای ایرانی پرطرفدارترین غذاها بوده و خواهان بسیاری دارد.

دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی روی کاغذ جلو است نه در عمل/"حرف"، در هیچ جای دنیا، اقتصاد را نجات نداده است

حجت الاسلام موسوی لارگانی با بیان اینکه ما برای تأمین این گونه موارد در کشور مشکلی نداریم که حال آمده ایم آن مختصر اشتغالی هم که اینجا ایجاد می شود را هم در اختیار یک شرکت خارجی قرار داده ایم!، گفت: این گونه مصادیق نشان می دهد جلساتی برگزار شده و سفرهایی وزار به استان ها داشته اند، اما در مورد اقتصاد مقاومتی پیشرفت اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغ شده تنها روی کاغذ بوده است یعنی ما روی کاغذ جلوییم اما در عمل نه.

قراردادهای تجارت ترجیحی یعنی زمین زدن صنعت کشور

وی عنوان کرد: بعضی از وزراتخانه ها می گویند ما جلوتر از سیاست های اقتصاد مقاومتی هم هستیم اما در عمل با کشورهایی مثل ترکیه یا کشورهای دیگر قراردادهایی را برای واردات و صادرات با تعرفه ترجیحی امضاء می کنیم، این مطلب یعنی زمین زدن صنعت کشور است.

احساس وظیفه درخصوص اقتصاد مقاومتی نداریم

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در حالی که در کشور تولیدات لوازم خانگی واقعا به جایی رسیده که حتی توان صادرات هم داریم  و مصرف داخل هم تأمین می کند، شاهد هستیم که در مغازه ها چند درصد را کالاهای خارجی و چند درصد را کالاهای ایرانی تشکیل داده اند و این مطلب گویای آن است که آن احساس وظیفه ای که درباره اقتصاد مقاومتی باید داشته باشیم، نداریم.

حجت الاسلام موسوی لارگانی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه در کشور اشتغال باید رونق بگیرد و رشد اقتصادی خودش را نشان دهد، افزود: می گویند رشد اقتصادی مثبت داریم، در حالی که این رشد اقتصادی مربوط به فروش نفتی ما است و آن هم افزایش فروش نفت به قیمت بسیار پایین.

قراردادهای نفتی جدید قرار دادن بیت المال در اختیار خارجی هاست

وی گفت: در قراردادهای نفتی که اخیرا بسته شده، راهی باز شده که واقعا بیت المال کشور را در اختیار یک عده دیگری قرار دهیم یعنی با بستن یک قرارداده 25 ساله به خارجی ها اجازه می دهیم بیایند نفت ما را استخراج کنند و 50 درصد درآمدش هم برای آن ها باشد، در حالی که نفت متعلق به نسل های آینده هم هست و باید به فکر آنان ها باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان افزود: بنابراین اگر رشد اقتصادی ما مثبت نشان می دهد به فروش نفت مرتبط است، ولی در موارد دیگر ما در حقیقت رشد و رونقی نمی بینم.

مردم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را در زندگی خود احساس نکرده اند

حجت الاسلام موسوی لارگانی عنوان کرد: اگر می گویند اقتصاد مقاومتی به درستی انجام شده و از برنامه های آن نیز جلوتر هستند، آیا نباید مردم آن را در زندگی های خود احساس و لمس کنند؟!

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان