آخرین اخبار

4. آبان 1395 - 6:46   |   کد مطلب: 24787
برخی نمایندگان در واکنش به معرفی وزرای پیشنهادی دولت گفتند که رییس جمهور خود نباید افراد مرتبط با فتنه 88 را معرفی می کرد و برخی دیگر عنوان کردند که روحانی در ارتباط با معرفی این سه نفر هیچ مشورتی با مجلس انجام نداشته و حتی با فراکسیون مربوط به خود و حامیان خودش هم مشورت نداشته است و به نظر می رسد که با عقلانیت مقداری فاصله دارد.

«سید محمد باقر عبادی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یکی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: وزرایی که پیشنهاد شدند دور قبل هم پیشنهاد شده بودند و رأی نیاوردند و نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند.

مستندات حضور وزای پیشنهادی در فتنه 88 موجود است

وی اظهار کرد: بعضی از آن ها هم که جز فعالان فتنه 88 بودند و در دور قبل مجلس مستنداشان موجود بود یا آن زمان معرفی نشدند یا به طور کلی رأی نیاوردند.

بهتر بود روحانی با نمایندگان مشورت می کرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: افراد زیادی شایسته بودند که می شد معرفی شوند و کاش روحانی افراد دیگری معرفی می کرد که این گونه مسائل و حاشیه ها را نداشتند و به راحتی قابل تعامل بود.

عبادی تصریح کرد: در این باره و مشورتی هم با مجلس نشده به هر حال چون رأی نمایندگان اثر گذار است، بعد از مشورت گزینه های بهتری را می توانستند معرفی کنند.

روحانی خود نباید افراد مرتبط با فتنه 88  را معرفی می کرد

وی با تأکید بر اینکه فتنه سال 88 و فتنه گران خط قرمز نظام هستند، عنوان کرد: صلاح بود که خود روحانی آن افراد مرتبط با فتنه 88  را معرفی نمی کرد، چرا که یا رأی نمی آورند یا رأی ضعیفی خواهند آورد و به طور طبیعی این رأی ضعیف در عملکرد آن ها هم اثرگذار است چرا که در این صورت پشتوانه مناسبی ندارند.

اگر فانی استیضاح می شد، دولت آسیب جدی می دید و اعتماد مردم را از دست می داد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه به مسئله کنار رفتن فانی از وزارت آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: با توجه به مسائلی که در صندوق ذخیره فرهنگیان پیش آمده بود و  بنده نیز عضویی از کمیسیون تحقیق و تفحص هستم و  با توجه به اطلاعات، مستندات و اطلاعات به دست آمده، اگر فانی استیضاح می شد به طور قطع موضوع بهتر برای مردم و فرهنگیان هم شفاف سازی می شد.

عبادی تصریح کرد: بنابراین در آن صورت دولت آسیب جدی می دید و به نظر می رسد برای این حقیقت، از فانی خواسته شد که خودش کنار برود و موضوع استیضاح در مجلس مطرح نشود چرا که اعتماد حداقل فرهنگیان به دولت به شدت آسیب می دید.

فتنه 88 خط قرمز تمام نمایندگان در تصمیم گیری ها است

«سلمان خدادادی» رییس کمسیون اجتماعی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در بررسی رأی اعتماد به وزرا برای تصدی گری جایگاه وزارتخانه دو اصل رعایت می شود، یکی اینکه وزرای معرفی شده برنامه های خود را ارائه می دهند و تشریح می کنند و دیگر آن که مخالفان و موافقین هم مسائل خود را در صحن مجلس مطرح و نمایندگان با توجه به این اصول در نهایت رأی خود را اعلام می کنند.

وی با تأکید بر اینکه فتنه 88 یکی از مسائلی است که خط قرمز تمام نمایندگان است، اظهار کرد: برای نمایندگان این مطلب یک اصل است که کسانی که در فتنه نقش داشتند به طور طبیعی صلاحیت لازم را برای وزارتخانه ها ندارند.

رییس کمسیون اجتماعی افزود: به طور قطع موضوع فتنه توسط مخالفان مطرح می شود و وزیر معرفی شده هم اگر بتواند ثابت کند و توضیحات قانع کننده ارائه دهد که در فتنه نقشی نداشته در رأی نمایندگان اثر گذار است و اگر هم دفاعی نداشته باشد، همه نمایندگان اصلا به او رأی نمی دهند.

دولت های موفق و با تدبیر که عقلانیت در آن حاکم است برای معرفی کابینه یشان مشورت می گیرند

خدادادی که از سال 73 به عنوان یکی از نمایندگان مردم در دوره های مختلف مجلس حضور داشته است در ادامه عنوان کرد: رییس جمهور می تواند طبق قانون هر فردی که را مورد نظر دارد معرفی کند و از آن طرف هم نمایندگان می توانند رأی اعتماد بدهند یا ندهند، با توجه به تجربیات بنده عرف بر این بوده که دولت های موفق و با تدبیر که عقلانیت در آن حاکم است قطع و یقین حداقل قبل از معرفی کابینه یشان رایزنی می کنند و مشورت می گیرند.

ایرادی وارد بر دولت؛ روحانی حتی با حامیان خود هم مشورت نگرفت/به نظر اقدام روحانی با عقلانیت مقداری فاصله دارد

و

وی تصریح کرد: به طور معمول عرف بر این است و اشکالی هم ندارد اما در اینجا ایرادی که بر دولت روحانی وارد است همین مسئله است، به طور مثال روحانی اگر در بحث ورزشی به این موضوع رسید که وزیرش ناموفق عمل کرد خودش هر کسی را که دلش خواست بدون مشورت معرفی می کند و کسی هم که معرفی می شود، رأی نمی آورد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: این گونه رفتارها هزینه دارد، آدم عاقل نمی آید کاری انجام دهد که ضرر داشته باشد، چه اشکالی دارد شما رایزنی کنید، آبروی فرد را هم نبرید و وزیری هم معرفی کنید که رأی هم بیاورد؟! این کجایش اشکال منطقی دارد؟

خدادادی با تأکید بر اینکه یکی از اشکالات روحانی همین است، گفت: روحانی در ارتباط با معرفی این سه نفر هیچ مشورتی با مجلس انجام نداشته حتی با فراکسیون مربوط به خود و حامیان خودش هم مشورت نداشته است و به نظر می رسد که با عقلانیت مقداری فاصله دارد.

وی افزود: مجلس هم می تواند رأی دهد و هم می تواند رأی ندهد و من قطعا به برنامه های وزرای پیشنهادی و نظرات مخالفان و موافقن آن ها نگاه می کنم.

اثبات حضور وزرای پیشنهادی در فتنه 88 در تغییر نگرش نمایندگان اثرگذار است

«اصغر سلیمی» عضو و دبیر اول کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم در گفت و گو با خبرنگار روداور، گفت: برای وزرای پیشنهادی استعلام انجام می شود و به طور قطع اگر در صحن مجلس ثابت شود که این افراد مستقیم در فتنه دخالت داشته اند در تغییر نگرش نمایندگان اثر دارد.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان